Land Rover Freelander v roce 2003 dokázal projet úsek rychlostí pouze 62 kilometrů v hodině

Land Rover Freelander v roce 2003 dokázal projet úsek rychlostí pouze 62 kilometrů v hodině

Pouze stejné tempo zvládlo obecně velmi dobře hodnocené SUV Subaru Forester ve verzi z roku 2008

Pouze stejné tempo zvládlo obecně velmi dobře hodnocené SUV Subaru Forester ve verzi z roku 2008

Elektromobily si obecně v testu tohoto typu nevedou moc dobře. Volkswagen e-Up zvládne losí test pouze v rychlosti 62 kilometrů v hodině.

Elektromobily si obecně v testu tohoto typu nevedou moc dobře. Volkswagen e-Up zvládne losí test pouze v rychlosti 62 kilometrů v hodině.

Ještě o kilometr pomaleji, tedy rychlostí 61 kilometrů v hodině, je možno test absolvovat s modelem Jeep Grand Cherokee Overland 3,0 CRD V6 z roku 2013

Ještě o kilometr pomaleji, tedy rychlostí 61 kilometrů v hodině, je možno test absolvovat s modelem Jeep Grand Cherokee Overland 3,0 CRD V6 z roku 2013

Maybach 62 to v roce 2008 zvládl také jen jedenašedesátkou

Maybach 62 to v roce 2008 zvládl také jen jedenašedesátkou

A stejný výsledek si připsal v roce 2014 Nissan Leaf.

A stejný výsledek si připsal v roce 2014 Nissan Leaf.

Pick-upy obratností na silnici nikdy nevynikaly a zřejmě ani vynikat nebudou. Nissan Navara v roce 2007 patřil s rychlostí 61 kilometrů v hodině ve své kategorii ještě k těm lepším

Pick-upy obratností na silnici nikdy nevynikaly a zřejmě ani vynikat nebudou. Nissan Navara v roce 2007 patřil s rychlostí 61 kilometrů v hodině ve své kategorii ještě k těm lepším

Nejnovější generace oblíbeného pick-upu Toyota Hilux projela úsek nejvýše šedesátkou

Nejnovější generace oblíbeného pick-upu Toyota Hilux projela úsek nejvýše šedesátkou

Stejně si počínala v roce 2014 Kia Sorento.

Stejně si počínala v roce 2014 Kia Sorento.

Model City norského výrobce elektromobilů Thing také absolovoval losí test tempem 60 kilometrů v hodině

Model City norského výrobce elektromobilů Thing také absolovoval losí test tempem 60 kilometrů v hodině

Určitě nemilým překvapení byla pouze tato rychlost v roce 2001 pro konstruktéry vozu Volkswagen Passat s motorem 1,8 T.

Určitě nemilým překvapení byla pouze tato rychlost v roce 2001 pro konstruktéry vozu Volkswagen Passat s motorem 1,8 T.

Lexus RX 300 v roce 2001 dosáhla navlas stejné šedesátkilometrové rychlosti

Lexus RX 300 v roce 2001 dosáhla navlas stejné šedesátkilometrové rychlosti

A totéž platilo rovněž o Renaultu Laguna 1,8 16 V v roce 2001

A totéž platilo rovněž o Renaultu Laguna 1,8 16 V v roce 2001

Kia Sportage v roce 2014 (jde o minulou generaci) se s manévrem úspěšně popasovala pouze v tempu 59 km/hod

Kia Sportage v roce 2014 (jde o minulou generaci) se s manévrem úspěšně popasovala pouze v tempu 59 km/hod

Mitsubishi L 200 Ralliart v roce 2007 projelo losí test pouze rychlostí 57 kilometrů v hodině

Mitsubishi L 200 Ralliart v roce 2007 projelo losí test pouze rychlostí 57 kilometrů v hodině

Shodný výsledek si připsala tehdy také Toyota Hilux

Shodný výsledek si připsala tehdy také Toyota Hilux

I MPV Hyundai Trajet 2,7 GLS v roce 2007

I MPV Hyundai Trajet 2,7 GLS v roce 2007

Luxusní Range Rover V8 v roce 2002 dosáhl pouze na pětapadesátikilometrové tempo

Luxusní Range Rover V8 v roce 2002 dosáhl pouze na pětapadesátikilometrové tempo

Stejně si počínal pick-up Isuzu D-Max v roce 2007

Stejně si počínal pick-up Isuzu D-Max v roce 2007

Vyhýbat se něčemu není podle švédského testu snadné ani v MPV Ford S-Max, který v roce 2007 projel testem v rychlosti 55 kilometrů v hodině.

Vyhýbat se něčemu není podle švédského testu snadné ani v MPV Ford S-Max, který v roce 2007 projel testem v rychlosti 55 kilometrů v hodině.

