Evoque je fenomén. Už posbíral přes 100 ocenění a ženy po něm blázní. Za to může hlavně tah automobilky, která angažovala Victorii Beckhamovou, aby ho propagovala. A tak není divu, že dnes většina těchto povedených aut stojí před nákupními středisky. Jenže Evoque to umí i v terénu…
Kapitoly článku:
Kolega, který se živí jako volný novinář, mi cestou do Rakouska, kde nás čekalo testování modelu Evoque v terénu, vyprávěl následující story. „Posledních několik dní před cestou jsem volal do ženských lifestylových časopisů. Nabízel jsem šéfredaktorkám článek o testování Range Roveru Evoque v Rakousku. A jejich reakce byly shodné. Jako kdyby byly nějak telepaticky propojené. Nejdříve odmítaly. Ale pak se jedna po druhé rychle rozpomněly – Že to je to auto od Beckhamové?! Tak to chceme. To musíme mít!“
Lze se pak divit údaji, že nejvíce se zatím prodávají nejslabší verze a dvoukolky?
Nejvíce letí verze, kterou jsme v Rakousku testovali - RR Evoque 2,2 eD4 2WD. Ve verzi hatchback stojí 803 772 korun. Kupé je o něco dražší, jeho cena začíná na 829 033 korunách.
Ženy totiž tvoří více než polovinu zákaznic. A ty s Evoquem nikdy do terénu nevyjedou. Nepotřebují pohon čtyř kol.
Nahoru dolů
My jsme se však ocitli v sousedství úchvatného Neziderského jezera, které je vedle Balatonu jediné stepní jezero v Evropě, proto, abychom tu Evoque proháněli terénem.
Zprvu jsem byl sice skeptický, místní krajina, Malá uherská nížina, byla jedna velká placka, ale jak vidíte na fotografiích, vhodných terénů jsme tu nalezli dost. V Stotzingu totiž byla vytýčená perfektní off-roadová trať.
K dispozici jsme měli model Evoque v provedení s pohonem předních kol s osvědčeným čtyřválcovým turbodieselem 2,2 l common rail o výkonu 110 kW (150 k). Ten spolupracoval s šestistupňovou manuální převodovkou.
První kopce jsem sjížděl i vyjížděl se zatajeným dechem. Přiznávám, vozu jsem moc nevěřil. A na slovo jsem poslouchal instruktora, který nám do vozu prostřednictvím vysílačky dával pokyny. Přeci jen jsme museli volit stopu na polních cestách s hlubokými vyjetými kolejemi opatrněji než bychom volili třeba s Range Roverem či Freelanderem.
Nejnapínavější to pak bylo na terénních zlomech. Ovšem ukázalo se, že 22° přechodový úhel byl naprosto dostatečný.
Na plný plyn
Při výjezdu do strmých kamenitých svahů však měla 4,3 metry dlouhá dvoukolka problémy. Chtělo to jediné - vůz před stoupáním „rozpohybovat“. Když už se vůz jednou do svahu „zakousl“, tak totiž nepovolil.
Jistě, měl horší trakci než modely 4x4, které jsme zde také vyzkoušeli, ale zase byl výrazně lehčí. Mnoho za 4WD nezaostával. Jedním slovem - v terénu se Evoque s pohonem předních kol choval překvapivě suverénně, stabilně. To nebyl žádný manekýn. Propracovaný podvozek odváděl skvělou práci. Geny značky Range Rover byly prostě znát.
Ostatně nejlépe o chování vozu vypovídají snímky z off-roadové trati…
I na takové terény jsme narazili na východních hranicích Rakouska s Maďarskem.
Hlavní trumfy do terénu? Zvýšený podvozek a krátké převisy.
Povel instruktora zněl jasně: "Pokud se vůz začne překlápět na stranu, ostře zatočte doprava a prudce přidejte plyn!"
Evoque se nezalekl ani bahnitého, půl metru hlubokého vodního toku.