20
Fotogalerie

Volkswagen Polo BlueGT: první jízdní dojmy

Volkswagen přichází se zajímavou novinkou. Od listopadu začne na českém trhu nabízet Polo, které v sobě chce kombinovat úsporné technologie Bluemotion s emocemi skrývajícími se pod zkratkou GTI. O co přesně jde a jak to v praxi funguje?

Kapitoly článku:


Novinka se jmenuje Polo BlueGT a název de facto říká úplně všechno. Bluemotion to není, GTI to také není, od každého má tahle variace na dnes už dobře známé Polo něco. Na první pohled se nabízí názor, když je zde od každého něco, ve výsledku přece není ani jedno pořádně. Světe, div se, v případě Volkswagenu se celkem dobře podařilo dát dohromady jak rychlé svezení, tak nízkou spotřebu. I když samozřejmě zázraky nečekejte.

Ve stopách GTI

Protože nové Polo chce hrát také na emoce, nelze jen tak přeskočit design. Ten automobilka vylepšila ve stylu GTI, takže se můžete těšit na sedmnáctipalcová litá kola, upravené oba dva nárazníky, ten vzadu vylepšený o difuzor, dvojitou koncovku výfuku, spoiler, LED diody denního svícení a samozřejmě chybět nesmí ani modrá loga GT (vzadu si můžete dopřát ještě nápis Bluemotion). Sečteno a podtrženo tohle Polo nevypadá (alespoň podle mého názoru) vůbec špatně.

vw_polo_bluegt_03.JPGvw_polo_bluegt_05.JPG 
Po stránce designu vypadá BlueGT jako GTI. Většině se určitě bude líbit.

Zájemci mohou vybírat ze čtyř barev karoserie. K dispozici je, respektive bude, bílá, stříbrná metalíza, modrá metalíza a perleťová černá. Aby bylo výčtu změn učiněno za dost, musím zmínit ještě světlou výšku, ze které v případě BlueGT inženýři odebrali patnáct milimetrů.

Ve stopách GTI jde samozřejmě také interiér. BlueGT nabídne černě lakované dekory, černé čalounění stropu no a hlavně sportovní tříramenný volant a sportovně tvarované sedačky. Ve výbavě najdete také centrál, elektricky ovládaná přední okna, ABS, ESP atd.

198r.jpg215r.jpg 
Hlavní novinkou je sportovní volant a sedačky s výrazným bočním vedením.

Aktivní 1.4 TSI

To byl pouze takový teoretický úvod. Tu opravdu důležitou novinku hledejte pod kapotou, kam se nastěhovala přepracovaná benzinová přeplňovaná jedna-čtyřka TSI nabízející maximální výkon 103 kW a systém Active Cylinder Management. Ano, ACT je něco na způsob toho, co známe například z osmiválcového Hemi, kde se při nízkém zatížení z osmiválce stává čtyřválec.

Upřímně jsem byl na podobně fungující TSI velice zvědav, protože efekt u amerických automobilů logicky není nijak valný. Systém se aktivuje v momentě, kdy motor vykazuje nejnižší spotřebu a navíc ti zbylí „chudáci“, kteří volno nedostali, musí druhou polovinu svých kolegů tak jako tak táhnout. Efekt tu ve výsledku nějaký je, ale velice malý.

vw_polo_bluegt_06.JPGvw_polo_bluegt_12.JPG 
Pomocí drážky se vačky přesunou mimo sací ventily vypínaných válců a ty tak zůstanou bez paliva. Systém funguje velmi rychle.

Systém ACT jednoduše řečeno posune vačky druhého a třetího válce mimo sací ventily a ty tak zůstávají uzavřené. Jak přesně tahle věc funguje, to nejlépe prozradí přiložené video. Přínos samočinné deaktivace válců, mimochodem vůbec poprvé použité u čtyřválce, by měl být podle oficiálních údajů následující. Ve městě uspoří až jeden litr benzinu na 100 km, v kombinovaném cyklu by to mělo být 0,4 l/100 km. Při rychlosti 70 km/h a zařazeném pátém rychlostním stupni se rovná úspora 0,7 l/100 km. Volkswagen dále udává, že oproti srovnatelně výkonným soupeřům dokáže být BlueGT až o 50% úspornější. Zpětná aktivace válců proběhne v čase od 13 do 36 ms a válce se vypínají v rozsahu otáček 1400 až 4000 ot./min, respektive při 25 – 100 Nm, což by mělo pokrýt 70% běžné jízdy.

Realita?

Realita není vůbec špatná. Motor vypne válce okamžitě, kdy mu to podmínky dovolí, a když se budete snažit, opravdu se budete pohybovat s dvouválcovým Polem poměrně často. Musím ovšem zdůraznit fakt, že je potřeba se snažit. U manuální převodovky se nedá říci, že musíte plynový pedál vyloženě hladit, ale jakmile jej přišlápnete jen trochu více, jedete „na čtyři“.

Polovinu testovací trasy jsem strávil za volantem verze s manuální šestistupňovou převodovkou, na druhou část jsem si vzal sedmistupňové DSG. Subjektivní dojem je asi takový, že provedení s automatem je mnohem citlivější na to, jak na plyn šlapete a na konec nejede v režimu dvou válců tak často, jako manuál. Ve finále má být přesto podle tabulkových údajů v kombinovaném provozu o desetinku l/100 km úspornější (4,6 l/100 km oproti 4,5 l/100 km).

vw_polo_bluegt_01.JPGvw_polo_bluegt_02.JPG 
Na displeji řidiče informuje o režimu dvou válců nápis "2 Režim válců". Podvědomě se budete snažit mít tam tuto hlášku co nejčastěji.

Že jedete v režimu dvou válců, poznáte podle nápisu na displeji palubního počítače. Když se budete opravdu hodně soustředit, poznáte to také podle zvuku motoru, který zní asi tak jako kdybyste se rozjížděli s dieselem od volnoběžných otáček. Je to ale hodně přehnané, a jakmile se přestanete soustředit nebo si pustíte rádio, dvouválcový režim absolutně nemáte šanci odhalit.

Věc nejdůležitější – reálná spotřeba. Ano, je docela nízká. S manuálem jsem jel po dálnici plus mínus rychlostí 100 km/h a spotřeba skončila na 5,3 l/100 km. U DSG ukázal palubní počítač číslo přibližně o dva litry vyšší, jenže to jsem už zdaleka tak „na spotřebu“ nejel. Konečný verdikt si raději necháme na klasický redakční test, ale už teď je jasné, že čísla pod hranicí pět litrů budou od řidiče přeci jen vyžadovat jistou snahu.

Volkswagen

Volkswagen je německá automobilka, vedoucí člen Volkswagen Group. Vznikla v roce 1937. Začala vyvíjet předchůdce slavného „Brouka“, plná výroba se ale rozběhla až po válce. Název značky Volkswagen znamená v překladu lidový vůz.

Volkswagen Golf • Volkswagen Passat • Volkswagen Touran • Volkswagen Touareg • Volkswagen Polo • Volkswagen up! • Volkswagen e-up! • Volkswagen T-Roc • Volkswagen T-Cross • Volkswagen Tiguan • Volkswagen Sharan • Volkswagen ID.3

Doporučujeme

Články odjinud