| Škoda Superb 2001 Foto: Škoda Auto

| Škoda Superb 2001 | Foto: Škoda Auto

| Škoda Superb 2001 Foto: Škoda Auto

| Škoda Superb 2001 | Foto: Škoda Auto

| Škoda Superb 2001 Foto: Škoda Auto

| Škoda Superb 2001 | Foto: Škoda Auto

| Škoda Superb 2001 Foto: Škoda Auto

| Škoda Superb 2001 | Foto: Škoda Auto

| Škoda Superb 2001 Foto: Škoda Auto

| Škoda Superb 2001 | Foto: Škoda Auto

| Škoda Superb 2001 Foto: Škoda Auto

| Škoda Superb 2001 | Foto: Škoda Auto

| Škoda Superb 2001 Foto: Škoda Auto

| Škoda Superb 2001 | Foto: Škoda Auto

| Škoda Superb 2001 Foto: Škoda Auto

| Škoda Superb 2001 | Foto: Škoda Auto

| Škoda Superb 2001 Foto: Škoda Auto

| Škoda Superb 2001 | Foto: Škoda Auto

| Škoda Superb 2001 Foto: Škoda Auto

| Škoda Superb 2001 | Foto: Škoda Auto

| Škoda Superb 2001 Foto: Škoda Auto

| Škoda Superb 2001 | Foto: Škoda Auto

| Škoda Superb 2001 Foto: Škoda Auto

| Škoda Superb 2001 | Foto: Škoda Auto

| Škoda Superb 2001 Foto: Škoda Auto

| Škoda Superb 2001 | Foto: Škoda Auto

| Škoda Superb 2001 Foto: Škoda Auto

| Škoda Superb 2001 | Foto: Škoda Auto

| Škoda Superb 2001 Foto: Škoda Auto

| Škoda Superb 2001 | Foto: Škoda Auto

| Škoda Superb 2001 Foto: Škoda Auto

| Škoda Superb 2001 | Foto: Škoda Auto

| Škoda Superb 2001 Foto: Škoda Auto

| Škoda Superb 2001 | Foto: Škoda Auto

| Škoda Superb 2001 Foto: Škoda Auto

| Škoda Superb 2001 | Foto: Škoda Auto

| Škoda Superb 2001 Foto: Škoda Auto

| Škoda Superb 2001 | Foto: Škoda Auto

| Škoda Superb 2001 Foto: Škoda Auto

| Škoda Superb 2001 | Foto: Škoda Auto

| Škoda Superb 2001 Foto: Škoda Auto

| Škoda Superb 2001 | Foto: Škoda Auto

| Škoda Superb 2001 Foto: Škoda Auto

| Škoda Superb 2001 | Foto: Škoda Auto

| Škoda Superb 2001 Foto: Škoda Auto

| Škoda Superb 2001 | Foto: Škoda Auto

| Škoda Superb 2001 Foto: Škoda Auto

| Škoda Superb 2001 | Foto: Škoda Auto

| Škoda Superb 2001 Foto: Škoda Auto

| Škoda Superb 2001 | Foto: Škoda Auto

| Škoda Superb 2001 Foto: Škoda Auto

| Škoda Superb 2001 | Foto: Škoda Auto

| Škoda Superb 2001 Foto: Škoda Auto
| Škoda Superb 2001 Foto: Škoda Auto
| Škoda Superb 2001 Foto: Škoda Auto
| Škoda Superb 2001 Foto: Škoda Auto
26
Fotogalerie

Škoda vzpomíná na začátky novodobého Superbu. Nechybí dobové záběry výroby

EDS, ASR, ESP, bi-xenon, Tiptronic nebo navigaci s barevnou obrazovkou. Nový Superb tehdy nabízel všechno, co škodovka mohla.

Na příchod novodobého Superbu jsme si v rámci jeho (i našeho) 20. výročí vzpomněli už dříve, teď nicméně přichází se svým ohlédnutím na populární limuzínu také samotná automobilka. A kromě známých informací přihazuje Škoda i hrstku dalších zajímavostí včetně zákulisního pohledu do začátku výroby v říjnu 2001 (video níže).

