První auto, které BMW navrhlo ve vlastní režii, byl model 3/20. Motor pocházel z licenčního Austinu Seven, ale BMW ho zásadně přepracovalo a zlepšilo výkon i spotřebu a spolehlivost. BMW 3/20 se vyrábělo v různých verzích v letech 1932 až 1934.

První auto, které BMW navrhlo ve vlastní režii, byl model 3/20. Motor pocházel z licenčního Austinu Seven, ale BMW ho zásadně přepracovalo a zlepšilo výkon i spotřebu a spolehlivost. BMW 3/20 se vyrábělo v různých verzích v letech 1932 až 1934.

Image značky BMW utvářel kompaktní sedan řady 3, zde model E21 z roku 1975. BMW řady 3 navázalo na povedené modely 1500 a 02 série „Neue Klasse“. Řada 3 je nyní nejprodávanější model značky BMW.

Image značky BMW utvářel kompaktní sedan řady 3, zde model E21 z roku 1975. BMW řady 3 navázalo na povedené modely 1500 a 02 série „Neue Klasse“. Řada 3 je nyní nejprodávanější model značky BMW.

Budoucnost naznačuje elektromobil BMW i3. Nejedná se ale jen o elektrický pohon, nýbrž o technologii výroby. BMW i3 je vyrobené z kompozitu a používá pevnou uhlíkovou platformu. Motor má vzadu, stejně jako u modelu BMW 700 nebo u legendárního VW Brouka.

Budoucnost naznačuje elektromobil BMW i3. Nejedná se ale jen o elektrický pohon, nýbrž o technologii výroby. BMW i3 je vyrobené z kompozitu a používá pevnou uhlíkovou platformu. Motor má vzadu, stejně jako u modelu BMW 700 nebo u legendárního VW Brouka.

BMW 303 z roku 1933 je první BMW, které dostalo ikonický řadový šestiválec. V základním provedení nabízel motor 1,2 l s rozvodem OHV výkon 30 koní, dvoulitr měl až 45 koní. Čtyřstupňová manuální převodovka dostala synchronizovaný třetí a čtvrtý převod.

BMW 303 z roku 1933 je první BMW, které dostalo ikonický řadový šestiválec. V základním provedení nabízel motor 1,2 l s rozvodem OHV výkon 30 koní, dvoulitr měl až 45 koní. Čtyřstupňová manuální převodovka dostala synchronizovaný třetí a čtvrtý převod.

BMW 328 z let 1936 až 1940 bylo první sportovní auto značky a vlastně se dá považovat za zakladatele rodu, který vede až k dnešním modelům M. Vzniklo pouze 464 kusů a některé z nich slavily úspěchy na významných světových soutěžích. Řadový šestiválec 2,0 l dával v produkční verzi výkon kolem 80 koní, závodní provedení nabízelo téměř dvojnásobek. V roce 1940 vyhrálo toto kupé závod Mille Miglia s průměrnou rychlostí 166,7 km/h. V roce 1939 pak vůz skončil celkově pátý v Le Mans a první ve své třídě.

BMW 328 z let 1936 až 1940 bylo první sportovní auto značky a vlastně se dá považovat za zakladatele rodu, který vede až k dnešním modelům M. Vzniklo pouze 464 kusů a některé z nich slavily úspěchy na významných světových soutěžích. Řadový šestiválec 2,0 l dával v produkční verzi výkon kolem 80 koní, závodní provedení nabízelo téměř dvojnásobek. V roce 1940 vyhrálo toto kupé závod Mille Miglia s průměrnou rychlostí 166,7 km/h. V roce 1939 pak vůz skončil celkově pátý v Le Mans a první ve své třídě.

Poválečné časy nebyly k BMW příliš ohleduplné. Automobilka se zmítala na pokraji krachu i kvůli špatným strategickým rozhodnutím vyrábět luxusní vozy s velkými obchodními maržemi. Po těch rozhodně byla ve válkou zdevastovaném Německu poptávka... Pomohlo až v licenci vyráběné italské vozítko Isetta. BMW konstrukci upravilo, použilo vlastní motocyklový motor a z auta se stal hit. Od roku 1955 do května 1962 se vyrobilo skoro 162 000 Isett.

