Oficiálně umí Peugeot sprint na 100 km/h za šest sekund, Cupra za 5,8 s a Honda má být ještě o desetinu rychlejší

Oficiálně umí Peugeot sprint na 100 km/h za šest sekund, Cupra za 5,8 s a Honda má být ještě o desetinu rychlejší

Takhle by vypadal drag race. Modrá křivka patří Hondě, červená Seatu a zelená Peugeotu. Ten se i díky kratším převodům ukázal jako překvapivě rychlý

Takhle by vypadal drag race. Modrá křivka patří Hondě, červená Seatu a zelená Peugeotu. Ten se i díky kratším převodům ukázal jako překvapivě rychlý

Pro zajímavost ještě pružné zrychlení 80-120 km/h na trojku. Honda (modrá křivka) akceleruje nejlépe, což není vzhledem k parametrům motoru překvapení. Zelená křivka opět patří Peugeotu, červená Cupře

Pro zajímavost ještě pružné zrychlení 80-120 km/h na trojku. Honda (modrá křivka) akceleruje nejlépe, což není vzhledem k parametrům motoru překvapení. Zelená křivka opět patří Peugeotu, červená Cupře

Civic brzdění vzdal, takže jsme zkoušeli jenom Peugeot a Seat. Francouzský hatchback (červená) vykázal lepší brzdění. Leon ale měl standardní brzdy, zájemci si mohou za výkonnější brzdy Brambo připlatit

Civic brzdění vzdal, takže jsme zkoušeli jenom Peugeot a Seat. Francouzský hatchback (červená) vykázal lepší brzdění. Leon ale měl standardní brzdy, zájemci si mohou za výkonnější brzdy Brambo připlatit

Škoda opotřebovaných brzd. Civic jinak při tomto měření ukázal, že je vážně hodně rychlým hatchbackem

Škoda opotřebovaných brzd. Civic jinak při tomto měření ukázal, že je vážně hodně rychlým hatchbackem

Naopak Seat trochu zklamal. Těžko říci, zda za to mohou pneumatiky. Každopádně jsme po stránce dynamiky čekali spíše to, že bude šlapat na paty Hondě

Naopak Seat trochu zklamal. Těžko říci, zda za to mohou pneumatiky. Každopádně jsme po stránce dynamiky čekali spíše to, že bude šlapat na paty Hondě

Peugeot naopak překvapil. Má skvělé brzdy a dynamicky navzdory menšímu objemu motoru neztrácí

Peugeot naopak překvapil. Má skvělé brzdy a dynamicky navzdory menšímu objemu motoru neztrácí

Peugeot 308 GTi vs. Seat Leon Cupra 290 vs. Honda Civic Type R - teoreticky by mělo být vše jasné. Nejrychlejší bude Honda, za ní dojede Seat a poslední bude Peugeot

Peugeot 308 GTi vs. Seat Leon Cupra 290 vs. Honda Civic Type R - teoreticky by mělo být vše jasné. Nejrychlejší bude Honda, za ní dojede Seat a poslední bude Peugeot

Měřili jsme také brzdy, nicméně bez Hondy Civic. Její brzdy už totiž měly znatelně své nejlepší kilometry za sebou

Měřili jsme také brzdy, nicméně bez Hondy Civic. Její brzdy už totiž měly znatelně své nejlepší kilometry za sebou

Oficiálně umí Peugeot sprint na 100 km/h za šest sekund, Cupra za 5,8 s a Honda má být ještě o desetinu rychlejší
160
Fotogalerie

Srovnání: Peugeot 308 GTi vs. Seat Leon Cupra vs. Honda Civic Type R

Vzpomínáte na dobu, kdy měl Focus RS nějakých 215 koní a všichni žasli, jak výkonná taková předokolka může být? No tak tyhle doby jsou dávno pryč. Dnes tu máme hned tři důkazy.

Kapitoly článku:


Jsou chvíle, kdy je prostě hrozně těžké si vybrat. Stojíme na benzínce, před námi celý den všemožného ježdění a já si mám určit, se kterým autem začnu. Na které z této trojice jsem asi tak nejvíce zvědavý a se kterým se podívám na naše oblíbené okresky nejdříve.

Máme tu Peugeot 308 GTi, tedy skoro čerstvou novinku na českém trhu. Jenže vedle něj stojí posílená Cupra, kterou všichni dobře známe, protože se loni zasekla na půl roku v naší redakci. Ale aby toho nebylo málo, tak vedle Cupry stojí ještě něco, co vypadá, jako kdyby se sem dostalo omylem při cestě z nějakého závodního okruhu. Civic je už sám o sobě solidní UFO, ovšem Type R vybavený křídlem, pod které byste se pomalu mohli pověsit a spustit z Rané, je věc, kterou vážně nepřehlédnete.

_DSC1926.jpg_DSC1930.jpg
Doby, kdy se za hot-hatch považovala předokolka s výkonem 215 koní, jsou dávno pryč. Dnes je standardem plus mínus 300 koní a samosvor na přední nápravě. Tahle trojice to ukazuje více než jasně 

Problém téhle nerozhodnosti je úplně jednoduchý. Peugeot má samosvor na přední nápravě, od ježdění v Mostě víme, že má také skvělé brzdy a disponuje motorem o výkonu 200 kW (270 koní) s točivým momentem 330 Nm. Cupra má pro změnu elektronicky řízený diferenciál vpředu, od měření na brzdě víme, že disponuje výkonem 232 kW (315 koní), ačkoliv oficiálně to má být 213 kW (290 k) a svého času to byla také nejrychlejší předokolka na Nürburgringu.

