Vzpomínáte na dobu, kdy měl Focus RS nějakých 215 koní a všichni žasli, jak výkonná taková předokolka může být? No tak tyhle doby jsou dávno pryč. Dnes tu máme hned tři důkazy.
Kapitoly článku:
Jsou chvíle, kdy je prostě hrozně těžké si vybrat. Stojíme na benzínce, před námi celý den všemožného ježdění a já si mám určit, se kterým autem začnu. Na které z této trojice jsem asi tak nejvíce zvědavý a se kterým se podívám na naše oblíbené okresky nejdříve.
Máme tu Peugeot 308 GTi, tedy skoro čerstvou novinku na českém trhu. Jenže vedle něj stojí posílená Cupra, kterou všichni dobře známe, protože se loni zasekla na půl roku v naší redakci. Ale aby toho nebylo málo, tak vedle Cupry stojí ještě něco, co vypadá, jako kdyby se sem dostalo omylem při cestě z nějakého závodního okruhu. Civic je už sám o sobě solidní UFO, ovšem Type R vybavený křídlem, pod které byste se pomalu mohli pověsit a spustit z Rané, je věc, kterou vážně nepřehlédnete.
Doby, kdy se za hot-hatch považovala předokolka s výkonem 215 koní, jsou dávno pryč. Dnes je standardem plus mínus 300 koní a samosvor na přední nápravě. Tahle trojice to ukazuje více než jasně
Problém téhle nerozhodnosti je úplně jednoduchý. Peugeot má samosvor na přední nápravě, od ježdění v Mostě víme, že má také skvělé brzdy a disponuje motorem o výkonu 200 kW (270 koní) s točivým momentem 330 Nm. Cupra má pro změnu elektronicky řízený diferenciál vpředu, od měření na brzdě víme, že disponuje výkonem 232 kW (315 koní), ačkoliv oficiálně to má být 213 kW (290 k) a svého času to byla také nejrychlejší předokolka na Nürburgringu.
Peugeot 308 GTi vs. Seat Leon Cupra 290 vs. Honda Civic Type R: Základní technické údaje |
|
Peugeot 308 GTi |
Seat Leon Cupra 290 |
Honda Civic Type R |
Objem motoru |
1598 cm3 |
1984 cm3 |
1996 cm3 |
Nejvyšší výkon |
200 kW (270 k) |
213 kW (290 k) |
228 kW (310 k) |
při otáčkách |
6000 ot./min |
5900-6400 ot./min |
6500 ot./min |
Točivý moment |
330 Nm |
350 Nm |
400 Nm |
při otáčkách |
1900 ot./min |
1750-8500 ot./min |
2500-4500 ot./min |
Maximální rychlost |
250 km/h |
250 km/h |
270 km/h |
Zrychlení
0-100 km/h |
6,0 s |
5,8 s |
5,7 s |
A Civic? Ten má udávaných 228 kW (310 koní), také má samosvor a v době našeho testu to byl právě on, kdo držel titul nejrychlejší předokolky, když dříve proletěl zelené peklo za sedm padesát a nějaké drobné. Tedy alespoň Honda to tvrdila. Všichni víme, že dnes už toto neplatí, protože přišel Golf Clubsport S. Ještě že tady tenhle Volkswagen nemáme, protože to bych se na té benzince rozhodoval asi doteď.
Honda Civic Type R je speciál
Dobře, beru Civic Type R. Tolik jsme toho o něm napsali ještě před tím, než vůbec Honda to auto představila v sériové podobě. A pak jsme také na něj dlouho čekali, protože testovací exemplář přijel do ČR už někdy na podzim, prodělal si nějaké ty nepříjemnosti a testovat podobnou předokolku v zimě postrádá jakýkoliv smysl.
Honda Civic Type R je z naší trojice nejsportovněji laděné auto a tuhle skutečnost dává také patřičně na odiv. Cupra i 308 GTi vypadají vedle Civicu jako úplně obyčejné automobily s většími výfuky
Když se přenesete přes vnější vzhled, který je zkrátka takový poněkud zvláštní, navzdory všem spoilerům, červeným erkům, velkým kolům a slibně vypadajícím brzdám, budete žasnout nad tím, jak sportovní interiér Civic má. Tyhle sedačky jsou jednoznačně nejvýrazněji tvarované z toho, co jsme si dnes vzali na testovací projížďku, jsou také nejtužší a je pravda, že se v nich člověk sotva pohne. Zapadnete sem a jste s Hondou jedno tělo, jedna duše. To se pro rychlou jízdu rozhodně hodí.
Věc číslo dva - palubní deska. Je zajímavé, že tu máme tři auta a každé vyznává úplně jiné uspořádání pracoviště řidiče. Cupra je klasika, tam není co popisovat. Normální budíky, normální volant, normální středový panel a tak dále. Peugeot 308 také známe z dlouhodobého testu, takže víme, že má budíky nad volantem, volant je miniaturní a musíte ho mít tak trochu v klíně. No a Honda? Tak ta spojila obě koncepce do hromady.
Zajímavé je, že tu máme tři auta a každé má jinak udělané pracoviště řidiče. Cupra je klasika, Peugeot má budíky nad miniaturním volantem, Honda spojila obě koncepce dohromady. Nejméně rušivá je podle našeho názoru klasika ze Seatu
Budíky pod volantem, nad volantem displej s rychlostí a vůbec je tu tak trochu „předisplejováno“. Je to poněkud nepřehledné, ale my tu dnes vážně nejsme od toho, abychom hodnotili budíky. I když je pravda, že po přesednutí do Cupry je to jako kdybyste se ocitli v naprosté oáze klidu. Ale do práce (respektive do „práce“).
V Hondě Civic nebudete pochybovat ani na jeden jediný okamžik, ani na jediný metr jízdy o tom, cože se to ukrývá v té zvláštně tvarované karoserii. Tohle není jen tak nějaký hatchback, tohle je čistokrevné sportovní auto. Subaru WRX STI s pohonem předních kol. Je vidět, že rekordní časy na Nürburgringu už jsou na dost vysoké úrovni a případné úpravy potenciálních rekordmanů musí být hodně funkční (třeba Clubsport S radši rovnou vyhodil zadní sedačky).
Jenže než dojedeme na okresku, jsou tyto věci spíše nevýhodou. Civic Type R má kromě lacině vypadajícího interiéru také problémy s odhlučněním (že by se šetřilo na izolačních materiálech kvůli hmotnosti?). Podvozek je hodně tuhý, stejně jako řízení i chod pedálů. Tady je zkrátka naprosto jasné, cože si to Honda vzala za cíl. Civic je ryzí sportovní náčiní a nemá ambice tuhle svou vlastnost ředit něčím jiným. Mimochodem, Type R je oficiálně čtyřmístný automobil.
Japonská Honda vedle automobilů a motocyklů vyrábí také samostatné motory, elektrogenerátory nebo zahradní techniku. Společnost založil v roce 1948 Soichiro Honda. Od roku 1950 to je největší světový výrobce motocyklů.
Honda Civic • Honda Jazz • Honda CR-V • Honda HR-V • Honda NSX • Honda E