13
Fotogalerie

TEST Volkswagen Crafter 2.0 TDI 103 kW 8AT: Super parťák s obrovským břichem

Může vás okouzlit krabice na kolech? Jistěže, ve srovnání s osobáky a civilními dodávkami není bez chyb, ale pro člověka nekovaného v užitkáčích skýtá mnohá kouzla.

Radosti
Snadné ovládání
Velmi rozumná spotřeba
Komfortní odrpužení
Starosti
Vyšší cena
9  /10

Vídáme je na silnicích dnes a denně, přitom jde teprve o druhou generaci. Crafter v nabídce Volkswagenu nahradil Transporter LT, přičemž druhá generace je dvojčetem MANu TGE, od které se liší jen drobnými detaily.

Nejprve chvilka teorie, dovolíte-li. Vyznat se ve všech nabízených verzích je totiž trošku oříšek. Crafter je nabízen ve třech délkách, s pohonem předních, zadních nebo všech kol. Testovaná skříň má délku 5986 mm, ale můžete dostat i delší rozvor o délce 6836 mm nebo variantu s převisem, která sahá k 7391 mm. A u skříňové verze jsou k dostání tři výšky karoserie – základ má 2355 mm, vysoká střecha 2590 mm a takzvaná supervysoká střecha dokonce 2798 mm.

U motoru 2.0 TDI nepřekvapí zdvihový objem 1968 cm3, který známe z mnoha dalších koncernových vozů, zde však jde o verzi EA 288 Nutz (Nutzfahrzeuge, užitkové vozy), uložený pod úhlem osmi stupňů, aby se hezky vešel pod krátkou kapotu. K mání je ve verzích s výkonem 75 kW (102 k), dále v testovaném 103kW provedení (140 k), a také se 130 kW (177 k). Zajímavostí této jednotky je modulární výstupní hřídel, umožňující pohon dalších agregátů – přes jeden alternátor až 250 A a skrze dva pak dvakrát 180 A.

Šplháme za volant, vše je dle pravidel

Kouzlem levnějších a užitkových (čest výjimkám) Volkswagenů je recyklace dílů, které jsme vídávali už před lety. A jak říkáme dnes a denně, místo dotykových plošek a inovativního členění ovládacích prvků (rozumějte tam, kde je začnete hledat až po nějaké době) se zde naštěstí zatím na zdravý rozum nikdo nevykašlal. Pokud trávíte v Crafteru spoustu času, vždy víte, kde co je. Palubní deska je sice z tvrdých plastů, což je zde žádoucí, ale hezky poskládaná ohledně ovládání i praktičnosti.

Když se vyhoupnete do sedadla řidiče, zjistíte, že pojme skutečné chlapy prakticky neomezené výšky a šířky. Je hezky měkké a cestování na dlouhé vzdálenosti v něm neunaví. Seřídit se dá v dostatečném rozsahu tak, abyste na vše pohodlně dosáhli. Přístrojový štít s klasickými kulatými budíky a maxi dot displejem uprostřed je vzorem přehlednosti, obejde se bez zbytečností a designových cingrlat.

Perfektní je také multifunkční volant (za příplatek 8973 Kč) s klasickými tlačítky, který bude hned povědomý majitelům starších Volkswagenů. Při vzpomínce na nové volanty s dotykovým ovládáním se člověk nemůže ubránit pocitu, zda nejsou tyto inovace zbytečné. Příkladné je umístění voliče automatické převodovky hned napravo od volantu, klimatizaci ovládáte otočnými voliči – opět žádná zákeřnost nebo nepřehlednost. A možná vám to přijde jako drobnost, ale fajn je také umístění tlačítka výstražných světel těsně nad voličem řazení.

Kabina je prošpikována různými odkládacími schránkami a poličkami. Máme zde dvě úrovně kapes ve dveřích, dále police v horní části palubní desky, praktický držák na nápoje u A sloupku s odkládací plochou, police nad prostorem pro posádku a také objemnou schránku pod sedadly spolujezdců, v níž najdete povinnou výbavu. Montpáku a hever Volkswagen umístil pod podlahu u kopilota. Rádio s 6,5“ barevným dotykovým displejem je příjemným společníkem, stojí jen 11.781 korun a navigaci do něj pohodlně dostanete třeba skrze bezproblémové připojení Android Auto.

