Aha, tak Fiat si hraje na Jeep. To byla první myšlenka, která mě napadla při přebírání exempláře Fiatu 500X pro redakční testování. Důvodem byla matně zelená barva, která se skvěla na povrchu karoserie.
V podstatě se jedná o stejný odstín, jakou používala a zřejmě stále používá Česká armáda. Ověřil jsem si to přiložením čutory (polní láhve), kterou jsem si před x lety přivezl jako památku na roční vojenskou prezenční službu z tankového útvaru v Žatci.
"Fiat si je vědom, že tohle auto si kupují hlavně ženy, a tak se takhle asi snaží přilákat i chlapy," přidal tehdy logické vysvětlení pracovník servisu, kam jsem si pro vůz přijel. On si ale vlastně Fiat na Jeep vůbec hrát nemusí. V podstatě jím je. Od roku 2015 totiž jak Fiat 500X, tak i Jeep Renegade, sdílejí jak výrobní linku, tak i použitou techniku. I když "kabátek" mají pochopitelně každý svůj.
Ne každý vůz v tomto segmentu může mít pohon všech kol a už vůbec ne každý také víceprvkovou zadní nápravu. Náš vůz ale musel vystačit s poháněnými pouze předními koly. Čtyřkolka se pojí výhradně s nejsilnějšími agregáty, což jsou dvoulitrový turbodiesel, případně zážehová přeplňovaná čtrnáctistovka.
Změn není zapotřebí
Modernizace, kterou vůz podstoupil, se na jeho vzhledu příliš neprojevila. Ostatně, tak je to zvykem u všech verzí Fiatů s označením 500. Ať se jedná o hatchback, velkoprostorový "L" nebo tento "offroadový X". Ono to ostatně není zapotřebí. Auto vypadá stále moderně a na svět se za pomoci trojice pod sebe naskládaných světlometů dívá tak nějak lidsky přívětivě.
Změny se dotkly vlastně pouze multimediálního systému. Ten využívá sedmipalcový displej (na dnešní dobu se mi to zdá docela málo) a nyní umí například zobrazovat aplikace posílané z chytrých mobilů. Konkrétně například Apple CarPlay či Android Auto.
Kdo chce, může třeba diktovat textové zprávy nebo si stáhnout Google mapy. Za příplatek je ale možné využívat i navigaci TomTom a dívat se při couvání místo do zrcátek na obraz posílaný sem ze zadní kamery.
Kolega, který vůz testoval před dvěma lety, si stěžoval na kvalitu zpracování interiéru. Buď měl tehdy smůlu na špatný kousek, nebo od té doby Fiat na této oblasti zapracoval. Mně naopak připadají jako jedny z nejlepších v segmentu.
Je zde i řada designových nápadů, které ne vždy musí úplně každému vyhovovat. Na mysli mám především kulaté opěrky hlavy, které jsou navíc docela tvrdé. Také nápisů 500, které odkazují na příslušnost vozu do rodiny zřejmě nejslavnějšího Fiatu všech dob, by mohlo být o něco méně. Ergonomie je však v pořádku.
Zapřisáhlé nepřítele systému start&stop nepochybně potěší umístění vypínacího tlačítka nahoře na palubní desce. Je dokonce ještě blíže k řidiči než spínač varovných světel. Navíc, jakmile ho jednou stisknete, motor přestane po zastavení na křižovatkách zhasínat. A zůstane to tak, i když dojedete do cíle, vypnete motor a vystoupíte. U drtivé většiny ostatních současných aut se s tlačítkem musíte zaobírat při počátku každé nové jízdy.
Fiat 500 X je dobré místo k životu. Třeba u spolujezdce jsou hned dvě odkládací přihrádky, kapsy ve dveřích jsou prostorné, leccos se vejde i do boxu pod loketní opěrkou. Také místo pro lidskou posádku je docela dobré. Se svými 186 centimetry jsem měl solidní výhled, sedadla slušně podepřela i záda. Boční vedení je v oblasti hrudníku předních pasažérů docela slušné, což přijde vhod, jak popíšu o kus dále.
