Dvě plnohodnotné nádrže
Úsporný provoz
Prostorný vnitřek
Jízdní komfort
Slabší odhlučnění
Vyšší nakládací hrana bez krytu
9 /10
Dacii Sandero jsme nedávno v testu velmi chválili (a řekl bych, že po právu) a u Loganu by to nemělo být jiné. Ta auta mají společné téměř vše. Tím největším a očividným rozdílem je samozřejmě tvar karoserie – zatímco hatchback Sandero nabídne v kufru základní objem 410 litrů, tříprostorový Logan se chlubí 628 litry. Vyšší linie pasu autu sluší, je o 3,6 centimetru delší než dříve a o 1 centimetr nižší. Proporce tedy působí elegantněji, i když nezapřou orientaci na hodnotu.
Výrazně atraktivněji působí vnějšek, počínaje diodovými předními světlomety (bez příplatku), přes členitější boky a zvýrazněné blatníky až po elegantnější zadní světla. Samozřejmě nechybí kola flexwheel, tedy plechy, tvářící se jako slitinové disky.
I uvnitř se mnohé změnilo. Strohou palubní desku s poněkud odbytě působícími stříbřitými doplňky a kulatými výdechy ventilace nahradila atraktivněji tvarovaná pracovna řidiče v moderním střihu, ale s klasickým ovládáním. Klimatizaci ovládáte kulatými voliči, ovládání audiosystému na tykadle pod volantem má tlačítka mačkatelná směrem k řidiči (jako měly starší vozy Renault, v těch novějších je výrazně méně příjemné), vypínání stop/startu je po ruce na středovém panelu – později si řekneme proč je to důležité.
V testované verzi Comfort dostáváte automaticky hezký textilní potah palubní desky a opěrek v předních dveřích plus volant potažený umělou kůží. Na velký luxus si sice vnitřek Dacie Logan nehraje, ale rozhodně nepůsobí odbytě i z hlediska zpracování. Prostě odpovídá ceně. Ovládací prvky máte na očích a po ruce, displej v přístrojovém štítu má pouhé dvě sekce (aktuální jízdní údaje a palubní počítač) a zorientuje se v něm i technicky nenadaný řidič. Umí zobrazovat údaje o dojezdu a spotřebě pro oba typy paliva, takže informace o stavu LPG nemusíte hledat na nehezky působících a nepřesných ukazatelích.
Snadná práce je i s příplatkovým systémem Media NAV, který ve výbavě Comfort (vyšší ze dvou nabízených) dostanete za pět tisíc korun. Na osmipalcovém displeji se pohybujete skrze šest velkých dlaždic a v jednotlivých sekcích snadno najdete vše, co potřebujete. Samozřejmě nechybí zrcadlení pro Android Auto a Apple CarPlay, telefon si můžete uchytit do držáku vlevo od obrazovky a zapojit do USB portu, který se nachází hned za ním v palubní desce. V širokých předních sedadlech se pohodlně sedí a štíhlý středový tunel jim neukrajuje místo. Některým typům postav by ale mohla vadit poloha příplatkové loketní opěrky na jeho konci.
Ani vzadu s místem není problém. Tři ramenaté chlapy sem sice neposkládáte, ale dva průměrné rostlé jedince plus třeba menší dítě doprostřed usadíte zcela bez problémů. Dozadu se snadno nasedá a sedáky jsou v pohodové výšce nad podlahou. K testované výbavě Comfort automaticky dostáváte i šikovné sklopné stolky, uchycené do opěradel předních sedadel.
Objem kufru jsme již zmínili, v tomto ohledu může Dacia Logan téměř nahradit populární Škodu Rapid (to byl však liftback), jeho nakládací hrana je ale poměrně vysoko. A navíc není ničím krytá, takže se snadno poškrábe. Doporučujeme připlatit si 1490 Kč za její ochranu z nabídky originálního příslušenství.
Pokračování 2 / 3
LPG je jediná možnost
V českém ceníku je Dacia Logan momentálně dostupná pouze ve verzi na LPG – upřímně, nenapadá nás důvod, proč by si někdo měl kupovat něco jiného. Litrový tříválec dává výkon 67 kW (90 k) a točivý moment 160 N.m na benzín, 74 kW (100 k) a 170 N.m máte na LPG.
Největší výhodou je přítomnost padesátilitrové nádrže na benzin a čtyřicetilitrové na zkapalněný plyn – u každého typu paliva tak máte dojezd okolo pěti set kilometrů a kombinovaně tedy zhruba tisíc. Na plyn si Dacia bere okolo osmi litrů na sto, což při současných cenách LPG okolo čtrnácti korun zaručuje opravdu úsporný provoz. Systém stop/start je na současné poměry dost pomalý, ale jak jsme si řekli výše, vypnout ho můžete raz dva.