Pokračování 2 / 3

Odvezu vše a rád

Zkoušené provedení se středním rozvorem nabídne délku nákladového prostoru 3450 mm, jeho standardní šířka činí 1832 mm a minimem je 1380 mm mezi zadními podběhy. S vysokou střechou dovnitř dáte předměty o výšce až 1961 mm. Boční posuvné dveře mají zhruba 1,3 na 1,8 metru, zadní křídlové dveře jsou pak široké lehce přes metr a půl.

Uvnitř se u námi testovaného kusu nachází vkusné obložení z překližky za 19.642 Kč, doplněné užitečnými lištami na uchycení nákladu za dalších 7279 Kč. V nich najdete posuvná a vyjímatelná poutka, která si jednou rukou můžete přesunout tam, kam potřebujete, a zaháknout k nim třeba gumicuky. Nákladový prostor a kabinu můžete uzamykat samostatně, nemusíte se tedy bát o náklad nebo své věci vpředu. Dovnitř naložíte až 11,3 krychlového metru.

Za volantem se budete cítit jako král silnic – výhled do všech stran je parádní (dozadu pochopitelně ne) a přehledně členěná karoserie umožňuje navzdory své délce jemné manévrování. Ovládání se s řidičem nepere, volant jde zlehka a i v brzdách je solidní porce citu. Motor si s autem naloženým zhruba na polovinu přepravní kapacity uměl poradit, ale pokud budete často jezdit naložení až po střechu, zvažte silnější provedení se 130 kW a 410 Nm. Zvuk čtyřválce je sice pronikavější než u osobáků, ale uši posádce neutrhne a na dlouhých cestách neruší. Kombinovaně se lze dostat s napůl naloženým autem pod osm litrů na sto, což plně odpovídá tabulkovým údajům.

Osmistupňový automat řadí inteligentně a bez škubání, prakticky o něm nevíte a necítíte potřebu zasahovat do jeho činnosti skrze volič. Crafter se necítí nepatřičně ani ve vyšším dálničním tempu, do vysokých boků se sice vzduch umí opřít, ale nepřijde vám, že se hned tak vyklopíte. Odpružení je skutečně povedené, na výmolech dodávka výrazněji neposkakuje s nákladem i bez něj. Parkování si můžete usnadnit díky kameře za 7279 Kč a ParkPilotu za 17.445 Kč – ten není přecitlivělý a umožní vám manévry na centimetry. Cestování si můžete zpříjemnit i díky tempomatu s omezovačem za příplatek 10.348 Kč.

Pokračování 3 / 3

Závěr

Být řidičem dodávky v tomto případě neznamená žádné utrpení – naopak, z hlediska komfortu, ergonomie i ovladatelnosti je Crafter velmi dobrý. Na poměry užitkáčů má také nadstandardně povedený podvozek, což ocení řidič i náklad. I pokud nejste na dodávky zvyklí, sžijete se s ním velmi snadno. Otřepané klišé „jezdí jako osobák“ zde pochopitelně neplatí, ale podvozkově má skutečně blíže k Transporteru, než k jiným užitkovým vozům podobné velikosti a koncepce.

Poskládat si ho můžete v milionu kombinací, ať už jde o rozvor, střechu, pohon předních, zadních nebo všech kol, ale tato konfigurace s překližkovým obložením s šikovnými kolejnicemi se jeví jako velmi kvalitní volba. Za zmínku stojí i pětiletá záruka, rámovaná nájezdem dvou set tisíc kilometrů bez příplatku.

