45
Fotogalerie

Lancia Delta: modernizace a nový TurboJet

Lancia Delta prošla dílčí modernizací, ale hlavně dostala nový zážehový TurboJet s výkonem 200 koní.

Znovuzrozená Delta na českých silnicích zatím příliš nezdomácněla, ale její prodeje v Evropě údajně utěšeně rostou. Není divu, jedná se o kompaktní vůz, který plně odpovídá odkazu klasických vozů Lancia. Řeč je napříkald o vytříbeném a exkluzivním designu, kvalitních materiálech, moderní výbavě, ale také o technickém novátorství, v němž Lancia vždy excelovala.

V tomto ohledu vyniká nový zážehový motor 1,8 Di TurboJet. Ten se v současnosti stává nejvýkonnější pohonnou jednotkou, jakou v Deltě naleznete. Vyvinulo ji a vyrábí oddělení Fiat Powertrain Technologies (FPT), disponuje přímým vstřikováním benzínu a je doplněna bohužel výhradně šestistupňovou automatickou převodovkou Sportronic s možností sekvenčního řazení. Motor dosahuje výkonu rovných 200 koní (147 kW) při 5 000 ot./min. a točivého momentu až 320 Nm již při 1 400 ot./min. Lancia Delta s ním zrychlí z klidu na 100 km/h za 7,4 s a dosáhne rychlosti 230 km/h, to vše při emisích 185 g C02 na kilometr jízdy a kombinované spotřebě paliva 7,8 l/100 km. Ale výkonové parametry nejsou u této jednotky rozhodně tím nezajímavějším, podívejme se mu proto na zoubek důkladněji.

Delta 01.jpg Delta 02.jpg Delta 03.jpg
Delta 04.jpg Delta 05.jpg Delta 06.jpg

Nejen proměnné překrývání ventilů...

K uvedeným parametrům přispívá několik moderních technologií. Patří mezi ně proměnné časování a zdvih ventilů, souhrnně označované jako Scavenging Technology. Tato soustava umožňuje rychle a přesně upravovat úhel a překrytí otevření sacích a výfukových ventilů, čímž lze ve spojení s regulací předstihu a přímého vstřiku dosáhnout optimálního výplachu válců. Díky tomu lze v případě náhlé potřeby plného tahu motoru mimořádně rychle roztočit dmychadlo, ale především jej již z nízkých otáček zásobovat dostatečným množstvím vzduchu z výfukového traktu.

Jak jste si možná všimli, vrchol točivého momentu díky tomu kulminuje již na 1 400 ot./min., což je u zážehových motorů s přeplňováním pouze jedním dmychadlem unikátní hodnota, navíc doba odezvy na sešlápnutí plynu (tzv. „turboefekt“) v nízkých otáčkách se údajně zkrátila na polovinu.

Delta 40.jpg Delta 41.jpg Delta 42.jpg

O přednostech přímého vstřikování se není třeba dlouhosáhle rozepisovat. Ze své podstaty omezuje odpařováním části paliva teplotu ve spalovacím prostoru a snižuje bod klepání, což umožňuje mírně zvýšit kompresní poměr (u této jednotky činí 9,5:1) a spalovat chudou, vrstvenou směs při částečném zatížení, což se projeví na spotřebě paliva. Přesné řízení přímých, sekvenčních vstřiků navíc snižuje množství nespáleného paliva unikajícího do výfuku, což má pozitivní vliv na funkčnost a životnost katalyzátoru a pochopitelně zvyšuje celkovou účinnost spalovacího procesu.

Na novém motoru 1,8 Di TurboJet jsou navíc použity nový vstřikovací systém s tlakem až 150 barů a vstřikovače se sedmi otvory. Motor je k tomu opatřen i novým dmychadlem napojeným na pokrokový výfukový trakt, jenž zlepšuje plnění dmychadla v nízkých otáčkách. Potrubí i turbína samotná jsou konstruovány pro velmi vysoké provozní teploty (přes 1 000 °C). Při vývoji motoru byl také kladen důraz na zlepšení termodynamických poměrů a snížení hmotností a tření na ložiskách i stěnách válců.

Delta 43.jpg Delta 44.jpg Delta 45.jpg

Blíže luxusu

Kromě nového motoru byla Lancia Delta pro modelový rok 2009 modifikována i v rámci svých dalších specifikací. Přichází tak třeba nové, vrcholné provedení Executive, jež je na míru šito těm, kteří ocení komfort nejvyšší třídy, ovšem v kompaktním, hbitém a relativně lehkém balení. Zadní sedadla jsou v této verzi uzpůsobena k pohodlnému cestování na dlouhé vzdálenosti. I proto byla Delta Executive zvolena za oficiální vůz summitu zemí G8, jenž proběhne v první půli června.

Vozy Lancia Delta mohou být nyní vybaveny také adaptivním pérováním Reactive Suspension System, jež má aktivně snižovat vibrace, zvyšovat komfort a zlepšovat jízdní vlastnosti v rozmanitých provozních podmínkách. Za zmínku stojí též zavední poloautomatického parkovacího systému Magic Parking. Ve spolupráci koncernu Fiat a společnosti Magneti Marelli byly kromě těchto prvků vyvinuty ještě nové adaptivní bixenonové světlomety či vestavěná navigace Instant Nav. Díky přispění Microsoftu se pak stává Delta nového modelového roku navíc vůbec prvním automobilem, který zkrze technologii Blue&Me umožní bezdrátovou synchronizaci navigace, hands free a hudebních nosičů.

Delta 07.jpg Delta 08.jpg Delta 09.jpg
Delta 10.jpg Delta 11.jpg Delta 12.jpg

Vozy Lancia Delta jsou nyní na našem trhu nabízeny výhradně s přeplňpvanými motory a cenami začínajícími těsně pod hranicí půl milionu korun. Za tuto částku dostanete provedení Argento se zážehovým motorem 1,4T/120 koní, v jehož výbavě najdete kromě jiného i autorádio s přehráváním CD a MP3, stabilizační systém VDC s hill holderem pro rozjíždění ve svahu, klimatizaci, nasvětlování zatáček nebo kompletní sadu airbagů a elektrického ovládání zámků a oken.

Delta 13.jpg Delta 14.jpg Delta 15.jpg
Delta 16.jpg Delta 17.jpg Delta 18.jpg
Delta 19.jpg Delta 20.jpg Delta 21.jpg
Delta 22.jpg Delta 23.jpg Delta 24.jpg
Delta 25.jpg Delta 26.jpg Delta 27.jpg
Delta 28.jpg Delta 29.jpg Delta 30.jpg
Delta 31.jpg Delta 32.jpg Delta 33.jpg
Delta 34.jpg Delta 35.jpg Delta 36.jpg
Delta 37.jpg Delta 38.jpg Delta 39.jpg
Lancia Delta 2010

Lancia

Lancia, založená v roce 1906, patří k nejstarším světovým automobilkám. První vůz vznikl v roce 1908.

Až do šedesátých let 20. století zůstala Lancia nezávislá. V roce 1969 ji ale převzal Fiat, kde má roli luxusnější alternativy k jeho automobilům. Od roku 2021 patří Lancia do skupiny Stellantis.

Lancia Ypsilon

Doporučujeme

Články odjinud