Ještě o kilometr horší byly dva technicky spřízněné pick-upy v roce 2007. Tedy Mazda BT 50 Double Cab

Ještě o kilometr horší byly dva technicky spřízněné pick-upy v roce 2007. Tedy Mazda BT 50 Double Cab

a Ford Ranger

a Ford Ranger

Vcelku logicky se neslavným vítězem stalo britské vozítko Reliant Rialto. Jeho schopnosti zatáčet jsou dobře známé díky účinkování v seriálu Top Gear. Vyhýbací manévr dokázalo projet rychlostí pouze 42,5 kilometrů v hodině.

Vcelku logicky se neslavným vítězem stalo britské vozítko Reliant Rialto. Jeho schopnosti zatáčet jsou dobře známé díky účinkování v seriálu Top Gear. Vyhýbací manévr dokázalo projet rychlostí pouze 42,5 kilometrů v hodině.

Land Rover Freelander v roce 2003 dokázal projet úsek rychlostí pouze 62 kilometrů v hodině
Pouze stejné tempo zvládlo obecně velmi dobře hodnocené SUV Subaru Forester ve verzi z roku 2008
Elektromobily si obecně v testu tohoto typu nevedou moc dobře. Volkswagen e-Up zvládne losí test pouze v rychlosti 62 kilometrů v hodině.
Ještě o kilometr pomaleji, tedy rychlostí 61 kilometrů v hodině, je možno test absolvovat s modelem Jeep Grand Cherokee Overland 3,0 CRD V6 z roku 2013
24
Fotogalerie

I u nás přibývá srážek s losy. Přehled aut, s nimiž se mu vyhnete jen stěží...

Již dvacet let uplynulo od proslulého převrácení Mercedesu třídy A při losím testu. Od té doby redaktoři švédského časopisu Teknikens Världs otestovali tímto způsobem další stovky automobilů. Vybrali jsme ty vozy, které dopadly nejhůře.

Vyhnout se nějaké náhle se objevivší překážce musel během svého řidičského života zřejmě každý z nás.  Úspěšné zvládnutí manévru závisí kromě rychlé reakce a jistého řidičského umu samozřejmě také na schopnostech vozu. Redaktoři švédského magazínu Teknikens Världs svého času vymysleli metodu, kterou nazvali losí test.

Není divu, v této zemi jsou srážky s divoce žijícími zvířaty, jejichž hmotnost přesahuje často čtyři sta kilogramů, častou záležitostí a leckdy při nich jde i o život posádek v autě. U nás jsou letos na Šumavě evidovány tři srážky s losy. Naštěstí neměly fatální následky. "Nicméně můžeme potvrdit, že už střet s jelenem mívá za následek masivní poškození celé přední části včetně motoru, ale také střechy. Její části společně s tělem zvířete při srážce ohrožují posádku přímo na životy," uvádí Jan Marek z pojišťovny Generali.

Testování vozidla se odehrává na úseku dlouhém padesát metrů. Řidič vozidla jedoucího původně mezi kužely rovně má za úkol během 13,5 metru vybočit z původního třímetrového pruhu doleva, zde projet jedenáctimetrový úsek rovně a následně se během opět 13,5metrového úseku vrátit do původní dráhy.  Jde tedy o simulaci rychlého vyhýbacího manévru například před zmíněným losem, nebo například dítětem, které z chodníku vběhne do vozovky. Rychlý návrat zpět do původního jízdního pruhu zase simuluje situaci, že se v protisměru blíží jiný vůz.

algtest-moose-test-2014.jpg

Parametry testu jsou přesně dané

Aby bylo dané auto v daném úseku hodnoceno známkou dobrý, musí losí test zvládnout rychlostí alespoň 70 kilometrů v hodině.

Pro zajímavost: Historicky nejlepšího výsledku před všemi supersportovními automobily dosáhl Citroën Xantia 3,0i V6 Activa v roce 1999, který manévr zvládl rychlostí 85 kilometrů v hodině. Z vozů Škoda byla zatím nejlepší nynější generace modelu Fabia Combi TSI (90 koní), která projela test tempem 78 kilometrů v hodině. Byla tak dokonce o tři kilometry v hodině lepší než Škoda Octavia RS minulé generace.

Ve známost tento test vešel v roce 1997, kdy ho nezvládl nový Mercedes třídy A. To pak vedlo k rychlému zavedení elektronických stabilizačních systémů i do běžných vozů. 

Na přehled historicky nejhorších vozů v losím testu švédských novinářů se podívejte v následující galerii. "Vítěze" najdete na konci.

t Land_Rover-Freelander-2003-1600-02.jpgtt Subaru-Fester-2008-1600-05.jpgttt Volkswagen-e-Up-2014-1600-01.jpg

Doporučujeme

Články odjinud