Volkswagen Crafter: Souhrn cen
Základní cena vozidla                   724.790 Kč (2.0 TDI/75 kW)
Cena s testovaným motorem a výbavou

1.029.947 Kč (2.0 TDI 8AT/103 kW)

Cena testovaného vozidla          

1.262.654 Kč (2.0 TDI 8AT/103 kW)

Technické údaje: Volkswagen Crafter

Rok • stupeň výbavy
2021 • Skříň 35 8AU FWD
Počet válců/ventilů na válec
4/4
Typ motoru • zdvihový objem
vznětový • 1 968 cm3
Nejvyšší výkon
103 kW (140 koní)
Nejvyšší výkon při otáčkách
3 500 až 3 600 ot/min
Nejvyšší krouticí moment
340 Nm při 1 600 až 2 250 ot/min
Nejvyšší rychlost
155 km/h
Převodovka: způsob řazení • počet stupňů
automatická • 8 stupňů
Zákl. objem zavazadlového prostoru
11 300 l
Hmotnost: provozní • celková
2 088 kg • 3 500 kg
Prům. spotřeba: komb.
9,5 l/100 km
Rozvor náprav
3 640 mm
Rozměry: délka × šířka × výška
5 986 × 2 040 × 2 590 mm

Základní výbava: 16" kola ocelová, stříbrná - ET60, zatížení 1 050 kg, Airbag řidiče, Asistent pro kompenzaci bočního větru, Asistent pro rozjezd do kopce, Automatický spínač denního svícení, Baterie 420A (70Ah), Centrální zamykání s dálkovým ovládáním, Dělicí přepážka bez okna, Dvě 12V elektrické zásuvky vpředu, Elektrické ovládání bočních oken, Halogenové světlomety (dělené), Klimatizace "Climatic", Multifunkční ukazatel "Plus", Odkládací přihrádka pod stropem kabiny, Osvětlení v nákladovém prostoru, Palivová nádrž 75 l, Plnohodnotné ocelové rezervní kolo, Posuvné dveře na pravé straně, Přední náprava maximální zatížení 1800kg, Rádio "Composition Audio", Rozhraní pro připojení úpravců IP4, Sedadlo řidiče Komfort, Sedadlo spolujezdce – dvojsedadlo s úložným prostorem pod dvojsedadlem a s vyklápěcím stolkem, Start-Stop, Úchytná oka v podlaze - 10 ok u středního rozvoru, Vnější zpětná zrcátka - elektricky nastavitelná a vyhřívaná, Zadní křídlové dveře neprosklené

Příplatková výbava: Airbag spolujezdce (6 181,-), Boční obložení nákladového prostoru (16 985,-), Boční poziční světla (2 794,-), Celoplošné kryty kol na 16" kola ocelová (2 472,-), Dřevěná podlaha v nákladovém prostoru (19 642,-), Gumové koberečky v kabině řidiče (1 557,-), LED čelní světlomety, LED denní svícení (30 309,-) LED osvětlení v nákladovém prostoru (5 082,-), Lišty k uchycení nákladu (7 279,-), Manuální spuštění regenerace DPF ( 5 988,-), Multifunkční volant (8 973,-), Nástupní schůdek v nárazníku (4 029,-), Odkládací přihrádka nad stropem kabiny (3 607,-), Parkpilot vpředu a vzadu (17 445,-), Přední náprava zesílená (8 195,-), Rádio "Composition Colour" (11 781,-) Rozhraní pro připojení úpravců IS2 (9 953,-),Tempomat s omezovačem rychlosti (10 348,-), Vyhřívané čelní sklo ( 7 419,-), Vyhřívané sedadlo řidiče i spolujezdce (8 059,-), Vyhřívané trysky ostřikovačů (1 163,-), Vysoká střecha lakovaná v barvě vozu (30 903,-), Zesílené tlumiče a pérování (5 264,-), Zpětná kamera (7 279,-)

Volkswagen

Volkswagen je německá automobilka, vedoucí člen Volkswagen Group. Vznikla v roce 1937. Začala vyvíjet předchůdce slavného „Brouka“, plná výroba se ale rozběhla až po válce. Název značky Volkswagen znamená v překladu lidový vůz.

Volkswagen Golf • Volkswagen Passat • Volkswagen Touran • Volkswagen Touareg • Volkswagen Polo • Volkswagen up! • Volkswagen e-up! • Volkswagen T-Roc • Volkswagen T-Cross • Volkswagen Tiguan • Volkswagen Sharan • Volkswagen ID.3

Doporučujeme

Články odjinud