Volvo výkonem nešetří. Dynamické parametry jsou u tohoto středního SUV lepší než u mnohých "ostrých" hatchbacků
Velká část lidí, kteří si kupují SUV velikosti nového Volva XC 60 (nebo i větší), stále asi nedá dopustit na dieselový pohon. Jenže švédská automobilka vlastněná Číňany nabízí také zážehové přeplňované čtyřválce s lákavými parametry.
Vyzkoušel jsem variantu T6, což je nejsilnější a nejrychlejší XC60 vybavené pouze jedním motorem. Myslím tím, že nejde o hybrid. Verze T8 má totiž stejný agregát, jaký pracuje v T6, avšak doplněný ještě elektromotorem. Ten výkon 235 kW navyšuje ještě o dalších 65 kW. Výsledkem toho je o šest desetinu sekundy lepší akcelerace z nuly na stovku než v případě oné T6. I ta ale má T6 docela působivou hodnotu 5,9 sekundy.
Volvo se zařeklo, že více než čtyři válce už svým spalovacím agregátům nenadělí. Také nepůjde nad zdvihový objem rovnající se dvěma litrům. Aby však zákazníci žádanou a oceňovanou dynamiku i v nových Volvech získali, jde se cestou přeplňování.
Běžné je využití turbodmychadla, v případě T6 se dočkal nasazení navíc i kompresor. Při vývoji tohoto zařízení, které ovládá elektromagnetická spojka, spolupracovalo Volvo s firmou Eaton. Spojka je uložena mezi rotory a vstupní hřídel. V době, kdy motor pracuje ve stálých otáčkách, zůstává spojka otevřená a řemenový převod zůstává je od rotorů. Pokud ovšem řidič sešlápne více plynový pedál, aktivuje se elektromagnetická spojka a roztočí se rotory kompresoru. Proces zapojení kompresoru trvá méně než 0,35 sekundy.
Kompresor je prima
Jakmile otáčky motoru překročí hranici 3000, otevře se škrticí ventil sání a spojka odpojí kompresor. Turbodmychadlo již totiž v takovém okamžiku roztáčí v plné síle výfukové plyny. Celý proces, jak jsem si ověřil při testovacích jízdách, probíhá zcela plynule a řidič ho vlastně nepocítí. Auto přitom zrychluje s jakousi samozřejmou lehkostí.
Volvo muselo v souvislosti vysokým výkonem tohoto motoru udělat ještě další opatření na jeho jednotlivých částech. T6 například využívá princip dvojitého pláště vodního chlazení hlavy válce, který umožňuje lepší chlazení a průtok kapaliny. Vyrobena musela být se speciálního typu hliníkové slitiny.
Takto vysoký výkon Volvo samozřejmě nepouští jen na přední kola. T6 je vždy dodáváno s pohonem všech kol a také s osmistupňovou automatickou převodovkou.
Ve verzi R Design, což byl případ testovaného vozu, vypadá nové Volvo XC60 fakt dobře. Rozhodně má na to, aby navázalo na obří úspěch předcházející generace. Ta se stala nejprodávanějším modelem značky. Jedná se samozřejmě o návaznost na modely "devadesátkové" řady. V tomto případě se mi zdá, že k rozměrům XC60 pasuje ještě lépe.
Na prostor si stěžovat nelze
Téměř uměleckým dílem je pak interiér. Zejména výdechy klimatizace jsou precizně řemeslně zpracované, skvěle plní účel k jakému byly stvořeny a ještě vypadají reprezentativně. Totéž platí o ovladači spouštění motoru a přepínači jízdních režimů. Tady je Volvo pořádný krok vpředu i před klasickou prémiovou konkurencí.
Přední sedačky vyhlížejí ve verzi R-Design trošku jako z kosmické lodě. Možná se to nebude líbit úplně každému, ale mají výborné boční vedení, a přestože to tak na první pohled nevypadá, pohodlně se v nich usadí majitelé všech možných typů postav.
