52
Fotogalerie

Test Ford Focus 1,6: špička i po faceliftu?

Ford Focus platí za jeden z nejlepší kompaktů současnosti. Drží si svou výjimečnou pozici i po relativně velkém faceliftu?

Kapitoly článku:


Jestli byl před lety legendou pro české motoristy Volkswagen Golf, nyní se jím pomalu stává. Focus je králem zatáček v nižší střední třídě a je i králem spolehlivosti. Je také králem nabídky ve svém segmentu, nachází-li se pod kapotou osvědčená šestnáctistovka?

ford_focus16_2/P2020254.JPG ford_focus16_2/P2020263.JPG ford_focus16_2/P2020362.JPG 

Z průměru na vrchol

Focus se poprvé představil v roce 1998 jako nástupce populárního, ale zastaralého modelu Escort, který již nebyl sto konkurovat Astrám a Golfům na evropském trhu. Nový Focus s designem ve stylu New Edge byl přesně tím, co zvedlo prodeje Fordu v nižší střední třídě strmě vzhůru a vrátilo automobilce upadající pozici inovátora. Ford se s Focusem takřka přes noc propracoval z šedi průměru nižší střední na samotnou špičku třídy a to po stránce techniky, kvality i designu. I ve srovnání s dnešní konkurencí je první Focus technicky prvotřídním vozem a to se píše rok 2008...

Pod kapotou prvních Focusů se nacházely slabé čtrnáctistovky, osvědčené šestnáctistovky i výkonné osmnáctistovky a dvoulitry. Jen v oblasti nafty se Fordům nedařilo dohnat Volkswagen a zastaralý 1.8 TDDi jim rozhodně dobrou pověst nedělal. Teprve v roce 2001 se představil daleko modernější 1.8 TDCi, ale ani ten nebyl trefou do černého, a tak se později Ford spojil při vývoji turbodieselů s daleko šikovnějšími Francouzi.

V roce 2001 se představil zdařilý facelift Focusu, který vydržel ve výrobě až do roku 2004, kdy ho nahradila druhá generace. Ta trochu nepochopitelně slevila ze svých futuristických tvarů a nabídla takřka běžnou konfekci. Těžko říci, co k tomu vedlo, snad excelentní pověst vozu, ale Focus se na evropských trzích nakonec neztratil. Nabídka benzinových motorů se nezměnila, jen od roku 2005 je nabízen také vyspělý naftový dvoulitr 2.0 TDCi od PSA a také vrcholná motorizace ve verzi ST - dvouapůllitrový benzinový pětiválec od Volva. Focus druhé generace je na vrcholu své sezóny a letos jsme se dočkali jeho faceliftu.

Útěk kupředu

Tak můžeme nazvat design faceliftovaného Focusu. Zatímco před faceliftem nám připadal okoukaný, pár tahů štětcem jeho rysy změnilo. Z dalšího nudného Golfu se stala zmenšenina Mondea.

ford_focus16_2/P2020252.JPG ford_focus16_2/P2020254.JPG ford_focus16_2/P2020260.JPG

Tah s Mondeovskými předními světlomety je povedený. Z designově zapšklého auta se rázem stal krasavec k pohledání. Co jsme proto mohli vyčítat loňskému Focusu, není letos pravda. Fordu se tak u Focusu podařil podobný tah jako před léty Citroënu, když svůj model C5 proměnil v nejkrásnější hatchback střední třídy pár tahy a šípem na kapotě.

Rovněž přední nárazník změnil výraz a z Focuse se stal kříženec Aston Martinu a bývalého Focusu. Žraloček v přední kapotě přesvědčuje o novém charisma Focusu a dává zapomenout na konzervativní léta. Konečně nejhlavnějším stylizujícím prvkem je gril přední masky s chromovanou částí, který jakoby se světlomety vypadl z úsměvu Mondea.

ford_focus16_2/P2020261.JPG ford_focus16_2/P2020249.JPG ford_focus16_2/P2020291.JPG

Profil Focusu v třídvéřovém provedení je nesmírně dynamický. Příď akcentuje do boku protažené horní linie předních světlometů, ostrý sklon čelního skla rýsuje rozměrné boční dveře a záď s v této třídě nezvykle ostrým zkosením třetích dveří nenechává nic náhodě a přidává líbivý střešní spoiler.

Umocňujícím detailem jsou svalnaté blatníky a nezbytná fordovská kola. V čem jsou tak výjimečná, že je označujeme jako fordovská? Design litých kol Fordu je vždy unikátní už od devadesátých let a také námi testovaný vůz místo klasických paprsků nabízí rovnou gotickou klenbu. Přesvědčte se sami.

ford_focus16_2/P2020280.JPG ford_focus16_2/P2020282.JPG

Zadní partie Focusu je desinérským dílem ve stylu New Edge. Zkuste najít jiný podobný hatchback v tomto segmentu s tak originálně řešenou zádí. Samozřejmě se nabízí Honda Civic, ale nikdo jiný si neodvážil natolik seseknout prosklení výklopné zádi. Design Focusu pro rok 2008 je podle nás perfektní a dává Focusu zase pár let navíc, aniž by potřeboval zásadnější obměnu.

