12
Fotogalerie

Lotus 2-Eleven: s větrem o závod

Lotus přiveze do Ženevy nový model 2-Eleven. Auto stvořené pro okruhy bude ve svém živlu jen stěží hledat konkurenty.

Lotus své fanoušky již za pár dnů potěší opravdovým skvostem. Na autosalon do Ženevy přiveze nový model 2-Eleven, který rozhodně stojí za bližší představení. Po modelech Elise a Exige tak dorazil další vůz představující zábavu na čtyřech kolech v tom nejlepším smyslu slova.

Pro pohon Lotus zvolil kompresorem přeplňovaný agregát o objemu 1,8 litru s proměnným časováním ventilů VVTL-i. Ten dává maximální výkon 188 kW (255 k) při 8000 otáčkách za minutu, točivý moment vrcholí na hodnotě 242 Nm při vysokých 7000 otáčkách. Z těchto hodnot je jasné, v jakém pásmu se bude cítit motor nejlépe. Že výkony nic moc? To jsme vám ještě neřekli, kolik Eleven váží. V prázdném stavu jen 670 kg, takže výkonová hmotnost je pohybuje na hranici 2,6 kg/k. To, myslím si, nepotřebuje další komentář…

Pokud vás ale zajímají čísla, tady jsou. Stovku zvládne Eleven za 3,9 sekundy, 160 km/h mu patří za 9,1 sekundy a akcelerace se zastaví při rychlosti 250 km/h. Nový Lotus bude používat šestistupňovou manuální převodovku z modelu Exige S.

Jak již bylo zmiňováno, tajemství úspěchu tkví v téměř muší váze. Za tu můžeme vděčit použitým uhlíkovým kompozitům, které jsou lehké, no zároveň velmi pevné a nešetřilo se ani hliníkem.

Podvozek Lotusu Eleven je plně stavitelný, takže každý majitel si přijde na své. Nastavitelná je světlá výška, tuhost odpružení i odklon kol, možností je mnoho. Brzdy jsou dvoupístkové na všech kolech, přední připravila firma AP Racing, zadní si Lotus nechal vyrobit u Bremba. Vpředu jsou použita 16“ kola s pneumatikami 195/50 R16, vzadu si našli místo sedmnáctky o rozměru 225/45.

Co je ale důležité, Lotus Eleven bude k dostání ve dvou variantách. Ta první bude určena i do běžného provozu a bude vybavena předepsaným osvětlením a další výbavou. Verze určená na okruhy bude těchto prvků zbavena, čím se ušetří ještě nějaký ten kilogram navíc. Další odlišností bude jiný aerodynamický paket, který zahrnuje přední i zadní spoiler s větším přítlakem, vše pochopitelně vyrobeno z uhlíkových kompozitů. Specialitou bude závodní sedadlo podle specifikací FIA.

První objednávky začne Lotus přijímat ihned po ženevském autosalonu a ceny ve Velké Británii jsou již na světě. Za silniční verzi sporťáku jsi automobilka zaúčtuje 39 995 Liber(1,68 mil. Kč / 2,04 mil. Sk), okruhová verze vás vyjde na 49 575 Liber (2,08 mil. Kč /2,53 mil. Sk). To rozhodně nezní nezajímavě.

Eleven_1.jpg Eleven_10.jpg Eleven_11.jpg
Eleven_12.jpg Eleven_2.jpg Eleven_3.jpg
Eleven_4.jpg Eleven_5.jpg Eleven_6.jpg
Eleven_7.jpg Eleven_8.jpg Eleven_9.jpg
Lotus 2-Eleven

Lotus

Lotus Cars je britská automobilka zaměřená na výrobu sportovních vozů. V roce 1952 ji v Londýně založil Colin Chapman. Lotus byl a znovu je aktivní také v závodech F1.

Automobilku v úpadku v roce 1994 koupil malajský Proton.

Lotus Elise • Lotus Exige • Lotus Evora • Lotus Evija

Doporučujeme

Články odjinud