Nejprve to mělo být kupé, pak MPV a nakonec se z toho vyklubal crossover. Co naznačuje nový koncept rumunské značky?
Jednou z ženevských novinek, která mezi veřejností vzbudila patřičný ohlas, bylo představení nového konceptu cenově dostupného vozu spadajícího do stále oblíbenější kategorie CUV, neboli crossoveru. Dacia, jejíž vozy se objevují v dalších a dalších segmentech, má tedy zřejmě naplánováno proniknout i do tohoto, v němž chce mít každého kočkopsa téměř každá automobilka.
Rumunský výrobce, patřící Renaultu, zřejmě opět vsadí na osvědčenou taktiku a ačkoli od jeho modelů nemůžeme čekat inovativnost a nějakou vyšší technickou vyspělost, u běžných lidí si své místo jistě najde a to opět díky nízké pořizovací ceně. Nepředbíhejme však dobu a pojďme se podívat, co zamýšlí Dacia do budoucnosti a co nám připravila prostřednictvím robustní, 4,25 m dlouhé a 1,64 m široké studie Duster.
Na první pohled nepůsobí
Dacia Duster jako přímá předprodukční verze nějakého modelu a připsat to můžeme zejména futuristickému vzhledu, který sice u konceptů není ničím výjimečným, ovšem zpravidla poukazuje na to, že sériová produkce obdobného modelu ještě ani zdaleka není za humny. Zda je tomu tak i v případě tohoto modelu, se můžeme pouze domnívat, jelikož automobilka své bližší plány pro výrobu ještě nezveřejnila. Designové studio z metropole Rumunska, jež má vzhled tohoto konceptu na svědomí, se pochlubilo tím, že první crossover s logem Dacia na přídi měl být v mnohém odlišný od těch ostatních a kromě tradičních atributů tohoto segmentu, jako je variabilita a praktičnost, měl být brán zřetel i na sportovnost a celkovou aerodynamiku vozu, o čemž svědčí i nízký koeficient odporu vzduchu Cx = 0,30.
Dacia Duster je ozvláštněna hned několika desénovými prvky, jež pouze stěží uvidíme někdy v brzké budoucnosti na některém ze sériových modelů. I navzdory svému dynamickému vzhledu si ale konstruktéři s pohonným ústrojeím příliš hlavu nelámali a osadili jej známým dieselovým čtyřválcem 1,5 dCi, který konceptu dodává výkon 77 kW/105 koní a umožňuje zrychlení z nuly na stovku za 9,6 vteřin. Jen tak na okraj, konceptů, které nedisponují některým z hybridních systémů, je v současnosti jako šafránu, takže i v tomto ohledu připadá Dacii Duster jistá výjimečnost.
Dacia Duster