Pro Škodu je Vrchlabí prvním výrobním závodem na světě, který se může pyšnit uhlíkovou neutralitou. Postupně si projdeme 12 hlavních opatření, která pomohla snížit emise CO2 z 45.000 tun na 3000 tun. Foto: Škoda Auto

Pro Škodu je Vrchlabí prvním výrobním závodem na světě, který se může pyšnit uhlíkovou neutralitou. Postupně si projdeme 12 hlavních opatření, která pomohla snížit emise CO2 z 45.000 tun na 3000 tun. | Foto: Škoda Auto

Úpravou dopravníku špon, kde byl nasazen princip gravitačního odloučení zbytkové emulze, se zbytková emulze vrací zpět do stroje bez dalších nákladů Foto: Škoda Auto

Úpravou dopravníku špon, kde byl nasazen princip gravitačního odloučení zbytkové emulze, se zbytková emulze vrací zpět do stroje bez dalších nákladů | Foto: Škoda Auto

Systematickým sledováním a péčí o hydraulický olej ve strojích se snižuje spotřeba a předchází se vzniku nebezpečného odpadu Foto: Škoda Auto

Systematickým sledováním a péčí o hydraulický olej ve strojích se snižuje spotřeba a předchází se vzniku nebezpečného odpadu | Foto: Škoda Auto

Čištěním oleje se prodlužuje jeho životnost a tím se snižuje jeho spotřeba i množství nebezpečného odpadu Foto: Škoda Auto

Čištěním oleje se prodlužuje jeho životnost a tím se snižuje jeho spotřeba i množství nebezpečného odpadu | Foto: Škoda Auto

Nová tepelná izolace kalicích linek snižuje spotřebu energie Foto: Škoda Auto

Nová tepelná izolace kalicích linek snižuje spotřebu energie | Foto: Škoda Auto

Nová tepelná izolace kalicích linek snižuje spotřebu energie Foto: Škoda Auto

Nová tepelná izolace kalicích linek snižuje spotřebu energie | Foto: Škoda Auto

Zrušení náročné výroby stlačeného vzduchu s tlakem 9 barů díky přestavbě dvou strojů, které pracují s tlakem 6 barů Foto: Škoda Auto

Zrušení náročné výroby stlačeného vzduchu s tlakem 9 barů díky přestavbě dvou strojů, které pracují s tlakem 6 barů | Foto: Škoda Auto

Optimalizace řízené výměny vzduchu v halách snižuje spotřebu energie Foto: Škoda Auto

Optimalizace řízené výměny vzduchu v halách snižuje spotřebu energie | Foto: Škoda Auto

Řízení kvality třídění odpadů podle standardu WMIS (Waste Management Information System) Foto: Škoda Auto

Řízení kvality třídění odpadů podle standardu WMIS (Waste Management Information System) | Foto: Škoda Auto

Zařízení na lisování brusných kalů z filtrační stanice umožňuje znovu použít odfiltrovaný olej ve výrobě Foto: Škoda Auto

Zařízení na lisování brusných kalů z filtrační stanice umožňuje znovu použít odfiltrovaný olej ve výrobě | Foto: Škoda Auto

Přečerpání řezného oleje ze dna nádrží centrální filtrační stanice přispívá k omezení tvorby nebezpečného odpadu. Část oleje lze opětovně využít Foto: Škoda Auto

Přečerpání řezného oleje ze dna nádrží centrální filtrační stanice přispívá k omezení tvorby nebezpečného odpadu. Část oleje lze
opětovně využít | Foto: Škoda Auto

Zařízení, které je určeno k průmyslovému odpařování varem, se nazývá odparka. Instalací těchto odparek došlo ke snížení množství nebezpečného odpadu Foto: Škoda Auto

Zařízení, které je určeno k průmyslovému odpařování varem, se nazývá odparka. Instalací těchto odparek došlo ke snížení množství nebezpečného odpadu | Foto: Škoda Auto

Nahrazením stávajících akumulátorů lithiovými bateriemi v manipulačních strojích došlo k výrazné úspoře energií a k redukci CO2 Foto: Škoda Auto

Nahrazením stávajících akumulátorů lithiovými bateriemi v manipulačních strojích došlo k výrazné úspoře energií a k redukci CO2 | Foto: Škoda Auto

Nahrazením stávajících akumulátorů lithiovými bateriemi v manipulačních strojích došlo k výrazné úspoře energií a k redukci CO2 Foto: Škoda Auto

Nahrazením stávajících akumulátorů lithiovými bateriemi v manipulačních strojích došlo k výrazné úspoře energií a k redukci CO2 | Foto: Škoda Auto

