Již dvacet let uplynulo od proslulého převrácení Mercedesu třídy A při losím testu. Od té doby redaktoři švédského časopisu Teknikens Världs otestovali tímto způsobem další stovky automobilů. Vybrali jsme ty vozy, které dopadly nejhůře.
Vyhnout se nějaké náhle se objevivší překážce musel během svého řidičského života zřejmě každý z nás. Úspěšné zvládnutí manévru závisí kromě rychlé reakce a jistého řidičského umu samozřejmě také na schopnostech vozu. Redaktoři švédského magazínu Teknikens Världs svého času vymysleli metodu, kterou nazvali losí test.
Není divu, v této zemi jsou srážky s divoce žijícími zvířaty, jejichž hmotnost přesahuje často čtyři sta kilogramů, častou záležitostí a leckdy při nich jde i o život posádek v autě. U nás jsou letos na Šumavě evidovány tři srážky s losy. Naštěstí neměly fatální následky. "Nicméně můžeme potvrdit, že už střet s jelenem mívá za následek masivní poškození celé přední části včetně motoru, ale také střechy. Její části společně s tělem zvířete při srážce ohrožují posádku přímo na životy," uvádí Jan Marek z pojišťovny Generali.
Testování vozidla se odehrává na úseku dlouhém padesát metrů. Řidič vozidla jedoucího původně mezi kužely rovně má za úkol během 13,5 metru vybočit z původního třímetrového pruhu doleva, zde projet jedenáctimetrový úsek rovně a následně se během opět 13,5metrového úseku vrátit do původní dráhy. Jde tedy o simulaci rychlého vyhýbacího manévru například před zmíněným losem, nebo například dítětem, které z chodníku vběhne do vozovky. Rychlý návrat zpět do původního jízdního pruhu zase simuluje situaci, že se v protisměru blíží jiný vůz.
Parametry testu jsou přesně dané
Aby bylo dané auto v daném úseku hodnoceno známkou dobrý, musí losí test zvládnout rychlostí alespoň 70 kilometrů v hodině.
Pro zajímavost: Historicky nejlepšího výsledku před všemi supersportovními automobily dosáhl Citroën Xantia 3,0i V6 Activa v roce 1999, který manévr zvládl rychlostí 85 kilometrů v hodině. Z vozů Škoda byla zatím nejlepší nynější generace modelu Fabia Combi TSI (90 koní), která projela test tempem 78 kilometrů v hodině. Byla tak dokonce o tři kilometry v hodině lepší než Škoda Octavia RS minulé generace.
Ve známost tento test vešel v roce 1997, kdy ho nezvládl nový Mercedes třídy A. To pak vedlo k rychlému zavedení elektronických stabilizačních systémů i do běžných vozů.
Na přehled historicky nejhorších vozů v losím testu švédských novinářů se podívejte v následující galerii. "Vítěze" najdete na konci.