Poválečné časy nebyly k BMW příliš ohleduplné. Automobilka se zmítala na pokraji krachu i kvůli špatným strategickým rozhodnutím vyrábět luxusní vozy s velkými obchodními maržemi. Po těch rozhodně byla ve válkou zdevastovaném Německu poptávka... Pomohlo až v licenci vyráběné italské vozítko Isetta. BMW konstrukci upravilo, použilo vlastní motocyklový motor a z auta se stal hit. Od roku 1955 do května 1962 se vyrobilo skoro 162 000 Isett.

Pozdravte zachránce poválečné automobilky BMW! Kompaktní model BMW 700 se stal obchodním hitem, od srpna 1959 do listopadu 1965 se ho prodalo přes 188 000 kusů. Přinesl slušné zisky, které umožnily vývoj moderních vozidel. BMW 700 mělo jako první BMW samonosnou karoserii a poháněl ho plochý motocyklový dvouválec 0,7 l, umístěný vzadu. Na 640 kg lehké auto ale výkon 30 až 40 koní stačil.

Pozdravte zachránce poválečné automobilky BMW! Kompaktní model BMW 700 se stal obchodním hitem, od srpna 1959 do listopadu 1965 se ho prodalo přes 188 000 kusů. Přinesl slušné zisky, které umožnily vývoj moderních vozidel. BMW 700 mělo jako první BMW samonosnou karoserii a poháněl ho plochý motocyklový dvouválec 0,7 l, umístěný vzadu. Na 640 kg lehké auto ale výkon 30 až 40 koní stačil.

Jedním z prvních opravdu moderních BMW byl model označovaný Neue Klasse. Od roku 1962 vyšlapával cestičku řadě 3 i řadě 5 a pomohl vydělat peníze, které dovolily BMW vrátit se do segmentu luxusních vozů. „Nová řada“ používala samonosnou karoserii, vpředu měla zavěšení MacPherson a kotoučové brzdy, vzadu pak nezávislé zavěšení. Zákazníci chválili hlavně ovladatelnost, spolehlivost a dynamiku, stejně jako nízkou spotřebu. Celkem bylo vyrobeno 1 205 419 vozů.

Jedním z prvních opravdu moderních BMW byl model označovaný Neue Klasse. Od roku 1962 vyšlapával cestičku řadě 3 i řadě 5 a pomohl vydělat peníze, které dovolily BMW vrátit se do segmentu luxusních vozů. „Nová řada“ používala samonosnou karoserii, vpředu měla zavěšení MacPherson a kotoučové brzdy, vzadu pak nezávislé zavěšení. Zákazníci chválili hlavně ovladatelnost, spolehlivost a dynamiku, stejně jako nízkou spotřebu. Celkem bylo vyrobeno 1 205 419 vozů.

Řada BMW E3 se dá považovat za předchůdce luxusní řady 7. Od roku 1968 do roku 1977 vzniklo skoro 222 000 vozů s řadovými šestiválci. Poprvé se ve velké míře prosazuje vstřikování paliva. Spolu se sedanem E3 vzniká i legendární kupé E9.

Řada BMW E3 se dá považovat za předchůdce luxusní řady 7. Od roku 1968 do roku 1977 vzniklo skoro 222 000 vozů s řadovými šestiválci. Poprvé se ve velké míře prosazuje vstřikování paliva. Spolu se sedanem E3 vzniká i legendární kupé E9.

BMW řady 5 E12 přišlo v roce 1972 a jako první BMW použilo jméno „řada“ s číselným označením, v tomto případě 5. Vůz měl vyplnit mezeru mezi malým BMW 02 a velkým a drahým E3. Nakonec se z řady 5 stalo vyhledávané rodinné i manažerské auto a do roku 1984 se řady 5 generace E12 vyrobilo skoro 700 000 kusů.

BMW řady 5 E12 přišlo v roce 1972 a jako první BMW použilo jméno „řada“ s číselným označením, v tomto případě 5. Vůz měl vyplnit mezeru mezi malým BMW 02 a velkým a drahým E3. Nakonec se z řady 5 stalo vyhledávané rodinné i manažerské auto a do roku 1984 se řady 5 generace E12 vyrobilo skoro 700 000 kusů.

První BMW řady 7 přišlo v roce 1977 výhradně s řadovými šestiválci. Nástupce modelu E3 založil novou řadu luxusních vozů dodnes označovaných číslicí 7. První generace BMW řady 7 se vyrobilo v letech 1977 až 1986 přes 285 000 kusů.