Prostornost je také v pořádku. I když bylo ve voze instalované střešní okno, s výškou 186 centimetrů jsem nad svojí hlavou vzadu naměřil ještě volný pěticentimetrový prostor. Ještě lépe je na tom Volvo XC60 s místem pro kolena cestujících ve druhé řadě. Po usednutí za řidiče s výškou 186 centimetrů bude mít vzadu stejně velký člověk před svými koleny 10 centimetrů místa.
Zavazadlový prostor je určitě dostatečně velký a má příkladně pravidelný tvar. Pokud se sklopí opěradla zadních sedaček, vznikne rovná plocha. Bohužel však jsou rozdělena v dnes již trošku zastarávajícím poměru 60:40. Uprostřed se sice nachází otvor pro přepravu dlouhých předmětů, patří ale spíše k těm menším.
Opravdu odtrhuje od děje?
Kolegové, kteří testovali nové Volvo XC60 občas ve svých rezenzích zmiňovali jisté odstřižení řidiče od děje kolem auta. Myšleno samozřejmě během řízení. To se ale týkalo dieselových varianta. Naopak benzinová T6 i kvůli výše zmíněným motorovým přednostem, naladění podvozku a nižší hmotnosti působí jinak. Skoro až hravě.
Je to samozřejmě nutno brát v souvislosti s tím, že se jedná o vůz s délkou zhruba 4,7 metru a světlou výškou 216 milimetrů, ale přesto zkoušený exemplář, který měl i příplatkové vzduchové odpružení, umožňuje i zábavnou jízdu v zatáčkovitém terénu.
Líbila se mi práce osmistupňové převodovky i přesně dávkovatelné brzdy. Posilovač řízení by ale mohl být o něco umírněnější. Odhlučnění jak podvozku, tak i motoru, je na špičkové úrovni.
Testovaný exemplář byl vybaven i všemi aktuálně dostupnými asistenčními systémy, tedy včetně toho, který v rychlostech od padesáti do sta kilometrů v hodině zásahem do činnosti brzdné soustavy podporuje řidičovu snahu o vyhýbací manévr. Například před chodcem vbíhajícím do vozovky, když by pouhé brzdění nebylo příliš efektivní. Naštěstí jsem je v praxi nemusel zkoušet, přesto věřím, že jsou přínosné.
Početné stádo koní při využívání jejich potenciálu vyžaduje nemalé množství benzinové potravy. Pokud jsem na volné silnici v členitém venkovském terénu šlapal na plyn více než při běžné relaxované jízdě, zaznamenal jsem na palubním počítači průměrnou spotřebu 13 litrů. Naopak při stylu "vy jste se zase kochal, pane doktore," spadl průměr na 7,7 litru. Dálniční stotřicítka pak znamenala 10,3 litru na sto kilometrů.
Pro koho se tedy tato verze hodí? Inu, pro ty, kteří ocení výkonný vůz a nehledí zase tak moc na spotřebu. Doporučit ji lze zákazníkům, kteří se přemisťují také po německých dálnicích, kde lze využít i maximální rychlost 230 kilometrů v hodině.
Volvo XC60 T6 - základní technické údaje, ceny |
Model |
Volvo XC 60 T6 R-Design |
Motor |
T6 AWD |
Zdvihový objem [cm3] |
1969 |
Válce/ventily |
4/4 |
Největší výkon [kW/min] |
228/5700 |
Točivý moment [N.m/min] |
400/2200-5100 |
Převodovka |
8A |
Max. rychlost [km/h] |
230 |
Zrychlení 0-100 km/h [s] |
5,9 |
Komb. spotřeba [l/100 km] |
7,8 |
Základní cena modelu [Kč] |
1.047.900 (D3FWD Kinetic) |
Základní cena motorizace [Kč] |
1.484.900 (T6 8A AWD Momentum) |
Testovaný vůz včetně příplatků [Kč] |
2.024.000 (T6 8A AWD R-Design) |
Volvo je švédský výrobce osobních a nákladních automobilů, autobusů a stavebních strojů. Vznikl v roce 1915, od 1944 používá současný název.
V roce 1999 Volvo prodalo svoji divizi osobních automobilů Fordu. Ten ji v roce 2010 postoupil čínské společnosti Geely Automobile.
Volvo S90 • Volvo S60 • Volvo V60 • Volvo XC90 • Volvo XC60 • Volvo XC40