Dodnes se tvary vozu, které nakreslil Václav Král, musí líbit.

Dodnes se tvary vozu, které nakreslil Václav Král, musí líbit.

Stavba dřevěné makety v měřítku 1:1 začala na sklonku 80. let

Stavba dřevěné makety v měřítku 1:1 začala na sklonku 80. let

Toto je výsledek designérovy práce.

Toto je výsledek designérovy práce.

Přístup do vozu, do zavazadlového prostoru i k hnací jednotce byl velmi dobrý

Přístup do vozu, do zavazadlového prostoru i k hnací jednotce byl velmi dobrý

Není divu, že o takové auto by byl zájem i ve světě.

Není divu, že o takové auto by byl zájem i ve světě.

Dobový snímek zachycuje třetí vyrobený kus

Dobový snímek zachycuje třetí vyrobený kus

Na zádi je trošku patrné, že dárcem řady orgánů byla limuzína Tatra 613.

Na zádi je trošku patrné, že dárcem řady orgánů byla limuzína Tatra 613.

S tímto černým exemplářem byly v roce 1987 ustanoveny tuzemské rychlostní rekordy.

S tímto černým exemplářem byly v roce 1987 ustanoveny tuzemské rychlostní rekordy.

Za volantem byl tehdejší i současný ředitel Metalexu Petr Bold

Za volantem byl tehdejší i současný ředitel Metalexu Petr Bold

Pokud se auto objeví na nějaké výstavě, je vždy středem pozornosti.

Pokud se auto objeví na nějaké výstavě, je vždy středem pozornosti.

Dodnes se tvary vozu, které nakreslil Václav Král, musí líbit.
Stavba dřevěné makety v měřítku 1:1 začala na sklonku 80. let
Toto je výsledek designérovy práce.
Přístup do vozu, do zavazadlového prostoru i k hnací jednotce byl velmi dobrý
11
Fotogalerie

Nebylo na pořádný prospekt, říká o konci projektu Supertatry šéf Metalexu

Myšlenka na vznik prvního českého supersportovního auta se začala přeměňovat ve skutečnost právě před 30 lety. Duchovními otci byli zejména designér Václav Král a tehdejší i dnešní šéf firmy MTX Petr Bold

Dodnes s troškou smutku v hlase vzpomíná generální ředitel firmy MTX Petr Bold na okolnosti, které vedly k odumření projektu vozu MTX Tatra V8, zvaného rovněž Supertatra.

"Dnes je už těžko možné rozlišit, kdo má větší zásluhu na tom, že se v roce 1987 na tomto voze začalo dělat, říká manažer, který má stále ve své kanceláři vystavený certifikát o dosažení českého rychlostního rekordu. Ten  vytvořil deset let poté - v květnu roku 1997, když za volantem tohoto automobilu dosáhl průměrné rychlosti téměř 211 kilometrů v hodině.

h DSC_0136.JPG

Petr Bold stále vede dnes úspěšnou firmu MTX, výrobou aut se ale už nezabývají

Mezi duchovními otci projektu byl ale právě on, společně s věhlasným designérem Václavem Králem. "Chtěli jsme využít potenciál tatrováckého motoru V8 pro okruhové závodění. Původní myšlenka byla tedy udělat sérii identických vozů pro nový pohár. Jenže, než se to stihlo udělat, přišel konec socialistického režimu a o  závodění s takovým autem nikdo moc nestál," vzpomíná Petr Bold.

Nakonec se tedy rozhodli projekt přepracovat a zkonstruovat silniční supersport. "Vypadalo to jako výborný nápad, který by mohl postavit tehdy trochu skomírající Metalex na nohy.

Od března 1989 do června 1990 vytvořil Václav Král trojrozměrný model vozu a v září se v plzeňské provozovně Metalexu začal stavět první prototyp. Rám vozu byl ze svařených ocelových trubek v kombinaci s některými díly z lehkých slitin. Přední i zadní nápravy pocházely z Tatry 613, ovšem prodělaly patřičné úpravy.

Tatrovácký původně tříapůllitrový osmiválec byl přepracován na větší zdvihový objem (3919 cm3). V základní verzi s karburátorem byl poté schopný v 5400 otáčkách vyprodukovat 160 kW, ovšem byla připravena i verze se vstřikování Bosch o výkonu 225 kW (při 6700 otáčkách).

Slabší verze umožňovala maximální rychlost 246 kilometrů v hodině při schopnosti akcelerovat z nuly na sto během 6,2 sekundy. Druhá uměla jet až 265 kilometrů v hodině a zrychlovala 0-100 km/hod za 5,6 sekundy. Při dalších konstrukčních úpravách by se maximální rychlost mohla posunout až k hranici 300 kilometrů v hodině. "Také při našem zaznamenaném rychlostním rekordu jsme měli zřetelný pocit, že jsme mohli být lepší," vzpomíná Bold. Jenže letiště Hradčany u Mimoně, kde se pokus odehrával, má poměrně krátkou dráhu. V okamžiku, kdy auto stále ještě chtělo zrychlovat, jsme už bohužel museli brzdit," říká.

Laminátová karosérie (pro budoucnost se uvažovalo také o verzi kompozitu s uhlíkovými vlákny) měla délku 4600 milimetrů, šířka činila 1980 milimetrů a výška 1160 milimetrů.

Poměrně malá délka byla zvolena kvůli případné homologaci závodní verze, kde by bylo možno do maximální délky 4800 milimetrů doplnit přídavné spojlery.

Tvary vozu byly velmi nadčasové, a přitom dokonale funkční. Například vzduch k sacímu potrubí osmiválce přiváděla dva nenápadné otvory. Na přídi se nacházela výklopná světla, dveře se vyklápěly vzhůru.

První dva prototypy, které byly sestrojené v roce 1991, měly také výklopnou přední část karosérie. V roce 1992 se ale přistoupilo ke konstrukční změně, takže třetí stavěný vůz už měl na přídi jen malé víko zavazadlového prostoru.

"Krátce poté, co jsme auto v roce 1991 vystavili na autosalonu v Praze, jsme evidovali stovku závazných objednávek. Přitom prodejní cena dosahovala 2 a tři čtvrtě milionu korun. Zájemci byli z tuzemska, ale především ze zahraničí. Ti byli samozřejmě navyklí na lepší služby, než jaké tehdy Metalex mohl a uměl poskytnout.

 "Bohužel jsme neměli dost prostředků, nezbylo ani na to, abychom si nechali vytisknout pořádný prospekt. Místo toho jsme rozdávali jen jednostránkový leták. Na něco reprezentativnějšího jsme prostě neměli peníze. To pak v konečném důsledku způsobilo, že zájem začal upadat a my nakonec projekt prodali jednomu soukromému podnikateli," uzavírá Bold.

Ani ten projekt neoživil, a tak jsou dnes čtyři vyrobené supertatry k vidění jen občas na nějakých výstavách či setkáních majitelů sportovních aut.

Na fotogalerii zachycující vývoj projektu Tatra MTX V8 se podívejte zde:

a DSC_0138.JPGb DSC_0150.JPGc DSC_0139.JPG

Doporučujeme

Články odjinud