Kapitoly článku:
- Mazda MX-5, Lotus Elan, Porsche 911/993, Ferrari 355 Spider, Mercedes-Benz SL, BMW Z3 Roadster
- Jaguar XK, Honda S2000, Aston Martin DB7, Porsche Boxster, Saab 900, Alfa Romeo Spider
V minulém díle jsme se podívali na nejlepší kabriolety z doby před sametovou revolucí. Co nás čeká dnes? Podíváme se do doby, kdy dochází k boomu mobilních telefonů, v USA vládnou nemanželské aféry prezidenta Clintona a kdy Porsche mění způsob chlazení svých motorů. Ano, dnes se zaměříme na éru let devadesátých a podíváme se, co nám toto období přineslo ve formě automobilů bez střechy, automobilů s duší.
Tip: První díl seriálu o kabrioletech naleznete zde.
Pro ty, co nečetli náš minulý díl bych opět rád zopakoval následující pojmy, abyste je případně nezaměnili anebo si jednoduše rozšířili své obzory v automobilové terminologii.
Kabriolet = otevřený vůz s tříprostorovou, dvou nebo čtyřdveřová karoserie, prostor pro 4 - 5 osob. Vyznačuje se tedy dvěma řadami sedadel.
Roadster = otevřený vůz s dvou- nebo tříprostorovou dvoudvéřovou karoserií pro 2 - 3 osoby. Vyznačuje se tedy jen jednou řadou sedadel.
V obou případech může být střecha plátěná skládací, kovová skládací nebo pevná odnímatelná (tzv. hard-top).
Mazda MX-5 (1989 – dodnes)
Upřímně, nemohl jsem začít jiným vozem. Mazda MX-5 (také známá jako Miata v USA nebo Roadster v Japonsku) byla vyvinuta v Hirošimě roku 1989. Dnes s více než 750 tisíci prodanými exempláři se řadí mezi nejúspěšnější sportovní automobily. Vývojové středisko Mazdy mělo jasný cíl = nízká hmotnost a minimální technická náročnost. Tyto dvě vlastnosti se Mazda snažila skloubit a vzorem jí byly starší anglické roadstery v čele s Lotusem Elan první generace.
O pohon se staral čtyřválec o objemu 1,6 nebo 1,8 litru. Základní šestnáctistovka disponovala výkonem 90 kW (120 k), o přenos síly na zadní nápravu se starala pětistupňová manuální převodovka (automat se také objevil s nabídce). Dynamicky vůz nijak neoslnil, ale také nestrádal, zrychlení z 0-100 za 9,4 sekundy a maximální rychlost 190 km/h by se daly zařadit k průměrným hodnotám.
Během svého života prošla několika modernizacemi (generacemi), jmenujme například tu z roku 1997 kdy se v Tokiu představila druhá generace MX-5. Dnes na stáncích Mazdy najdeme v pořadí už třetí generaci tohoto prodejního bestselleru.
Ojetou Mazdu MX-5 u nás seženete od 160 tisíc Kč (2.generace).
Lotus Elan (1989 – 1995)
Model Lotusu s tovární označením M100 Elan je i dnes vyzdvihován do nebes za jeho jízdní vlastnosti a požitek za volantem. Lotus se tehdy rozhodl ubrat vozu maximum na hmotnosti, dát pod kapotu lehký, ale přitom výkonný motor a dění z pod kol přenést do volantu, aby měl řidič co nejvíce informací o chování vozu. To se mu zjevně podařilo a vypustil do světa silniční motokáru.
Teď bych rád citoval jeden anglický magazín o autech z roku 2003, kde jeden z redaktorů řekl toto: „...po Lotusu Elan přišlo do automobilového světa ještě mnoho rychlých sportovních aut, ale žádný se mu nevyrovnal. Dodnes neexistuje auto, které by vás přepravilo z bodu A do bodu B rychleji a s větší radostí...“ Můžete brát tuto větu s nadsázkou, ale musíte uznat, že když se na tom shoduje polovina automobilových odborníků, nejspíš na tom něco bude.
Pod kapotou Elanu bilo srdce v podobě turbomotoru od Isuzu o objemu 1.6 litru. Výkon 162 koní nevypadá na papíře nijak oslnivě, v reálu však s 800 kg vážícím vozem slušně cvičil. Naměřené hodnoty zrychlení z 0-100 za 6,5 sekundy a maximální rychlost bezmála 220 km/h hovoří za vše.
Lotus Elan se dnes na trhu s ojetými vozy prodává za cenu od 230 tisíc korun českých.
Porsche 911/993 Cabriolet (1993 – 1998)
Éra devětsetjedenáctek a vlastně celé výroby Porsche se dělí na dvě období. Na vzduchem chlazené modely a potom na modely chlazené vodou. Toto je poslední zástupce vzduchem chlazených modelů, dle skalních fandů značky poslední čistokrevné Porsche.
Tento model byl představen v roce 1993 a nesl modelové označení 993. Novinkou u tohoto modelu byla zadní víceprvková náprava která vozu propůjčovala větší ovladatelnost a lépe vůz držela na silnici. O pohon se staral motor typu „boxer“ o objemu 3,6 litru a výkonu 200 kW, tj. 272 koní (v r. 96 zvýšeno na 210 kW), který poháněl zadní nápravu.
