13
Fotogalerie

Přímé vstřikování benzinu: nejkratší cestou

Přímým vstřikováním byl vybaven v 50. letech Mercedes-Benz 300 SL, rozmachu se tato technika dočkala v posledním desetiletí.

Zatímco před téměř 60 lety bylo cílem přímého vstřikování výrazné vylepšení výkonových parametrů v porovnání s karburátorovou verzí motoru, dnes je hlavní motivací k přechodu z nepřímého vstřikování do sacího potrubí na vstřikování benzinu přímo do válců snižování spotřeby paliva a emisí.

Udává se, že tímto způsobem lze v závislosti na otáčkách a zatížení motoru dosáhnout snížení spotřeby paliva o 5 až 40 procent.

Provoz s chudou směsí

Spotřebu paliva lze nejvíc snížit při částečném zatížení, kdy motor teoreticky vystačí s takzvanou vrstvenou směsí. V tomto režimu se do daného množství vzduchu ve válci vstřikuje výrazně méně paliva než obvykle. Místo stechiometrického poměru vzduchu a paliva 14,7:1 může mít velmi chudá směs poměr 40:1 až 50:1. Výhodou tohoto řešení je výrazné snížení spotřeby paliva.

Negativem je nezbytnost velmi náročného řízení tvorby směsi, aby bylo zajištěno její spolehlivé zažehnutí. Pohyb vzduchu a paliva je nutné nasměrovat tak, aby se zážehu schopná směs tvořila v bezprostřední blízkosti zapalovací svíčky.

Při hoření s přebytkem vzduchu vzniká ovšem nadměrné množství oxidů dusíku, což komplikuje systém následného čistění výfukových plynů. Mnoho motorů s přímým vstřikováním benzinu proto s vrstvenou směsí nepracuje nebo jen velmi omezeně.

10A207upr.jpg

Lék proti klepání

Zvláštního významu nabývá přímé vstřikování benzinu v kombinaci s přeplňováním. Problémem přeplňovaných zážehových motorů je sklon k detonačnímu spalování (tzv. klepání). Aby k němu nedocházelo, pracují přeplňované motory s relativně nízkým kompresním poměrem, který snižuje účinnost motoru. Vstřikováním benzinu přímo do válce dochází k odpařování paliva a následnému ochlazování spalovacího prostoru, takže riziko samovolného vznícení paliva výrazně klesá.

Přeplňované motory s přímým vstřikováním tak mohou pracovat s kompresním poměrem, který je srovnatelný s mnoha běžnými atmosféricky plněnými motory, a dosahovat tak vyšší účinnosti.

A4020018upr.JPG

Náročná konstrukce, nižší tlaky

Nejčastěji se používají systémy přímého vstřikování benzinu, jejichž konstrukce je obdobou systému common rail pro vznětové motory. Vstřikovací tlaky jsou však o řád nižší (max. cca 12 až 20 MPa místo 140 až 200 MPa).

Palivo je udržováno pod tímto tlakem ve společném tlakovém potrubí a přiváděno k víceotvorovým vstřikovacím ventilům, které mají stále častěji piezoelektrické ovládání místo klasického elektromagnetického. Pro optimální řízení spalovacího procesu se používá vícenásobné vstřikování.

A4020019upr.JPG

05a4008upr.jpg 10090_a99f4938upr.jpg 10091_a99f5027upr.jpg A2001F5818upr.jpg A2001F6857upr.jpg
A4020020upr.JPG EinspritzdueseDuese_frei2upr.jpg P0033134upr.JPG
P90074387upr.jpg TTRS090055_largeupr.jpg


 

Audi

Německá automobilka Audi patří do od roku 1964 ke koncernu Volkswagen, ve kterém má roli prémiové značky. Počátky společnosti sahají do roku 1899 a k zakladateli Augustu Horchovi.

Audi A1 •  Audi A3Audi A4Audi A5Audi A6Audi A7Audi A8Audi Q2Audi Q3Audi Q5Audi Q7Audi Q8Audi R8Audi e-tron

Doporučujeme

Články odjinud