Etalonem i po deseti letech

Je tomu deset let, co se Focus vyrábí. Přitom nepotřeboval zásadnější změnu obestavění interiéru. To už v dnešní době svědčí o skutečném umění kontruktérů a jejich výpočetní techniky. Ford nikdy nedisponoval nudnými interiéry. Dokazuje to i Focus, který kombinuje styl New Edge s kvalitními měkčenými plasty, leštěným hliníkem a jeho imitací.

ford_focus16_2/P2020365.JPG ford_focus16_2/P2020362.JPG ford_focus16_2/P2020364.JPG

Necháme-li nejdříve do třídvířka nastoupit cestující na zadních sedadlech, jistě si připomenou hodiny tělocviku. Přístupnost moderních interiérů se s každou novou dekádou mění k lepšímu, u třídvéřových pětisedadlových modelů zůstává stejným akrobatickým kouskem jako chůze po laně s Parkinsonem.

ford_focus16_2/P2020311.JPG ford_focus16_2/P2020316.JPG ford_focus16_2/P2020317.JPG

Místa vzadu je přiměřeně, přirozeně nohy cestujících se zaboří do opěradel předních sedaček, ovšem prostor nad hlavou překvapí, i když zrovna vzadu nepřevážíte Cikrta, zato Julínek už by se asi nevešel. Praktickým detailem jsou úložné schrány v loketních opěrách po stranách sedačky. Za zmínku stojí také použité textilie, které jsou o třídu výše než u japonských konkurentů a vyrovnávají se těm u Golfu.

Přední sedadla mají decentní boční vedení, měkké sedáky a tvrdší opěradla. Sedí se v nich příjemně a neunaví ani po delší jízdě. Přední sedadla se sice tváří sportovně, ale při driftu z nich okamžitě vypadnete.

ford_focus16_2/P2020325.JPG ford_focus16_2/P2020328.JPG ford_focus16_2/P2020331.JPG

Změny doznala i palubní deska, která se vzhledově příblížila novému Mondeu. Základem je horní část z měkčených plastů, do které je přirozeně zapuštěn přístrojový štít s analogovými přístroji a malým digitálním displejem palubního počítače. Před řidičem se nachází klasický čtyřramenný volant Ford s rameny z imitace leštěného hliníku.

Středový panel obsahuje kromě výdechů klimatizace integrovanou audiosoustavu Ford, ovládání automatické klimatizace a přípravu pro další tlačítka. Audiosoustava je ve Fordu vždy středem pozornosti, a tak nepřekvapí její vysoký výkon, za který by se u německé konkurence nemusel stydět ani VW Passat.

ford_focus16_2/P2020333.JPG ford_focus16_2/P2020358.JPG ford_focus16_2/P2020355.JPG

Středový panel volně přechází ve středový tunel, který začíná odkládací přihrádkou se zásuvkou palubního napětí, pokračuje řadicí pákou, držáky nápojů, ruční brzdou a končí velkou přihrádkou, která nahrazuje loketní opěrku.

Zavazadlový prostor má základní objem 385 litrů a sklopením zadních sedadel jej lze zvětšit až na 1 245 litrů. Jeho přístupnost je bezvadná, i když si podobně jako konkurence neodpustil schod mezi podlahou a spodní hranou pátých dveří. Obestavěnost v bocích je kvůli rozměrných podběhům kol špatná, což Focus vynahrazuje hloubkou zavazadelníku.

ford_focus16_2/P2020299.JPG ford_focus16_2/P2020352.JPG ford_focus16_2/P2020347.JPG

 

Speciál: Ford Focus

Třetí generace Fordu Focus je koncipována jako globální: prakticky stejný model se prodává v Evropě, Americe i Asii. Vznětové motory TDCi a karoserie kombi jsou ale vyhrazeny jen evropským zákazníkům.

Nástupce byl představen 10. dubna 2018 v Londýně.  Stojí na zbrusu nové platformě, slibuje větší vnitřní prostor a zejména zcela nové motory. Vedle známých výbavových linií zahrnuje nabídka také luxusní Vignale i off-roadově založenou verzi Active s větší světlou výškou.

Nová generace • Ford Focus ST • Minitest Ford Focus Active 2.0 EcoBlue AT • Hybridní verze • 2.0 TDCi vs. 2.3 EcoBoost

Doporučujeme

Články odjinud