Poprvé se moderní Superb (latinský „hrdý“) představil v září 2001 na frankfurtském autosalonu. Firemní stánek na autosalonu IAA tehdy obýval i zrestaurovaný exponát mladoboleslavského muzea, černá limuzína Superb 3000 z roku 1939. Novodobý Superb tak od něj převzal symbolickou štafetu. S rozvorem 2803 mm a vnějšími rozměry 4803x1765x1469 mm sliboval více než dostatek prostoru pro posádku a její bagáž.

První sériový exemplář Superbu pak vyjel ze závodu v Kvasinách, modernizovaného nákladem asi 200 milionů eur, 1. října 2001. Do konce roku vzniklo 581 kusů, na jaře 2002 se velké sedany dostaly k prvním zákazníkům – Škoda jim poprvé ve své historii začala poskytovat dokonce doživotní záruku mobility. Pro majitele znamenala například bezplatný příjezd servisního vozidla, v případě potřeby odtah do autorizovaného servisu a další služby, jako například zajištění náhradního vozu. 

Nový Superb ctil moderní koncepci samonosné karoserie, přičemž přední nápravu poháněl některý z nabízených tří zážehových a dvou vznětových motorů. Konkrétně šlo o čtyřválce 2.0 (115 k/85 kW) a 1.8 Turbo (150 k/110 kW), prestižní volbu představoval vidlicový šestiválec 2.8 V6 (193 k/142 kW), s nímž Superb dosahoval rychlosti až 237 km/h. Turbodmychadlem přeplňovaná osmnáctistovka stejně jako zmíněná jednotka V6 sázely na techniku rozvodu s pěti ventily v každém z válců.

Navzdory své prostornosti a vysoké užitné hodnotě dokázal být Superb i velmi úsporný, zvláště pokud zákazník zvolil základní turbodiesel 1.9 TDI (130 k/96kW) s normovanou spotřebou 5,7 l na 100 km. Nejvýkonnější ze vznětových jednotek měla šest válců, šlo o motor 2.5 TDI (155 k/114 kW) dodávaný se šestistupňovou přímo řazenou převodovkou. Oba šestiválce nabízely i alternativu ve formě pětistupňové automatické převodovky Tiptronic.

Nový Superb obohatil nabídku české značky také o řadu bezpečnostních prvků: brzdová soustava dostala standardní protiblokovací systém ABS a elektronickou uzávěrku diferenciálu EDS, objevil se i protiprokluzový systém ASR a šestiválcové modely měly už v základní výbavě elektronický stabilizační systém ESP s brzdovým asistentem.

Ve výbavě byla standardně čtveřice airbagů – konkrétně dva čelní a k tomu dvojice bočních u předních sedadel. Airbagy pro ochranu hlav cestujících v obou řadách sedadel byly již tehdy nabízeny za příplatek. K dispozici byly také třeba bi-xenonové světlomety s ostřikovači, elektrické nastavování i vyhřívání předních sedadel, samočinná klimatizace Climatronic nebo navigační systém s barevným displejem.

Jak šel čas, v rámci modernizace Škoda svou vlajkovou loď dále vylepšovala. Model 2005 přinesl mimo jiné výrazné rozšíření variability interiéru. Opěradla zadních sedadel byla nově dělená v poměru 1/3:2/3, takže zavazadelník sedanu šlo zvětšit ze 480 litrů až na 945 litrů.

Produkce první novodobé generace Superbu skončila v Kvasinách po sedmi letech, 17. března 2008. Celkem výrobní linku opustilo 136.068 kusů. Kromě závodu v Kvasinách sjížděly také z linek v Číně, na Ukrajině a v Kazachstánu. Celkově od roku 2001 spatřilo světlo světa téměř 1,5 milionu Superbů všech novodobých generací.

Škoda Superb

Škoda Superb je vlajkovou lodí značky Škoda. Na prodloužené koncernové platformě nabízí bezkonkurečně nejlepší prostor pro nohy ve střední třídě a boduje i systémem Twindoor.

Facelift 2019 • Hybridní plug-in • První jízda Superb Scout • Ceník a výbava • Test Škoda Superb Scout 2.0 TSI 4x4 • Škoda Superb iV vs. VW Passat GTE

Doporučujeme

Články odjinud