Na dlouhé cestování to není
Vzadu se dobře usadí lidé s výškou do 180 centimetrů. Když jsem se zkoušel posadit takzvaně sám za sebe, dotýkal jsem se již koleny předních opěradel a hlavou čalounění stropu.
Objem kufru také není z největších. Vyhoví tak nejspíše pouze dvojici mladých lidí s maximálně jedním dítětem. A to bez kočárku. Potěšila ale přítomnost plnohodnotného osmnáctipalcového (!) rezervního kola, a to dokonce s diskem z lehkých slitin.
Před dvěma lety kolega při testu vozu vytýkal tvrdé naladění podvozku. Dokonce bylo prý tak tvrdé, že to opravdu znesnadňovalo běžné pojížďky po městě, a dokonce i jízdu po relativně solidním povrchu dálnice. Ano, podvozek je tuhý, rozhodně ale ne nesnesitelně. Zřejmě i v této oblasti došlo k nějaké změně. Že by jiné tlumiče?
Nicméně tuhost podvozku se nesmírně hodí, pokud vyjedete za město. Je to opravdu velký paradox. Zatímco si ho nepochybně koupí koupí ti, kteří žijí a pohybují se převážně v metropolích, auto svůj charakter plně projeví až na zakroucených venkovských silnicích. Tam zapnete otočným voličem režim Sport ( k dispozici je i normální a "offroadový) a tím se zostří reakce na plyn a řízení ztuhne. Je to pak docela práce s ovládacím kolem točit, ale tak nějak to k tomuhle autu patří.
Tuhá karosérie se ani při rychlém průjezdu zatáček s malým poloměrem moc nenaklání a podvozek výborně kopíruje povrch pod koly. Nedotáčivost je velmi dobře potlačena. Jízdní vlastnosti odpovídají spíše menším "ostrým" hatchbackům než zástupci módní kategorie sportovně-užitkových vozů. Dokonce pak ani nevadí, že koně, které vás ženou dopředu, požírají naftu. Ve voze je nádrž pouze na toto palivo, emise totiž vůz "plní" bez nutnosti používat močovinu.
Hluk motoru, kterým byl v testovaném voze turbodiesel 1,6, ve větší míře do kabiny proniká pouze pár desítek sekund, pokud nastartujete vychladnutý vůz. Pak je již dobře utlumený. Motor byl propojený se šestistupňovou dvouspojkovou automatickou převodovkou DDCT. K její práci nemám žádné výhrady.
Během testu jsem dosáhl průměrné spotřeby 6,2 litru. V městském provozu jsem na palubním počítači nejčastěji zaznamenal hodnoty mezi 6,5 a rovnými sedmi litry. Při uvolněné jízdě nepříliš zvlněnou venkovskou krajinou pak z nádrže každých sto kilometrů ubývá pět a půl litru paliva. Nejméně úsporně si automobil počínal na dálnici. Pokud jsem nehodlal slevit z povolené stotřicítky, musel jsem se smířit se spotřebou 7,3 litru.
Fiat 500X S-Design Cross 4x2 DCCT - základní technické údaje a ceny |
Motor |
1,6 Multijet |
Zdvihový objem [cm3] |
1598 |
Válce/ventily |
4/4 |
Největší výkon [kW/min] |
88/3750 |
Točivý moment [N.m/min] |
320/1750 |
Převodovka |
6A |
Max. rychlost [km/h] |
186 |
Zrychlení 0-100 km/h [s] |
10,5 |
Komb. spotřeba [l/100 km] |
4,3 |
Základní cena modelu [Kč] |
353.900 Kč (Pop - 1,6/110k/4x2) |
Základní cena motorizace [Kč] |
479.900 Kč (Plus) |
Testovaný vůz včetně příplatků [Kč] |
737.600 Kč |