Sedmatřicet Čechů je zapsáno ve startovní listině 43. ročníku Rallye Dakar, která povede druhým rokem přes území Saúdské Arábie. Nechybějí osobnosti jako Tomáš Enge či Libor Podmol.
Když se legendární soutěž přestěhovala do Jižní Ameriky (2009), patřil její další ročník na tomto kontinentu k nejlepším v historii. Uvidíme totéž po letošní premiéře také na Arabském poloostrově?
Elektronika pohlídá nebezpečí
Trasa Dakaru 2021 čítá 7658 kilometrů, je rozdělena do 12 etap a z toho bude 4778 km měřených. Závodníci odstartují a skončí v Džiddě na pobřeží Rudého moře. Podle organizátorů je trať z devadesáti procent nová. Půjde o techničtější a různorodější trasu s menším počtem rychlých úseků, než kolik jich bylo v lednu 2020. Před první etapou proběhne prolog v délce jedenácti kilometrů, který určí startovní pořadí do první etapy. Na 9. leden je v Háilu naplánován odpočinkový den. Chybět nebude dvoudenní maratonská etapa, kde nebudou mít posádky k dispozici pomoc svých týmů.
Po vzoru letošního podniku budou účastníci rallye dostávat itinerář k trase, takzvaný roadbook, až před startem jednotlivých etap. Prioritní posádky určené organizátorem ho budou mít v elektronické podobě. Všechny posádky mají být vybaveny zvukovým signalizačním zařízením, které má upozorňovat na nebezpečná místa na trati. Motocykloví jezdci musí být na zádech povinně vybaveni ochrannými airbagy.
Z českých jezdců chybí na startu letošní účastník v kategorii automobilů Boris Vaculík, který musel podstoupit operaci. Problémy se srdcem nedovolily Václavu Fejfarovi dokončit mistrovství republiky v autokrosu a následná rekonvalescence vyloučila jeho účast na Dakaru ve třídě bugin. Zdravotní komplikace po nehodě před Dakarem 2020 zatím nepustily za volant automobilu ani Martina Kolomého.
Rallye Dakar 2021 v číslech |
7658 kilometrů |
4778 kilometrů rychlostních zkoušek |
3000 členů organizačního štábu |
555 závodníků |
322 závodních strojů |
190 zemí vysílá Dakar v televizi |
60 lékařů |
35 zúčastněných zemí |
50 servisních kamionů organizátora |
43 ročníků Rallye Dakar |
37 českých účastníků |
30 zemí, kterými soutěž v historii vedla |
26 akreditovaných televizních společností |
12 etap soutěže |
12 pořadatelských helikoptér |
Motocykly: silná sestava
Ze sedmi českých motorkářů jsou tři – Milan Engel, Martin Michek a Jan Brabec – zařazeni na základě svých předchozích výsledků mezi prioritní jezdce do kategorie Elite. Tím pádem se jich týkají některá omezení. Nejvýraznějším je limit počtu pneumatik na šest na celý průběh soutěže a povolení jedné výměny pístu bez penalizace.
Trojice Roman Krejčí, David Pabiška a Rudolf Lhotský je přihlášena do kategorie bez asistence. Jedná se o klasifikaci jezdců, kteří si po etapě dělají všechny opravy na motocyklu sami. Prvně jmenovaný pojede v hodnocení Original by Motul podruhé, další dva v něm čeká debut.
Dakarská premiéra čeká jednoho z nejúspěšnějších jezdců ve freestyle motokrosu v historii Libora Podmola. Původně se připravoval s týmem Orion – Moto Racing Group, ale jeho obchodní partneři se střetávali ve svých zájmech, a tak se Podmol rozhodl jít cestou vlastního týmu.
Auta: málo kilometrů
Pět Čechů se objeví v kategorii automobilů. Jezdec stáje Benzina Orlen Teamu Martin Prokop podle svých slov ještě nikdy neměl za sebou tak málo testovacích kilometrů. Sezonu si zpestřil startem na Rallye Sardinie v rámci mistrovství světa v automobilových soutěžích. Poslední rok v Jižní Americe byl šestý, letos v Saúdské Arábii dvanáctý a ambicemi míří výše.
Značku změnil Tomáš Ouředníček, který vystřídal po čtyřech letech Ford za Toyotu pro nejnovější ročník. A jeho ambice na několik dalších let směřují pod tovární křídla. Jeden z nejzkušenějších Čechů Miroslav Zapletal mířil původně s Fordem Raptor na Africa Eco Race, ale nakonec si zopakuje letošní účast na Dakaru se slovenským navigátorem.
Kamiony: nové převodovky
Jedním z dvou českých truckem s prioritou je Martin Macík, jehož iveco je vybaveno novou, automatickou převodovkou. S vozem stejné značky se vrací na Dakar po čtyřech letech ve vlastním týmu Jaroslav Valtr.
Druhým prioritním jezdcem s kamionem je Aleš Loprais se speciálem Praga V4S DKR, jenž disponuje rovněž automatem. S asistenční Tatrou Jamal Queen 69 pojede trojice vedená Janem Tománkem s úkolem krýt záda týmové jedničce.
Rovněž dva kamiony budou na startu od stáje Tatra Buggyra Racing. Novou Tatru Phoenix s automatickou převodovkou řídí Martin Šoltys a jeho kolegou se stal trojnásobný vítěz kategorie čtyřkolek Ignacio Casale z Chile.
