Škoda se vrátila po pauze do žebříčku nejprodávanějších značek, Octavia se nachází na šestém místě mezi modely. Evropský trh znovu vzrostl, tentokrát o 7 procent.
V říjnu 2014 bylo v zemích Evropské unie a EFTA prodáno celkem 1.123.618 nových osobních aut. To je o 73.340 více než ve stejném měsíci loňského roku. Znamená to podle statistik JATO i přesné sedmiprocentní navýšení, konkrétně z 1.050.278 kusů. Nejásejme ale předčasně, před sedmi lety si klientela koupila takřka 1,3 milionu vozů. Aktuální výsledky jsou pod úrovní i nejhoršího předkrizového října 2008. Ale naopak díkybohu nejlepší od začátku dekády.
JATO do svých čísel zahrnuje devětadvacítku zemí starého kontinentu, většinou členy Unie a Evropského sdružení volného obchodu (Švýcarsko, Norsko). Výjimkou je Srbsko, které ani do jednoho z těchto uskupení nepatří.
Situace v jednotlivých zemích
Nejvíce nových osobních automobilů se prodalo v říjnu v Německu, 275,3 tisíce. Následují Velká Británie (179,7 tisíce), Francie (těsně nad 160 tisíc) a Itálie (123,2 tisíce). Ve Španělsku se počet poprvé zaregistrovaných vozů ze showroomů zastavil těsně pod osmdesáti tisíci.
Tzv. Velká pětka ale zaznamenala rozdílné výsledky ve srovnání s desátým měsícem loňského roku. V zemi galského kohouta totiž odbyt spadl ze 166,5 tisíc aut, to znamená o 3,8 %, zatímco Španělsko se i díky vládním dotacím zvedlo o 31,1 % z necelých 61 tisíc. V Británii žádné šrotovné neprobíhá, přesto si Angličané, Skotové, Velšané a Severní Irové koupili o 14,2 % více nových aut. Italové pak zaznamenali skoro desetiprocentní navýšení.
Česká republika obsadila tradiční dvanácté místo s 17.791 přírůstky. I u nás došlo k šestnáctiprocentnímu skoku, což není vůbec k zahození.
Z trhů, které jsou větší než ten náš, hlásí úbytky pouze Belgie (-3,5 %), Nizozemí (-3,1 %) a Švýcarsko (-1,7 %). Řádově jde však o maximálně třináct stovek exemplářů v případě první jmenované země, jinak jsou to stovky. Razantní změny směrem k lepšímu se kromě výše zmíněných států odehrály jen v těch méně důležitých, třeba v Rumunsku se trh zdvojnásobil, ale to jen tak na okraj.
Pořadí značek
Lídrem mezi značkami je pochopitelně Volkswagen (142,9 tisíce aut). Ford má na kontě v desátém měsíci necelých 79,9 tisíce nových vozů, uhájil druhou příčku před Renaultem o pouhých 1.141 kusů, což není v celoevropském měřítku takřka nic. Čtvrtý je Opel (70,3 tis.), jako jediný si z deseti nejlepších polepšil dvouciferně, o 11,8 %. Krize evropské větve General Motors je tak nejspíš zažehnána.
Propadák globálně v Top 10 nehledejme, žádný tam není. První pětku uzavírá Peugeot (68,2 tisíce), šedesátitisícovou metu pokořilo o 3.767 registrací ještě Audi jako nejlepší z luxusních německých značek.
Značky Mercedes-Benz a BMW dělí pouhá tisícovka, trojcípá hvězda si připsala na konto 56.297 vozů a skoro desetiprocentní zisk ve srovnání s říjnem 2013. Citroën se dostal přes 54 tisíc, na posledním místě najdeme Škodu s 51.508 jednotkami.
Celkem si polepšilo 19 výrobců z prvních dvaceti, JATO zmiňuje ještě skoky v případě Dacie (+34,6 %) a Mini (+21,4 %).