Využitím kondenzační kapaliny, která vzniká odparem připraní dílů v pračkách, se snížila spotřeba vody i čisticích prostředků Foto: Škoda Auto

Využitím kondenzační kapaliny, která vzniká odparem připraní dílů v pračkách, se snížila spotřeba vody i čisticích prostředků | Foto: Škoda Auto

Úpravou dopravníku špon, kde byl nasazen princip gravitačního odloučení zbytkové emulze, se zbytková emulze vrací zpět do stroje bez dalších nákladů Foto: Škoda Auto
Systematickým sledováním a péčí o hydraulický olej ve strojích se snižuje spotřeba a předchází se vzniku nebezpečného odpadu Foto: Škoda Auto
Čištěním oleje se prodlužuje jeho životnost a tím se snižuje jeho spotřeba i množství nebezpečného odpadu Foto: Škoda Auto
Nová tepelná izolace kalicích linek snižuje spotřebu energie Foto: Škoda Auto
15
Fotogalerie

Co je třeba k uhlíkové neutralitě? Škoda odhaluje, jak ve Vrchlabí snižuje emise

Nálepku uhlíkové neutrality chce Škoda v budoucnu zajistit i závodům v Mladé Boleslavi a Kvasinách.

Přechod na obnovitelné zdroje a snižování produkce emisí CO2 je dnes velkým tématem rovněž v samotné výrobě vozů. Jinak tomu není ani u Škody, jejíž závod ve Vrchlabí je už od konce roku 2020 uhlíkově neutrální. Jak dosahuje neutrality u Enyaqu iV nám značka už řekla, nyní se zaměřuje na kroky zavedené v produkci.

Pro Škodu je Vrchlabí prvním výrobním závodem na světě, který se může uhlíkovou neutralitou pyšnit. Vyrábí se zde automatické převodovky, přičemž závody na výrobu automobilů v Mladé Boleslavi a Kvasinách budou chtít na trend udržitelnosti také navázat. Samozřejmě ale nelze mluvit o tom, že by Vrchlabí reálně nevypouštělo žádné emise CO2.

V loňském roce pocházelo 41.500 MWh z celkové spotřeby 47.000 MWh energie ve Vrchlabí z obnovitelných zdrojů, což odpovídá více než 90% podílu. Emise oxidu uhličitého tak klesly ze 45.000 tun ročně na dnešních 3000 tun. Zbývající emise jsou pak vyrovnány nákupem kompenzačních certifikátů CO2 – těmi automobilka podporuje projekty na ochranu klimatu, jako je například výroba obnovitelné energie v Indii nebo ochrana deštných pralesů.

Velkou součástí ekologičtější produkce je také efektivní hospodaření s energiemi. Výroba uzavřela nevyužívané topné okruhy, zavedla inteligentní energeticky efektivní regulaci teploty v prostorách a zajistila speciální řízení průtoku přiváděného vzduchu. V mnoha prostorách bylo rovněž osvětlení optimalizováno na provozní dobu.

Od začátku roku 2019 jsou také všechny odpady z výrobního procesu dále využívány buď materiálově, nebo tepelně – to ostatně platí od roku 2020 pro všechny ostatní výrobní závody Škody. Namísto zemního plynu je také v závodě nyní využíván CO2 neutrální metan ze zařízení na výrobu bioplynu.

Vedle toho se změny k neutralitě dotkly zařízení soustružení a vrtání, lépe je hospodařeno s olejem a používá se účinnější tepelná izolace kalicích pecí. Taktéž olověné akumulátory v manipulačních strojích byly nahrazeny lithiovými a snížení spotřeby vody i čistících prostředků se dosáhlo zachycováním kondenzátu z praček dílů.

V trendu udržitelnosti a ochrany životního prostředí není Škoda nováčkem. Za poslední roky oznámila hned několik projektů, do kterých rozsáhle investovala. Například do využití solární energie. Závod v indické Púně má jednu z největších solárních elektráren v zemi, přičemž největší fotovoltaický střešní systém v České republice vzniká taky pro závod v Mladé Boleslavi. Za každý prodaný vůz v Česku rovněž automobilka od roku 2007 vysazuje jeden strom.

Škoda

Škoda Auto je největší česká automobilka. Vychází ze společnosti Laurin & Klement založené v roce 1895, od roku 1990 je součástí skupiny Volkswagen Group.

Škoda Fabia • Škoda ScalaŠkoda Rapid • Škoda Octavia  Škoda Superb • Škoda Yeti • Škoda Kodiaq • Škoda Citigo • Škoda Kamiq • Škoda Karoq • Škoda Enyaq iV

Doporučujeme

Články odjinud