Trasa Rallye Dakar 2021 |
Datum |
Etapa |
km |
km zkoušky |
2. ledna |
Džidda - Džidda (prolog) |
11 |
11 |
3. ledna |
Džidda - Biša |
622 |
277 |
4. ledna |
Biša -Vadí ad-Davásir |
685 |
457 |
5. ledna |
Vadí ad-Davásir - Vadí ad-Davásir |
630 |
403 |
6. ledna |
Vadí ad-Davásir - Rijád |
813 |
337 |
7. ledna |
Rijád - Burajda |
625 |
419 |
8. ledna |
Burajda - Háil |
655 |
485 |
9. ledna |
Den odpočinku |
- |
- |
10. ledna |
Háil - Sakaka |
737 |
471 |
11. ledna |
Sakaka - Naúm |
709 |
375 |
12. ledna |
Naúm - Naúm |
579 |
465 |
13. ledna |
Naúm - Úla |
583 |
342 |
14. ledna |
Úla - Janbu |
557 |
511 |
17. ledna |
Janbu - Džidda |
452 |
225 |
Návrat po jedenácti letech
Pilot kamionu Tatra Tomáš Tomeček se opět představí na Rallye Dakar. V uplynulých letech startoval na podniku Africa Eco Race, který vede po stopách původní trati legendární soutěže, ale kvůli pandemii koronaviru se neuskuteční. Tomeček se proto domluvil na spolupráci s německým týmem South Racing. Pojede jako takzvaná ostrá asistence a je přihlášen do kategorie kamionů.
„Doufám, že se tam potkám s lidmi, které jsem dlouho neviděl. Nebude to o honbě za časem, ale člověk tam bude, aby pomohl ostatním,“ podotkl Tomeček, jenž se na Dakaru představil naposledy v roce 2010.
Buginy: Enge se těší
Obě posádky, které se objeví v kategorii bugin (ofi ciálně označené SSV), patří k týmu Buggyra Zero Mileage Racing. V jedné nastoupí pětinásobný vítěz Dakaru na čtyřkolce, třiašedesátiletý Josef Macháček. A v druhé jediný Čech, který startoval v závodech formule 1, Tomáš Enge. Pro něho to bude premiéra ve slavném závodě.
Macháček se podílel na vývoji nové buginy Can-Am, jež je podle jeho názoru technicky o dvě třídy lepší než předchozí typ. A co říká na adresu svého kolegy? „Tomáš je pilot tělem i duší. Jenom musí vstřebat skutečnost, že Dakar není o asfaltu, ale o dunách, dírách a nejrůznějších překážkách na trati. Taky o tom, že za horizontem většinou není průjezdná trať. Musí rozumně potlačit závodnické ego,“ usmívá se Macháček.
Češi budou mít zastoupení také v nově zavedené kategorii Dakar Classic, což je soutěž pravidelnosti pro automobily vyrobené do roku 2000. V posádce ve Škodě 130 LR se ve vlastním týmu objeví úspěšný motocyklový jezdec Ondřej Klymčiw, jehož kolegou bude dlouholetý kamarád a motocyklový závodník Petr Vlček, trvale žijící v USA.
Rallye Dakar 2021: Přehled účasti Čechů |
Automobily |
Startovní číslo |
Posádka |
Tým |
312 |
Prokop, Chytka |
MP Sports/Ford |
328 |
Zapletal, Sýkora |
Off road/Ford |
338 |
Ouředníček, Křípal |
Ultimate Dakar Racing/Toyota |
Kamiony |
502 |
Macík, Tomášek, Švanda |
Big Shock Racing/ Iveco |
504 |
Loprais, Pokora, Alkendi |
Instaforex Loprais Team/Praga |
506 |
van den Brink, de Graaf, Kozlovský |
Mammoet Rallysport/Renault |
514 |
Šoltys, Šikola, Schovánek |
Tatra Buggyra Racing/Tatra |
517 |
Casale, Leon, Čapka |
Tatra Buggyra Racing/Tatra |
518 |
Valtr, Kaplánek, Miškolci |
Valtr Racing Team/Iveco |
520 |
Tománek, Kašpárek, Štross |
Instaforex Loprais Team/Praga |
538 |
Tomeček, Lála |
South Racing/Tatra |
550 |
Randýsek, Regnier, Martin |
PH Sport/MAN |
Motocykly |
26 |
Engel |
Orion – Moto Racing Group/KTM |
31 |
Michek |
Orion – Moto Racing Group/KTM |
36 |
Brabec |
Strojrent Racing/KTM |
37 |
Pabiška |
Jantar Team/KTM |
53 |
Podmol |
Podmol Dakar Team/Husqvarna |
67 |
Lhotský |
Jantar Team/KTM |
76 |
Krejčí |
Boibeton/KTM |
SSV (buggy) |
417 |
Macháček, Vyoral |
Buggyra Zero Mileage Racing/Can-Am) |
429 |
Enge, Skácelová |
Buggyra Zero Mileage Racing/Can-Am) |
Čtyřkolky |
153 |
Kubiena |
Story Racing/Yamaha |
Classic |
206 |
Klymčiw, Vlček |
Klymčiw Racing/Škoda 130 LR |
Článek vyšel v časopisu Svět motorů (50/2020). Můžete si ho objednat na ikiosek.cz.