Chevrolety Vega připravené k nakládání

Chevrolety Vega připravené k nakládání

Nejdříve se muselo přesně najet na speciální rampu

Nejdříve se muselo přesně najet na speciální rampu

Vagon pro přepravu byl obrovský

Vagon pro přepravu byl obrovský

Nezávislému pozorovateli to muselo připadat jako úchvatné divadlo

Nezávislému pozorovateli to muselo připadat jako úchvatné divadlo

Přepravovány nakonec byly i jiné typy vozů

Přepravovány nakonec byly i jiné typy vozů

Zavírání dveří měl na starost vysokozdvižný vozík

Zavírání dveří měl na starost vysokozdvižný vozík

Někdy za přihlížení davu diváků

Někdy za přihlížení davu diváků

Ještě jeden záběr na tuto operaci

Ještě jeden záběr na tuto operaci

Dnes už se těžko zjistí, jak daleko nosiči vůz nesli

Dnes už se těžko zjistí, jak daleko nosiči vůz nesli

Kvůli nakládání se někdy musely uskutečnit poměrně složité operace

Kvůli nakládání se někdy musely uskutečnit poměrně složité operace

A často šlo o milimetry

A často šlo o milimetry

Také po vodě auta putují poměrně často

Také po vodě auta putují poměrně často

Jedna z prvních automobilových plošin

Jedna z prvních automobilových plošin

Takto se na kamionech vozí auta dnes

Takto se na kamionech vozí auta dnes

V USA bylo možné vozy přepravovat na vagonech i ve třech úrovních

V USA bylo možné vozy přepravovat na vagonech i ve třech úrovních

V Evropě jsou standardně používána dvě patra

V Evropě jsou standardně používána dvě patra

Volkswageny Up! i jiná auta vyráběná v závodě Volkswagen Bratislava se svezou také na lanovce

Volkswageny Up! i jiná auta vyráběná v závodě Volkswagen Bratislava se svezou také na lanovce

Jde o lehce upravený typ, který jinak vozí lyžaře a snowboardisty

Jde o lehce upravený typ, který jinak vozí lyžaře a snowboardisty

Auta se také často kvůli dovozním clům do řady zemí vozí v částečně rozloženém stavu v bedně, kde je karosérie, nápravy i motor zvlášť

Auta se také často kvůli dovozním clům do řady zemí vozí v částečně rozloženém stavu v bedně, kde je karosérie, nápravy i motor zvlášť

Nejdříve se muselo přesně najet na speciální rampu
Vagon pro přepravu byl obrovský
Nezávislému pozorovateli to muselo připadat jako úchvatné divadlo
Přepravovány nakonec byly i jiné typy vozů
19
Fotogalerie

Víte, jak se dopravují auta z továren k zákazníkům? Klidně i lanovkou!

V rámci globalizace se dnes mnoho automobilů vyrábí mnoho tisíc kilometrů od místa, kde jejich budoucí vlastník. Ne vždy je cesta jednoduchá...

Většina vyrobených automobilů za svými zákazníky putuje na plošinách kamionů, případně ve speciálních železničních vagonech. Některé byly opravdu speciální. Server Petrolicius.com například v jednom svém článku upozorňuje na poměrně raritní způsob přepravy vozů Chevrolet Vega v sedmdesátých letech.

Logistici tehdy zjistili, že nejefektivněji lze toto kupé, které na délku měřilo 4 310 milimetrů, na výšku 1295 milimetrů a na šířku 1661 milimetrů přepravovat, pokud se do vagonu umístí vertikálně. Navíc přídí dolů. Do jednoho vagonu se tak vešlo osmnáct vozů. Pokud by byly na klasických plošinách umístěny horizontálně, pojmul by vagon o tři auta méně.

Další výhodou bylo, že auta přepravovaná tímto způsobem v uzavřených vagonech mohla být už v továrně naplněná provozními kapalinami a dealer se tím nemusel zdržovat. Vagony se k tomu účelu samozřejmě musely přizpůsobit. Auta se upevňovala do speciálních konstrukcí, mezi nimi byly distanční vložky. Samotné automobily pak musely být dodatečně přetěsněny, aby nedocházelo k úniku benzinu a jiných tekutin.

Do vagonu byly vozy umisťovány ve dvou řadách. Aby mohly být stěny uzavřeny, musel přijít ke slovu vysokozdvižný vozík. Ten pak dveře-rampu s auty zajištěnými proti nežádoucímu pohybu zvedl a přimáčkl k zámkům ve střeše. Celý tento přepravní systém vyvinuli společně experti General Motors a železniční společnosti Southern Pacific Railroad.

Občas je třeba také dostat vůz na místo, které od ostatní pevniny odděluje vodní hladina a most se ještě jaksi nestačil postavit. Pak se musí využít loď, a pokud i ta chybí a vodní tok je mělký, pak třeba i nosítka.

Zajímavou metodu pro přepravu aut používají i v bratislavské továrně Volkswagenu. Tam totiž auta na zkušební dráhu z výrobních hal převáží lanovka.

Většina snímků ve fotogalerii pochází z následujících zdrojůoldclassiccar.co.uk, carlustblog.com, wikipedia.org, jalopyjournal.com, retronaut.com, hemmings.com, bringatrailer.com, carsonaplane.tumblr.com, vintag.es

Doporučujeme

Články odjinud