General Motors právě překonal 100 milionů ve výrobě klasické jednotky V8. Tradice pokračuje čtvrtou generací, jež dává až 638 koní.
Kapitoly článku:
„Small block“ je bezpochyby jedním z nejslavnějších motorů v dějinách automobilu. Jeho historie se začala psát v roce 1955 a v současné, čtvrté generaci celková produkce překročila hranici 100 milionů. Do tohoto počtu General Motors počítá také jednotku V6 4,3 l, jež byla z osmiválce Small block přímo odvozena a montovala se do některých pick-upů a dodávek značek Chevrolet a GMC.
Historie motorů GM V8 "small block" se začala psát v roce 1955
Během bezmála šesti dekád se osmiválce small block dostaly do širokého spektra modelů různých značek, dnes je najdeme nejen v amerických vozech Chevrolet, GMC nebo Cadillac, ale také v britských Vauxhallech či australských Holdenech. Používale se nejen v autech a užitkových vozidlech, ale také v průmyslu a lodích.
LS9: nejvýkonnější small block všech dob (Corvette ZR1)
Stávající čtvrtá generace disponuje hliníkovou stavbou bloku i hlav válců a v některých verzích je opatřena řadou moderních soustav včetně přeplňování nebo odpojování poloviny válců při částečném zatížení. Jistě nejde o nejmodernější pohonnou jednotku současnosti, přesto však nabízí prvotřídní výkony, ale také slušnou spotřebu.
Sedmilitrový small block ve verzi LS7 pro Corvette Z06 (2006)
A k tomu GM vypracoval krátkou statistiku, v níž porovnává průměrnou spotřebu současného kupé Chevrolet Corvette s motorem LS3 Gen-IV o výkonu 430 koní (316 kW) v dálničním režimu s některými vozy konkurenčních značek (viz box). Tato Corvette přitom zrychlí z klidu na 100 km/h zhruba za 4 s, dosáhne rychlosti 290 km/h a vykáže průměrnou spotřebu 9,05 l/100 km.
SPOTŘEBA
Chevrolet Corvette LS3 V8: 9,05 l/100 km
Subaru Legacy V6: 9,41 l/100 km
Toyota Sienna (MPV) R4: 9,80 l/100 km
Nissan GT-R V6 Turbo: 10,23 l/100 km
BMW 650i Coupe V8 Turbo: 10,23 l/100 km
Audi R8 V8: 11,20 l/100 km
Dosud nejsilnější verzí osmiválce small block je provedení LS9 instalované do modelu Chevrolet Corvette ZR1. Z objemu 6,2 l dosahuje díky přeplňování kompresorem výkonu 638 koní (476 kW), takže jde zároveň o vůbec nejvýkonnější motor, jaký se dosud v nějakém velkosériovém voze koncernu General Motors objevil. LS9 je vyráběn s vysokým podílem ruční práce.
Zároveň pánové z GM oznámili, že dokončují přípravy páté generace jednotky small block (Gen-V), jež se má i díky použití přímého vstřikování vyznačovat citelně sníženou spotřebou paliva.
Výroba pohonné jednotky LS9 pro Corvette ZR1 probíhá s velkým podílem ruční práce
Podrobností k ní zatím mnoho nemáme, kromě ujištění, že rozteč válců bude zachována na 4,4 palců, hodnotě typické pro small block od jeho premiéry v roce 1955. Investice do vývoje a příprav pro zahájení výroby osmiválce Gen-V již překročily miliardu dolarů.