První BMW řady 7 přišlo v roce 1977 výhradně s řadovými šestiválci. Nástupce modelu E3 založil novou řadu luxusních vozů dodnes označovaných číslicí 7. První generace BMW řady 7 se vyrobilo v letech 1977 až 1986 přes 285 000 kusů.

S modelovými řadami 3, 5 a 7 byla nabídka BMW kompletní. Značka se v průběhu 80. let usadila na absolutní špičce a bylo potřeba se posunout někam dál. Příležitost nabízel motorsport. BMW M3 původně vůbec vzniknout nemuselo, neboť se jednalo o čistě závodní stroj. Homologace ale vyžadovala výrobu sériového auta. A tak BMW pustilo do světa model M3 založený na řadě 3 generace E30. Vzniklo pouze 16 202 kusů s řadovým čtyřválcem a dnes je to vysoce ceněný exemplář.

S modelovými řadami 3, 5 a 7 byla nabídka BMW kompletní. Značka se v průběhu 80. let usadila na absolutní špičce a bylo potřeba se posunout někam dál. Příležitost nabízel motorsport. BMW M3 původně vůbec vzniknout nemuselo, neboť se jednalo o čistě závodní stroj. Homologace ale vyžadovala výrobu sériového auta. A tak BMW pustilo do světa model M3 založený na řadě 3 generace E30. Vzniklo pouze 16 202 kusů s řadovým čtyřválcem a dnes je to vysoce ceněný exemplář.

Trh se samozřejmě vyvíjí a chutě zákazníků se mění. Najednou nebyla zavedená řada sedanů, kupé, kabrioletů a kombi dostatečná. BMW potřebovalo něco nového, a tím bylo SUV. Když přišlo první BMW X5 na konci roku 1999, ve třídě SUV způsobilo senzaci. Bylo to první SUV, které se chovalo jako normální auto, ba co víc, dokonce jezdilo nezvykle dynamicky. První generace X5 svůj segment naprosto změnila a naučila zákazníky, že i terénní auto se může na silnici chovat spořádaně a skoro by se dalo říci, že „sportovně“.

Trh se samozřejmě vyvíjí a chutě zákazníků se mění. Najednou nebyla zavedená řada sedanů, kupé, kabrioletů a kombi dostatečná. BMW potřebovalo něco nového, a tím bylo SUV. Když přišlo první BMW X5 na konci roku 1999, ve třídě SUV způsobilo senzaci. Bylo to první SUV, které se chovalo jako normální auto, ba co víc, dokonce jezdilo nezvykle dynamicky. První generace X5 svůj segment naprosto změnila a naučila zákazníky, že i terénní auto se může na silnici chovat spořádaně a skoro by se dalo říci, že „sportovně“.

BMW X6 je další počin, který se automobilce povedl. V době nejhlubší ekonomické krize od třicátých let přišla se zbytečným, arogantním, nepraktickým a nabubřelým crossoverem. Jenže zákazníci se hrnuli po desetitisících a čekací doby se prodlužovaly na několik měsíců. Jakkoli může být právě X6 trnem v oku tradicionalistům, je to obrovský obchodní úspěch. Navíc dlouhých sedm let si X6 vytvářela segment sama pro sebe, konkurence neměla nic podobného.

BMW X6 je další počin, který se automobilce povedl. V době nejhlubší ekonomické krize od třicátých let přišla se zbytečným, arogantním, nepraktickým a nabubřelým crossoverem. Jenže zákazníci se hrnuli po desetitisících a čekací doby se prodlužovaly na několik měsíců. Jakkoli může být právě X6 trnem v oku tradicionalistům, je to obrovský obchodní úspěch. Navíc dlouhých sedm let si X6 vytvářela segment sama pro sebe, konkurence neměla nic podobného.

Měnící se preference zákazníků způsobily boření tradic ve formě MPV řady 2 Active Tourer. Na rozdíl od všech tradičních BMW má tento model pohon předních kol. I když je ještě příliš brzy tohle auto nějak hodnotit, v historii automobilky BMW určitě bude mít své důležité místo.

Měnící se preference zákazníků způsobily boření tradic ve formě MPV řady 2 Active Tourer. Na rozdíl od všech tradičních BMW má tento model pohon předních kol. I když je ještě příliš brzy tohle auto nějak hodnotit, v historii automobilky BMW určitě bude mít své důležité místo.

