Lexus RX prezentuje budoucí design značky. Novými technologiemi poukazuje na rozmanitost, která snad vyhoví konzervativcům i milovníkům sportovní jízdy.
Lexus píše novou kapitolu věnovanou technologiím a designu. Nová generace SUV RX stojí na moderní platformě GA-K použité i u modelu NX. Je ale výrazně upravená a naladěná přesně na míru většího RX. Díky použití vysokopevnostní oceli a hliníku se podařilo ušetřit 90 kg. Přitom rozvor se prodloužil o 60 mm a výrazně upravené jsou i obě nápravy, přičemž zadní využívá konstrukci typu multi-link. Revize přinesla snížení těžiště o 10 mm a změnily se také rozchody. RX je vpředu širší o 15 mm a vzadu dokonce o 50 mm. Spolu s 21palcovými koly splňuje vysoký standard komfortu a jízdní dynamiky. Přidané výztuhy šasi omezily kroucení skeletu a vibrace.
Nový základ umožnil designérům navrhnout velmi osobitý zevnějšek. Nositelem stylu budoucnosti je výrazná maska chladiče s kosočtvercovou výplní a mohutnou horní hranou. Na ni navazují LED světlomety s lomeným denním svícením. Pro navození siluety kupé nese C sloupek zkosenou černou linii. Bok ještě doplňuje vlna táhnoucí se od spodní hrany dveří až nad zadní blatník. Záď pro změnu definuje nepřerušený světelný pás a výrazné mřížky v rozích nárazníku. Verze F SPORT modelů RX 500h a RX350 obohatí odlišný optický paket s vice aerodynamickými prvky.
Nový Lexus RS: Srovnání s předchůdcem |
Rozměry |
Nový model |
Mezigenerační rozdíl |
Délka [m] |
4,89 |
0 |
Šířka [m] |
1,92 |
25 |
Výška [m] |
1,71 |
-10 |
Rozvor [m] |
2,85 |
60 |
Rozchod vpředu [mm] |
1,65 |
15 |
Rozchod vzadu [mm] |
1,675 |
50 |
Převis vpředu [mm] |
1,08 |
0 |
Převis vzadu [mm] |
960 |
-60 |
Tím chce Lexua dát najevo, že RX 500h vzniklo jako první hybrid s přeplňovaným čtyřválcem 2,4 litru pro požitek z dynamiky a výkonu. Přední elektromotor se dvěma spojkami je mezi spalovací jednotku a převodovku. Vzadu je 80kW segment složený z elektromotoru, soustavy převodů a řídicí jednotky. Dynamické rozdělování síly mezi jednotlivá kola zajišťuje systém DIRECT4. Celkový výkon soustavy činí 273 kW.
Nové RX je poprvé dostupné jako plug-in hybrid ve verzi 450h+. Předpokládá se, že půjde o nejžádanější variantu v západní Evropě. Pohonnou soustavu tvoří čtyřválec s objemem 2,5 litru a elektromotor čerpající energii z 18,1kWh baterie. Celkem má řidič k dispozici výkon 225 kW. Díky většímu průměru zapojení elektromotoru novinka zrychlí na 100 km/h za přibližně 7 sekund. Zároveň splnila cíl průměrné spotřeby pod 1,2 l/100 km a emisí 26 g/km. V čistě bezemisním režimu ujede 65 km s maximální rychlostí 135 km/h.
Stejný motor najdeme také v hybridu 350h s výkonem 180 kW. Jedná se o dostupnou alternativu k dieselové motorizaci. Slibuje akceleraci na stovku za 8 sekund a spotřebu 6,4 až 6,7 l/100 km. Poslední verzí je RX 350 vybavenou přeplňovaným čtyřválcem 2,4 litru o výkonu 205 kW. Ta bude dostupná zejména na východoevropských trzích.
Nový Lexus RS: Základní technická data |
Verze |
RX 350h |
RX 450h+ |
RX 500h |
RX 350 |
Druh pohonu |
HEV |
PHEV |
HEV |
Spalovací motor |
Objem |
2,5 |
2,5 |
2,4 |
2,4 |
Motor |
řadový čtyřválec |
řadový čtyřválec |
čtyřválec turbo |
čtyřválec turbo |
Výkon [kW] |
180 |
225 |
273 |
205 |
Převodovka |
e-CVT |
e-CVT |
6AT |
8AT |
Pohon |
E-Four |
E-Four |
DIRECT4 |
AWD |
0-100 km/h [s] |
8,0 |
~7.0 |
~ 6,0 |
7,1 |
Emise CO2 [g/km] |
143-150 |
<26 |
182-189 |
197 |
Velkým krokem kupředu se stala nová koncepce uspořádání interiéru Tazuna, která se objevila na modelech NX a RZ. Dominantními prvky jsou digitální přístrojový štít a 14palcová dotyková obrazovka doplněná analogovými ovladači ve spodní části. Sestavu doplňuje head-up displej.
Díky novému čipsetu je infotainment 3,6krát rychlejší než dosavadní sestava. Moderní úroveň prezentují aktualizace vzduchem a bezdrátové spojení s chytrými telefony. S jejich pomocí lze na dálku odemykat dveře, ovládat víko zavazadelníku, nastavit klimatizaci nebo v případě verze 450h+ ovládat nabíjecí proces. Vrcholem je audiosoustava Mark Levinson Premium s 21 reproduktory. Součástí systému je navigace a práce s cloudovým uložištěm. Bezdrátové nabíjení telefonů je o 50 procent rychlejší.
Řidiče podpoří panoramatický kamerový systém, digitální zpětné zrcátko a komplexní parkovací asistent převzatý z vlajkové lodi LS. Ten také upozorní na nebezpečí při otevření dveří. Vysokou úrovní se pyšní i protikolizní asistent s predikcí potenciálního rizika, adaptivní tempomat a systém udržení vozu v jízdním pruhu.
Pro zvýšení komfortu dostalo RX nově tvarované sedačky s perfektním bočním vedením, které ale neomezuje při denním používání. Samozřejmostí je možnost vyhřívání a ventilace. Klienti mají zatím na výběr ze dvou barev čalounění, přičemž sedadla jsou potažena syntetickou kůží. Za oběť tak nepadlo žádné zvířátko. To platí i pro volant a volič převodovky. Celkový dojem dotváří náladové osvětlení se 14 schématy a 64 barvami.
Díky prodlouženému rozvoru nabídne RX bohatý prostor třem cestujícím vzadu. Kromě zvětšeného prostoru pro nohy o 10 mm zvyšuje komfort níže usazená lavice (o 30 mm), která je sklopná v poměru 40:20:40. Nezapomnělo se ani na praktický průvlak na lyže. Nově koncipované víko kufru prodloužilo zavazadlový prostor o 50 mm a jeho elektrické ovládání má hladší chod.