19
Fotogalerie

Batmobile: jediný originál z roku 1966 změní majitele. Vůbec poprvé…

Takovou událost snad sběratelé, fandové a další milovníci automobilových relikvií s filmovými kořeny dosud nezažili. V lednu vůbec poprvé změní svého majitele původní prototyp, který si na sklonku šedesátých let zahrál roli osobního dopravního prostředku vyhlášeného mstitele bezpráví Batmana…

Vůz v roce 1966 postavil George Barris (narozen 1925), jehož ladičská společnost Barris Kustoms je jeho majitelem i po takřka padesáti letech. Tento prototyp vznikl adaptací koncepční studie Lincoln Futura z roku 1955, s jejíž původní podobou si však nijak nezadá co do extrémnosti tvarů. Tento automobil si zahrál v televizním seriálu Batman z roku 1966 i ve stejnojmenném filmu, kde hráli Adam West Batmana a Burt Ward jeho příručího Robina.

Batmobile 03.jpgBatmobile 01.jpgBatmobile 04.jpg
Barrisův původní Batmobile z roku 1966 bude v lednu k prodeji

Pro našince to může být docela nepochopitelné, ale zvláště v USA najdete celou řadu sběratelů, kteří podobné relikvie vyvažují zlatem. Za příklad poslouží Američan argentinského původu Sergio Goldvarg, který nyní disponuje sbírkou 14 tis. autíček, maket a replik, v níž výsadní postavení zastávají Batmobily nejrůznějších velikostí. Pro podobné nadšence vznikla v průběhu uplynulých let řada funkčních replik původního Batmobilu z roku 1966, jeden z nich byl v Anglii před pěti lety vydražen v přepočtu za 4,6 mil. Kč.

Původní originál z roku 1966, který dosud zůstává majetkem George Barrise, má ve dnech 13. až 20. ledna příštího roku na aukci Scottsdale Collector Car Auction dražit arizonská síň Barrett-Jackson. Součástí tohoto Batmobilu bude navíc kompletní dokumentace ze soukromého archivu George Barrise. Odhady na prodejní cenu zatím nemáme, ale s ohledem na důležitost tohoto prototypu lze očekávat, že dosáhne docela zajímavé úrovně.  

Batmobile 02.jpgBatmobile 05.jpgBatmobile 06.jpg
Repliky původního Batmobilu. Vpravo unikátní snímek první přestavby studie Lincoln Futura pro film It Started with a Kiss z roku 1959 z dílen MGM 

Výchozí studie Lincoln Futura vznikla pod vedením stylistů Ford Motor Company Billa Schmidta a slavného Johna Najjara. Postavena byla v italské karosárně Ghia a v roce 1955 byla k vidění na několika amerických autosalonech. Vůz disponoval dvoumístným interiérem se samostatnými, plexisklem krytými oddíly pro řidiče a jeho spolujezdce. V duchu dobových zvyklostí nesl Lincoln Futura ohromné „ploutve“, a to nejen na zadních, ale také na předních blatnících.

Lincoln Futura 02.jpgLincoln Futura 07.jpgLincoln Futura 03.jpgLincoln Futura 01.jpgLincoln Futura 04.jpgLincoln Futura 05.jpgLincoln Futura 08.jpg
Původní podoba studie Lincoln Futura z roku 1955 byla vyrobena v italské karosárně Ghia a stala se základem o 11 let novějšího Batmobilu
 

Lincoln Futura stál na podvozku tehdy zcela nového, mimořádně drahého sériového modelu Lincoln Continental Mark II a pod kapotou skrýval také jeho mohutný osmiválec Lincoln Y s objemem 368 cu.in. (tj. 6,0 l). Tento koncept vzbudil před veřejností docela pozitivní ohlasy a náznaky některých jeho stylistických řešení se objevily na sériových modelech Lincoln Premiere a Lincoln Capri z let 1956, resp. 1957. Za pozornost stojí, že byl vůz původně lakován speciální bílou barvou, která byla možná jedním z prvních laků s perleťovým efektem.

Lincoln Continental Mark II 1.jpgLincoln Continental Mark II 3.jpgLincoln Continental Mark II 4.jpg
Luxusní Lincoln Mark II (Continental) poskytl konceptu Lincoln Futura podvozek i mohutné osmiválcové srdce
 

Původní Futura si v roce 1959 zahrála ve filmu It Started with a Kiss, ovšem lakována byla v něm rudě, neboť původní perleťový bílý lak nevypadal na plátně dobře. Poté by vůz zřejmě skončil ve šrotu, nebýt ovšem seriálu Batman. V roce 1966 oslovili filmaři George Barrise, aby vytvořil vůz pro Batmana. Barris pověřil jeho přípravou Deana Jeffriese, jenž sázel na podvozek vozu Cadillac z roku 1959 a odvážně střiženou karoserii.

Lincoln Futura 06.jpgLincoln Premiere 1956.jpgLincoln Capri 1957.jpg
Pro srovnání: vlevo studie Lincoln Futura, vpravo sériové modely Lincoln Premiere a Capri modelových roků 1956 a 1957, jež některé prvky konceptu adaptovaly

Filmaři ale potřebovali auto opravdu rychle, proto Barris musel najít urychlené alternativní řešení, jež se vyvinulo v odkup prototypu Lincoln Futura, na němž nebylo třeba provádět mnoho změn. Zatímco výroba této studie stála FMC v roce 1955 čtvrt milionu dolarů, Barris tuto zuboženou, 11 let starou a neperspektivní stavbu pořídil za symbolický jeden dolar.

Původní prototyp měl kovovou karoserii a Barris ihned pro filmařské a výstavní účely nechal postavit tři repliky. Ty však měly karosářské díly vyrobeny ze skelného laminátu a stály na podvozcích konvenčního Fordu Galaxie modelového roku 1966.

Doporučujeme

Články odjinud