Image značky BMW utvářel kompaktní sedan řady 3, zde model E21 z roku 1975. BMW řady 3 navázalo na povedené modely 1500 a 02 série „Neue Klasse“. Řada 3 je nyní nejprodávanější model značky BMW.
Budoucnost naznačuje elektromobil BMW i3. Nejedná se ale jen o elektrický pohon, nýbrž o technologii výroby. BMW i3 je vyrobené z kompozitu a používá pevnou uhlíkovou platformu. Motor má vzadu, stejně jako u modelu BMW 700 nebo u legendárního VW Brouka.
BMW 303 z roku 1933 je první BMW, které dostalo ikonický řadový šestiválec. V základním provedení nabízel motor 1,2 l s rozvodem OHV výkon 30 koní, dvoulitr měl až 45 koní. Čtyřstupňová manuální převodovka dostala synchronizovaný třetí a čtvrtý převod.
BMW 328 z let 1936 až 1940 bylo první sportovní auto značky a vlastně se dá považovat za zakladatele rodu, který vede až k dnešním modelům M. Vzniklo pouze 464 kusů a některé z nich slavily úspěchy na významných světových soutěžích. Řadový šestiválec 2,0 l dával v produkční verzi výkon kolem 80 koní, závodní provedení nabízelo téměř dvojnásobek. V roce 1940 vyhrálo toto kupé závod Mille Miglia s průměrnou rychlostí 166,7 km/h. V roce 1939 pak vůz skončil celkově pátý v Le Mans a první ve své třídě.
15
Fotogalerie

Galerie: Nejdůležitější modely BMW od roku 1932 po současnost

BMW se zpočátku věnovalo hlavně výrobě motocyklů a motorů. Auta přišla na řadu až později.

Automobilka BMW oslavuje 100 let své existence. Dokonce už představila koncept Vision Next 100, jehož prostřednictvím ukazuje svou představu automobilové budoucnosti. My se teď ale podíváme do historie a připomeneme si modely, které image značky BMW jakožto výrobce automobilů utvářely v minulosti.

photos_bmw_3-20_ps_1932_1.jpgphotos_bmw_3-series_1975_4.jpgphotos_bmw_i3_2013_2.jpg
Od prvního vlasního návrhu 3/20 přes legendární řadu 3 po elektromobil i3. Historie aut BMW je opravdu bohatá, ale my se teď podíváme na ty nejdůležitější modely

Určitě stojí za to připomenout, že BMW se zpočátku věnovalo hlavně výrobě motocyklů a motorů. Auta přišla na řadu až později, ve 30. letech 20. století. Takže zatímco pokrokový motocykl BMW R32 dobýval svět, první auto bylo teprve na papíře.

Vůbec první automobil, model 3/15, vyrobilo BMW v roce 1929, ale to se ještě jednalo o licenci na model Seven britské automobilky Austin. V roce 1928 totiž společnost BMW koupila značku Dixi Automobil Werge z Eisenachu, která licencované Austiny vyráběla. První vlastní auto se jmenovalo 3/20 a vyrobeno bylo v roce 1932.

Další přelomové modely BMW najdete i s vysvětlujícími popisky v galerii:

bmw_303_1933_photos_1.jpgbmw_328_1938_wallpapers_2.jpgphotos_bmw_isetta_1957_2.jpgbmw_700_1959_wallpapers_1.jpgwallpapers_bmw_1500_1962_1.jpgimages_bmw_e3_1975_1.jpgwallpapers_bmw_5-series_1976_4.jpgwallpapers_bmw_7_series_1977_1.jpgbmw_m3_1986_wallpapers_1.jpgimages_bmw_x5_2001_6.jpgbmw_x6_2008_images_9.jpgpictures_bmw_2-series_2014_19.jpg

BMW X5

S prvním BMW X5 přepsalo BMW pravidla hry a nastavilo standard luxusních SUV. V roce 2018 přišla na trh už čtvrtá generace. Oproti předchozím verzím je větší a má asistent jízdy v koloně, startování mobilním telefonem aj.

Ceny, data, motory • Test BMW X5 (G05) • Plug-in hybrid • Test BMW X5 M50d 

Doporučujeme

Články odjinud