Toto Porsche ještě při jízdě nevyužívalo elektronických pomocníků (kromě ABS), takže si řidiči mohli náležitě vychutnat požitek z jízdy a také ovdpovědnost, že vše je čistě v jejich rukou. Pokud to však přehnali, Porsche jim toho moc neodpustilo a většinou končili všude jinde než na silnici.
Dnes mohou být ceny 993 překvapivě vyšší než například modernější verze 996, protože patří k vyhledávaným sběratelským kouskům (především tedy cabrio), což znamená cenu od
1 milionu výše.
Ferrari 355 Spider (1995 – 1999)
První Ferrari v našem seriálu. Ale opravdu tento model stojí za opomenutí už jenom pro svůj nezaměnitelný design, který vycházel z modelu 348. Vyznačuje se klasickým designem Ferrari, tj. vyklápěcími světlomety, krátkým čelním sklem, motorem za sedadly a čtveřicí koncových světlometů.
Jak už jsem řekl, model vycházel z modelu 348, z kterého také přejal motor, avšak s několika úpravami. Největším rozdílem bylo zvýšení objemu motoru o jednu deci, takže vůz poháněl osmiválec s uspořádáním válců do V o objemu 3,5 litru a výkonu 380 koní. Druhou změnou bylo přidání ventilů na válec, a tak místo původních čtyř byl každý válec vybaven hned pěti ventily. Vůz byl spřažen s mechanickou 6-stupňovou převodovkou (od roku 98 byla k dispozici také verze F1 s pádly pod volantem).
Dynamika vozu byla výtečná, zrychlení na stovku bylo dílem 4,6 sekundy a za dalších šest jste jeli už 160 km/h. Čtvrtmíli tohle Ferrari zvládalo za necelých 13 sekund. Motor dosahoval maxima výkonu až při 8250 ot./min., což u Ferrari nepřekvapí.
Cena se dnes stále pohybuje velice vysoko, u nás je k prodeji jeden kousek dovezený z Itálie za cenu 1 900 000 Kč.
Mercedes-Benz SL (R129) (1989 – 2001)
A další SL-ko. Už v minulém díle jsme se jednomu věnovali a teď ho tu máme zase. Je to proto, že některé generace této vynikající řady si zaslouží svůj vlastní odstavec a ne jen obecné shrnutí. A právě řada 129 si tento odstavec právem zaslouží.
Tento vůz byl světu představen poprvé v roce 1989 a úspěch sklidily především jeho technické vymoženosti, které do této doby byly vlastní pouze prestižním a luxusním sedanům. Model byl představen s dvěma motory. Prvním byl šestiválec o objemu 3 litry a výkonu 170 kW (228 k), jenže až druhý motor zajistil SLku takové prodeje. Byl jím legendární osmiválec o objemu 5 litrů a výkonu 240 kW (322 k), tj. SL 500. V roce 1993 ještě přibyl dvanáctiválec o objemu 6 litrů a v roce 1995 nahradil model SL 320 již zastaralý SL 300. Osmiválcový motor uděloval vozu velice slušnou dynamiku, tj. 0-100 za 6,2s a maximální rychlost el. omezenou na 250 km/h.
Jak jsem již uvedl, automobil na tehdejší dobu překypoval výbavou, ale co bylo hlavní, vrátil se do starých kolejí a představoval opět sportovní (a ne pouze luxusní) roadster. Doslova přes noc poslal svého předchůdce do důchodu. Za zmínku dle mého určitě stojí divize AMG, která vytvořila legendární motor o objemu 7,3 litru (SL73 AMG). Ptáte se proč legendární? Tak třeba proto, že jako srdce dodnes bije v útrobách Zondy od Paganiho.
Cena na místním trhu startuje na 300 tisících korunách.
BMW Z3 Roadster (1996 – 2002)
Další z masově vyráběných kabrioletů, který se vryl do historie automobilismu (nebo filmového plátna?). Těžko určit komu byl tento roadster primárně určen, zda ženám nebo pánům, jedno je ale jasné, a to že působil hodně na emoce a nelze mu upřít ani jistý sex-appel. Možná proto si také zahrál po boku Pierce Brosnana v bondovce Golden Eye, kde brzdil pomocí vystřeleného padáku a střílel naváděné střely zpoza předních světlometů. Ale teď už přímo k autu.
Nabídka motorů byla poměrně široká, mohli jste si vybrat od čtyřválce o objemu 1,8 litru až po šestiválec o objemu 3,2 litru. Mezi těmito dvěma limity se nacházelo 7 dalších motorů. Jednalo se o klasický FR vůz, což znamená motor ve předu, ale pohon zadních kol. Také stojí za zmínku určitě spotřeba těchto motorů, která překvapivě nebyla ani u vrcholné šestiválce nijak vysoká a tedy provozní náklady v této oblasti byly přijatelné.
Jízdní vlastnosti byli velice dobré, díky nízko položenému těžišti auto na silnici sedělo jako přikované. Pokud bychom měli nahlédnout mezi některé jeho slabiny, pak bych zmínil zatékání a problémy s vodní pumpou.
Cena je dnes od 220 tisíc za první kusy až do 600 tisíc za kusy poslední.