První sériové exempláře nové generace Toyoty Yaris dorazí k zákazníkům v říjnu. Díky českému zastoupení Toyoty jsme si ale mohli vůbec první kousek u nás prohlédnout už dnes.
Z globálního hlediska je pro Toyotu zřejmě nejdůležitější model Corolla, dlouhodobě nejprodávanější vůz světa, v evropském měřítku je to ale model Yaris určený hlavně do města. Důvod je prostý: yaris se stal hlavní zbraní v nové éře Toyoty na evropském trhu a dennodenně jej potkáváme už dvacet let. Na českém trhu má relativně stabilní pozici. Loni byl čtvrtým neprodávanějším modelem v segmentu B a stejnou příčku si udržel v prvních pěti měsících letošního roku. A dokonce se mu podařilo zvýšit tržní podíl.
Nejnovější, v pořadí již čtvrtá generace yarisu, se poprvé ukázala loni v říjnu a světovou premiéru si měla odbýt v březnu v Ženevě. Autosalon se letos kvůli pandemii koronaviru nakonec nekonal, spojení Ženevy a vozu, který jsem si dnes s dalšími novináři prohlédl přímo v sídle české centrály Toyoty, je však pevnější, než se zdá. Jde o exemplář, který měl mít svoje místo na ženevském stánku automobilky, ale místo toho zamířil do Česka, kde bude zatím sloužit k prezentacím a školením dealerů.
Velice pevné je i spojení nového yarisu a nejnovější generace corolly. Nová Toyota Yaris má s předchůdcem společné jenom jméno, což dokazuje už použití modulární platformy TNGA, na které je postavena corolla, crossover C-HR, a dokonce i Lexus ES. Základna dovolila natáhnout rozvor náprav o 50 mm, vůz je o 50 mm širší a rozchod kol se zvětšil o 57 mm. Yaris je také o 5 mm kratší než předchůdce, ale měl by uvnitř nabídnout více místa.
Bavíme se o autě s délkou 3940 mm, které však působí robustně, z některých úhlů až agresivně. Možná vás napadne, kolik toho má společného s ostrou Toyotou GR Yaris, tady to bude ale velice rychlé – údajně jenom anténu a logo. Zatímco běžný yaris se bude vyrábět ve Francii a v TPCA v Kolíně, GR Yaris bude vznikat v Japonsku, kde se dříve dělal supersport Lexus LFA.
V dnešní době už malá auta do města stojí tolik co kdysi modely nižší střední třídy, proto ani Toyota Yaris není vyloženě levná. Cena 335.000 Kč za základní verzi Active s litrovým motorem o výkonu 53 kW může od koupě odradit, v potaz je ale třeba brát i bohatou standardní výbavu (bezdrátová nabíječka, 7palcový infotainment, sedm airbagů včetně nového mezi sedadly vpředu, Android Auto a Apple CarPlay či soubor systémů Toyota Safety Sense 2.5) a aktuální akční verze se slevou 21.000 Kč.
Za 374.000 Kč díky tomu dostanete vůz ve výbavě Comfort rozšířené o paket Style (litá 16palcová kola, zatmavená okna, LED světla, lakovaná mřížka chladiče), navíc s novou atmosférickou patnáctistovkou o výkonu 121 koní. Vedle prvků paketu Style počítejte také s parkovací kamerou či koženým volantem. Do čtyř set tisíc korun se vejde i verze s pakety Style a Tech, která má o palec větší infotainment, vyhřívaná sedadla či elektrické ovládání zadních oken (stojí 389.000 Kč). Jde o verzi, kterou česká Toyota považuje za nejoblíbenější.
Pravdou také je, že za vaše peníze nedostanete ošizené auto. Toyota zapracovala na materiálech (přístojovka má měkčené plasty, výplně dveří jsou textilní), použila sedadla z crossoveru C-HR, ve kterých se skvěle sedí, uvnitř je i díky ambientnímu osvětlení útulno a máte překvapivě hodně místa. Volant je nastavitelný ve dvou osách s delším rozsahem, sedí se relativně nízko, ale kam s koleny budou vědět i dlouháni. Líbí se mi volant s novým designem a hezkými tlačítky, nechybí dostatek odkládacích míst a všechny důležité prvky jsou hezky po ruce. Měřím 190 cm a na kratší vzdálenosti bych to dokonce vydržel i vzadu za stejně vysokým řidičem.
Toyota patří ke špičce ve vývoji hybridních pohonů a ani v případě nové generace modelu Yaris nenechala nic náhodě. Hybridní patnáctistovka Dynamic Force vychází z dvoulitru používaného v corolle a C-HR, má výkon 85 kW a vyznačuje se například termodynamickou účinností 40 %, možností jet na elektřinu i rychlostí 130 km/h a s tím související spotřebou 3,8 až 4,8 l/100 km dle metodiky WLTP. Střed nabídky tvoří rovněž patnáctistovka, ale konvenční bez hybridního systému, zato s výkonem 89 kW a možností kombinace s manuální šestistupňovou převodovkou a automatem CVT. Jak již bylo zmíněno, nejlevnější provedení má pod kapotou tříválec 1.0 VVT-i/53 kW.
Obecně vzato je Toyota Yaris čtvrté generace poctivé auto, které má v silném segmentu městských vozů velkou šanci na úspěch. Těží z prvků vozů vyšších tříd, vypadá skvěle zvenku i uvnitř, nabídne dostatek prostoru na malém půdorysu a údajně i skvěle jezdí. Poslední poznámku si ale jenom tak neověříme. První testování bychom totiž měli absolvovat až po letních prázdninách.
Toyota Yaris v ČR: První technické údaje a akční ceny |
Motor |
1.0 VVT‑i |
1.5 DF |
1.5 Hybrid |
Zdvihový objem [cm3] |
998 |
1490 |
1490 |
Válce/ventily |
3/4 |
3/4 |
3/4 |
Výkon [kW/min] |
53 |
89 |
85 |
Točivý moment [Nm/min] |
neuveden |
neuveden |
120 |
Převodovka |
5M |
6M(CVT) |
e-CVT |
Zrychlení 0-100 km/h [s] |
neuvedeno |
neuvedeno |
10,3 |
Maximální rychlost [km/h] |
neuvedena |
neuvedena |
175 |
Spotřeba paliva WLTP [l/100 km] |
neuvedena |
neuvedena |
3,8 |
Cena Active [Kč] |
335.000 |
- |
445.000 |
Cena Comfort Style [Kč] |
- |
374.000 |
464.000 |
Cena Comfort Style a Tech [Kč] |
- |
389.000 |
479.000 |
Cena Selection Elegant [Kč] |
- |
404.000 |
494.000 |
Cena Selection Style [Kč] |
- |
414.000 |
504.000 |
Vena Premiere Edition [Kč] |
- |
429.000 |
519.000 |
Podrobnější technické data budou teprve zveřejněna, příplatek za CVT je 35.000 Kč |