Motor je v nižších otáčkách mdlejší, ale pokud se budete držet silnějšího středu otáčkoměru, díky levnému palivu nebudete trpět kvůli marginálně vyšší spotřebě. S šestistupňovou manuální převodovkou je snadná práce – kvalt strefíte napoprvé. Motor má dost síly na běžné jezdění i s posádkou a nákladem, na dálnici se při potřebě svižněji předjíždět sice neobejdete bez podřazování, ale honit se s někým ve více než 130 km/h zřejmě není styl řidičů Dacie. Přitom Dacia Logan nemá s vyšším tempem problém, na autostrádě lehce vlaje pouze v silném bočním větru, jinak způsobně drží směr.
To všechno navzdory velmi pohodlnému odpružení, které si umím hravě představit i na poctivé rumunské okresce (v Rumunsku jsem něco najezdil). Díry v asfaltu podvozek polyká způsobně a bez odskakování, rolety taktéž – na okresce se opravdu nemusíte bát vyššího tempa. V jistých chvílích je dokonce prohánění auta se střídmou porcí výkonu a k řádění omezeným množstvím přilnavosti docela zábava – co nedoženete motorem, musíte nahradit plynulostí a odvahou.
Pokračování 3 / 3
Závěr
V konfiguraci vám Dacia dává slušnou porci svobody. Nechcete klimatizaci? Nemusíte ji mít. Obejdete se bez senzorů? Nikdo vám je necpe. Nevyužijete podélně stavitelný volant? I bez něj se lze obejít. Cenová politika příplatků je velmi rozumná, buď si výbavu pořídíte v rámci jednoho ze čtyř paketů (např. za přední i zadní senzory plus kameru dáte mrzkých šest tisíc), nebo si jednotlivé prvky kupujete za jednotky až nízké desítky tisíc. Základní výbava je solidní – automaticky dostáváte třeba příjem DAB, centrální zamykání, elektrická přední okna nebo tempomat plus omezovač rychlosti.
Suma sumárum, pokud zvolíte tuto vyšší specifikaci Comfort, získáte auto s manuální klimatizací, výškově a podélně stavitelným volantem a výškově seřiditelnou sedačkou řidiče, loketní opěrkou, elektrickými vyhřívanými zrcátky a už zmíněnými stylovými doplňky vnitřku plus stolečky vzadu.
Už i základ zaujme vysokým dojezdem a levným provozem, spoustou místa uvnitř a pohodlně laděným odpružením. A to vše za základní cenu 304.900 Kč, provedení Comfort pak vyjde o patnáct tisíc dráž. V této cenové relaci snad nelze mít výhrady ani proti slabšímu odhlučnění odspodu, které se zvláště projeví na hrubém asfaltu. Ale jinak – jedno z posledních „normálních“ aut vítáme s otevřenou náručí.
Souhrn cen: Dacia Logan |
Základní cena vozidla |
304.900 Kč (TCe 100 LPG Essential/74 kW) |
Cena s testovaným motorem a výbavou |
331.900 Kč (TCe 100 LPG Comfort/74 kW) |
Cena testovaného vozidla |
369.900 Kč (TCe 100 LPG Comfort/74 kW) |
Technické údaje: Dacia Logan
Rok • stupeň výbavy
2021 • Comfort
Počet válců/ventilů na válec
3/4
Typ motoru • zdvihový objem
zážehový • 999 cm3
Nejvyšší výkon
74 kW (100 koní)
Nejvyšší výkon při otáčkách
4 600 až 5 000 ot/min
Nejvyšší krouticí moment
170 Nm při 2 000 až 3 500 ot/min
Zrychlení z 0 na 100 km/h
11,6 s
Nejvyšší rychlost
186 km/h
Převodovka: způsob řazení • počet stupňů
manuální • 6 stupňů
Zákl. objem zavazadlového prostoru
628 l
Hmotnost: provozní • celková
1 124 kg • 1 605 kg
Rozchod kol: vpředu • vzadu
1 533 mm • 1 519 mm
Rozměry: délka × šířka × výška
4 396 × 1 848 × 1 501 mm
Sériová výbava: Přední a zadní nárazník lakovaný v barvě karoserie, 15" kola FLEXWHEEL SORANE, Textilní potah palubní desky a loketních opěrek v předních dveřích, Volant potažený umělou kůží, Sklopné zadní sedadlo dělené 1/3 a 2/3, Sklopné stolky pro zadní cestující ,Organizér zavazadlového prostoru, Aktivní systém nouzového brzdění (AEBS), ESP (elektronická kontrola stability) + HSA (asistent rozjezdu do kopce), Systém nouzového volání (E-CALL), Čelní airbag řidiče/spolujezdce, Boční a hlavové airbagy, Upevňovací body ISOFIX pro dětské sedačky na obou bočních zadních sedadlech, Systém kontroly tlaku v pneumatikách, Sada pro opravu pneumatik, Omezovač rychlosti, Tempomat, Dešťový senzor, Elektricky nastavitelná a vyhřívaná vnější zpětná zrcátka, Přední mlhová světla, Denní svícení LED, Potkávací světlomety LED, Manuální klimatizace, Elektricky ovládaná přední okna, na straně řidiče impulzní ovládání
Příplatková výbava: Barva Šedá Highland (11 500 Kč), Paket Parkování Plus (8 000 Kč), Paket Extra (8 000 Kč), Automatická klimatizace (5 000 Kč), Media Nav (5 000 Kč)