Peugeot 308 GTi vs. Seat Leon Cupra 290 vs. Honda Civic Type R: Základní technické údaje
  Peugeot 308 GTi Seat Leon Cupra 290 Honda  Civic Type R
Objem motoru  1598 cm3 1984 cm3 1996 cm3
Nejvyšší výkon 200 kW (270 k) 213 kW (290 k) 228 kW (310 k)
při otáčkách 6000 ot./min 5900-6400 ot./min 6500 ot./min
Točivý moment 330 Nm 350 Nm 400 Nm
při otáčkách 1900 ot./min 1750-8500 ot./min 2500-4500 ot./min
Maximální rychlost 250 km/h 250 km/h 270 km/h
Zrychlení
0-100 km/h
6,0 s 5,8 s 5,7 s

A Civic? Ten má udávaných 228 kW (310 koní), také má samosvor a v době našeho testu to byl právě on, kdo držel titul nejrychlejší předokolky, když dříve proletěl zelené peklo za sedm padesát a nějaké drobné. Tedy alespoň Honda to tvrdila. Všichni víme, že dnes už toto neplatí, protože přišel Golf Clubsport S. Ještě že tady tenhle Volkswagen nemáme, protože to bych se na té benzince rozhodoval asi doteď.

Honda Civic Type R je speciál

Dobře, beru Civic Type R. Tolik jsme toho o něm napsali ještě před tím, než vůbec Honda to auto představila v sériové podobě. A pak jsme také na něj dlouho čekali, protože testovací exemplář přijel do ČR už někdy na podzim, prodělal si nějaké ty nepříjemnosti a testovat podobnou předokolku v zimě postrádá jakýkoliv smysl.

_DSC1942.jpg_DSC1946.jpg
Honda Civic Type R je z naší trojice nejsportovněji laděné auto a tuhle skutečnost dává také patřičně na odiv. Cupra i 308 GTi vypadají vedle Civicu jako úplně obyčejné automobily s většími výfuky

Když se přenesete přes vnější vzhled, který je zkrátka takový poněkud zvláštní, navzdory všem spoilerům, červeným erkům, velkým kolům a slibně vypadajícím brzdám, budete žasnout nad tím, jak sportovní interiér Civic má. Tyhle sedačky jsou jednoznačně nejvýrazněji tvarované z toho, co jsme si dnes vzali na testovací projížďku, jsou také nejtužší a je pravda, že se v nich člověk sotva pohne. Zapadnete sem a jste s Hondou jedno tělo, jedna duše. To se pro rychlou jízdu rozhodně hodí.

Věc číslo dva - palubní deska. Je zajímavé, že tu máme tři auta a každé vyznává úplně jiné uspořádání pracoviště řidiče. Cupra je klasika, tam není co popisovat. Normální budíky, normální volant, normální středový panel a tak dále. Peugeot 308 také známe z dlouhodobého testu, takže víme, že má budíky nad volantem, volant je miniaturní a musíte ho mít tak trochu v klíně. No a Honda? Tak ta spojila obě koncepce do hromady.

_DSC2123.jpg_DSC2046.jpg_DSC2086.jpg
Zajímavé je, že tu máme tři auta a každé má jinak udělané pracoviště řidiče. Cupra je klasika, Peugeot má budíky nad miniaturním volantem, Honda spojila obě koncepce dohromady. Nejméně rušivá je podle našeho názoru klasika ze Seatu

Budíky pod volantem, nad volantem displej s rychlostí a vůbec je tu tak trochu „předisplejováno“. Je to poněkud nepřehledné, ale my tu dnes vážně nejsme od toho, abychom hodnotili budíky. I když je pravda, že po přesednutí do Cupry je to jako kdybyste se ocitli v naprosté oáze klidu. Ale do práce (respektive do „práce“).

V Hondě Civic nebudete pochybovat ani na jeden jediný okamžik, ani na jediný metr jízdy o tom, cože se to ukrývá v té zvláštně tvarované karoserii. Tohle není jen tak nějaký hatchback, tohle je čistokrevné sportovní auto. Subaru WRX STI s pohonem předních kol. Je vidět, že rekordní časy na Nürburgringu už jsou na dost vysoké úrovni a případné úpravy potenciálních rekordmanů musí být hodně funkční (třeba Clubsport S radši rovnou vyhodil zadní sedačky).

Jenže než dojedeme na okresku, jsou tyto věci spíše nevýhodou. Civic Type R má kromě lacině vypadajícího interiéru také problémy s odhlučněním (že by se šetřilo na izolačních materiálech kvůli hmotnosti?). Podvozek je hodně tuhý, stejně jako řízení i chod pedálů. Tady je zkrátka naprosto jasné, cože si to Honda vzala za cíl. Civic je ryzí sportovní náčiní a nemá ambice tuhle svou vlastnost ředit něčím jiným. Mimochodem, Type R je oficiálně čtyřmístný automobil. 

_DSC2064.jpg_DSC2070.jpg_DSC2071.jpg

Honda

Japonská Honda vedle automobilů a motocyklů vyrábí také samostatné motory, elektrogenerátory nebo zahradní techniku. Společnost založil v roce 1948 Soichiro Honda. Od roku 1950 to je největší světový výrobce motocyklů.

Honda Civic • Honda Jazz • Honda CR-V • Honda HR-V • Honda NSX • Honda E

Doporučujeme

Články odjinud