L1 je další generací konceptu VW usilujícího o dosažení průměrné spotřeby 1 l/100 km. Čistý litr to pořád není, ale cíl je na dosah.
Volkswagen se již řadu let snaží postavit automobil se spalovacím motorem, který by si na 100 km jízdy vystačil s pouhým jedním litrem fosilního paliva. Nyní ve Frankfurtu představil druhou generaci své studie s příznačným názvem L1, jež navazuje na jeho snažení počítané od roku 2002 a Volkswagen ji nazývá nejhospodárnějším autem na světě.
Tento „litrový“ vůz sice vykazuje spotřebu 1,38 l nafty na 100 km, ale přesto lze tuto hodnotu kvitovat s povděkem. Pokusný vozík váží jen 380 kg (tedy tolik co větší motocykl) a jeho karosérii tvoří tvrzené plasty (CFRB), samotná karosérie se pak vyznačuje hmotností jen 124 kg.
Volkswagen L1 je poháněn hybrdiní soustavou složenou ze spalovacího motoru TDI a elektromotoru s výkonem 14 koní (10 kW), díky tomu vykazuje emise CO2 takřka neuvěřitelných 36 g/100 km. Spalovací jednotka má zdvihový objem 0,8 l a vznikla prostým rozpůlením sériového motoru 1,6 TDI, jenž se světu souběžně představuje ve vozech VW Golf a Passat BlueMotion.
Model L1 dosahuje rychlosti 160 km/h, což dokazuje, že i velmi hospodárný vůz může jezdit svižně, ovšem zatím jen při akceptování jistých kompromisů. Mezi ně patří pouhá dvě sedadla, která jsou navíc umístěna za sebou a přístupná jsou výklopnou střechou ve stylu poválečných Messerschmittů.
VW L1 nabízí jízdní režimy Eco a Sport, ale také populární systém Start/Stop. Jako primární zdroj pohonu je brán právě spalovací tříválec, jenž v režimu Eco dává 27 koní (20 kW) při 4 000 ot./min. a jako Sport pak 39 koní (20 kW) při stejných otáčkách. Točivý moment tohoto „minidieselu“ přitom vrcholí hodnotou 100 Nm při 1 900 ot./min. Elektromotor je včleněn mezi tento motor a sedmistupňovou převodovku DSG a je zásobován energií z li-ionových akumulátorů v přídi vozu s napětím 130 voltů, přičemž palubní systémy mají k dispozici paralelní síť s napětím 12 V. Elektromotor podporuje dvouválec zvláště při akceleraci, ale na krátké vzdálenosti lze jezdit i na čistě elektrickou energii z akumulátorů, a to díky dodatečné spojce, jež přeruší kontakt spalovací jednotky s celým ústrojím, elektromotor zároveň funguje jako generátor pro rekuperaci elektřiny při brzdění.
Pokud se vám tato studie zdá snad až příliš „ocucaná“, nepletete se: vyznačuje se odporem vzduchu se součinitelem Cx jen 0,295. Ke snižování odporů přispívají i pneumatiky s rozměrem 95/60 R16 vpředu a 115/70 R16 vzadu. Mezi inovativní prvky lze zmínit i nový interiér, díky kterému má řidič neomezený výhled v úhlu 180 stupňů. Ačkoli se tento vůz do značné míry podobá studii z roku 2001, Volkswagen již hovoří o možnosti jeho sériové výroby, jež by mohla přijít v úvahu v roce 2013.
Volkswagen L1 2009