Evropské sdružení automobilových výrobců ACEA, jehož čísla se vzhledem k metodice a zařazení některých států od JATO decentně liší, zveřejňuje ve svých statistikách také zajímavé pořadí koncernů. To vede VW (289,2 tisíce jednotek) před PSA (121,6 tis.) a Renaultem s Dacií, avšak bez Nissanu (109 tisíc).
Ford má na kontě 78,1 tisíce nových aut. Následují BMW a GM se zhruba 70 tisíci přírůstků, koncern FCA jich má 65,5 a Daimler 58,4 tisíce. Hyundai a Kia vykazují dohromady více než Fiat a spol., ale v tabulce jsou uvedeny zvlášť. Renault si polepšil o 10 procent a Mnichovu i s britským Mini do této hodnoty moc nechybí. Nejúspěšnější japonskou automobilkou je dlouhodobě Toyota včetně Lexusu, meta 50 tisíc vozů jí ale tentokrát zůstala zapovězena.
Nejprodávanější modely
Změn doznal říjnový modelový žebříček. Chybí v něm Opel Astra, pochopitelně včetně sourozence s logem britského Vauxhallu a volantem vpravo. Na desáté příčce se minule nacházelo retro mini Fiat 500, ani to zde nenajdeme. Místo nich přivítejme dva navrátilce: nás může těšit přítomnost Octavie a svůj comeback prožívá i Nissan Qashqai. Čelo však vypadá tradičně úplně jinak. Dominují mu dva Volkswageny, dlouhodobý lídr Golf (45,5 tisíce přírůstků) a Polo (necelých 27,5 tis.).
Clio je třetí, čtvrtá Fiesta a pátá Corsa, všechny modely překročily bez problémů dvacetitisícovou hranici. V těsném sledu se seřadily za sebou Octavia, Focus, Audi A3, Qashqai a Peugeot 208.
V případě Peugeotu však velmi dobře funguje také druhá generace 308. Do Top 10 se sice nedostala, ale je jedenáctá a s navýšeným o polovinu. Slušně si vedou malá SUV a crossovery. JATO zmiňuje největší nárůst u Dacie Duster, takřka tříčtvrtinový (!), Peugeot 2008 zaznamenal ještě dvouciferný, takřka dvanáctiprocentní. Z Top 10 si nejvíce polepšilo modernizované Polo, dále Corsa, u které probíhá generační výměna. U obou čísla začínají dokonce dvojkou. Schopných výsledků dosahuje i Audi A3 včetně sportovních derivátů.
Octavia doplácí na to, že loni v říjnu začala její odbytová čísla prudce stoupat, pohoršila si však jen o 232 aut. Za celý rok má pořád +28,4 %. Oproti tomu druhý nejmenší „lev“, tedy 208, svou klientelu ztrácí dlouhodobě a dobrou formu postrádá, aktuálně se jich prodalo o 2 tisíce méně než loni.
Registrace automobilů v Evropě – Pořadí modelů v září 2014 |
Pořadí |
Model |
10/2014 [ks] |
10/2013 [ks] |
Změna [ks] |
Změna [%] |
1. |
VOLKSWAGEN GOLF |
45 522 |
43 282 |
2 240 |
5,2 % |
2. |
VOLKSWAGEN POLO |
27 456 |
21 499 |
5 957 |
27,7 % |
3. |
RENAULT CLIO |
26 496 |
24 512 |
1 984 |
8,1 % |
4. |
FORD FIESTA |
24 937 |
23 962 |
975 |
4,1 % |
5. |
OPEL/VAUXHALL CORSA |
20 418 |
16 583 |
3 835 |
23,1 % |
6. |
ŠKODA OCTAVIA |
18 993 |
19 225 |
-232 |
-1,2 % |
7. |
FORD FOCUS |
18 317 |
17 599 |
718 |
4,1 % |
8. |
AUDI A3/S3/RS3 |
18 139 |
15 888 |
2 251 |
14,2 % |
9. |
NISSAN QASHQAI |
17 077 |
16 296 |
781 |
4,8 % |
10. |
PEUGEOT 208 |
16 057 |
18 124 |
-2 067 |
-11,4 % |
- |
Celkem |
1 123 618 |
1 050 278 |
73 340 |
7,0 % |