Škoda si v rámci koncernu VW drží jednu výrobní zajímavost, o které se teď podrobněji rozpovídala.
Přestože můžeme vidět podobnost v produkci spalovací i elektrické verze Hyundaie Kona na stejné výrobní lince závodu korejské automobilky v Nošovicích, u Škody sází na rozmanitost výroby v jednom závodu o něco rozsáhleji. Jak už víme, plně elektrický Enyaq iV totiž sjíždí ze stejné výrobní linky jako zcela odlišné modely Octavia a Karoq.
Mladá Boleslav je tak jediným místem v celém koncernu Volkswagen, kde se společně vyrábějí vozy postavené na dvou odlišných platformách. Zatímco ostatní elektromobily postavené na platformě MEB vznikají v koncernu VW v pro ně specifických továrnách, u svého prvního elektromobilu na této platformě se Škoda rozhodla vydat cestou takzvané paralelní výroby.
Cílem bylo podle Škody dosáhnout co největší flexibility ve výrobě a docílit efektivního vytížení výrobních linek. Na lince octavie jsou nicméně pracovníci na flexibilitu zvyklí. Vyrábí se tu i část produkce karoqu a dříve zde vznikal rapid, který měl na rozdíl od octavie vlastní platformu, nikoli koncernové MQB.
„Enyaq iV je prvním sériovým modelem značky Škoda, který byl od začátku koncipován jako čistě bateriový vůz. Tím klade zcela jiné požadavky na výrobní procesy a sled výrobních operací než modely se spalovacím motorem,“ zdůrazňuje obtížnost úkolu Michael Oeljeklaus, člen představenstva Škody Auto odpovědný za výrobu a logistiku.
Podle něj umožní zvolené řešení pružně reagovat na poptávku po vozech. „Dává nám to možnost vyrábět v našem hlavním závodě zcela flexibilně mezi 250 a 350 vozy Enyaq iV denně. Jsme tak připravení reagovat bez prodlení na tržní poptávku a současně zajistíme plné vytížení linky za všech okolností,“ dodává Oeljeklaus.
I když je flexibilita na lince octavie zažitou praxí, vyžádala si paralelní výroba MQB a MEB modelů významné úpravy. Celková investice do nich dosáhla 32 milionů eur a změny probíhaly od loňského léta. Došlo k přidání taktů na montážní lince a k úpravám v úseku zástavby podvozku, vznikla také nová pracoviště pro zástavbu baterie.
„Největší změny jsme provedli přímo na montáži, kde je rozdíl výroby mezi spalovacími a elektrickými vozy nejvíce rozpoznatelný. Zde jsme si museli poradit s novými specifickými MEB díly, které souvisejí s elektromobilem, a dále s celkovou větší hmotností celého e-vozu,“ říká Aleš Bureš, vedoucí plánování výroby vozu.
Nové jsou například technologie pro manipulaci s těžkými bateriemi, zajímavostí je i nové stanoviště pro úpravu head-up displejů. Enyaq iV totiž dostal jako první škodovka nový typ head-up displeje s výrazně větší projekční plochou a prvky rozšířené reality. Drobné změny se pak dotkly i statiky samotné výrobní haly.
„Provedli jsme drobné úpravy některých nosníků, kompletně jsme však museli prověřit statické rezervy budovy,“ popisuje úkony Bureš. Velká pozornost se věnovala i bezpečnosti, zejména v oblasti manipulace s bateriemi. V závodu se tak zavedla rozsáhlá protipožární opatření, včetně instalace kamer s termovizí, které neustále kontrolují teplotu ve výrobní hale a spustí alarm, pokud dojde k odchylce.
Na záběry z výroby Škody Enyaq iV se můžete podívat na videu níže. Produkci samotné Octavie pak značka ukázala již dříve.