13
Fotogalerie

AC 378 GT Zagato: premiéra důležitá, ale tichá

Společnost AC ve své aktuální podobě v Ženevě představila svůj zcela nový sportovní model.

Jeho jméno zní AC 378 GT Zagato, takže je celkem jasné, že se o jeho vzhled postarala italská karosárna Zagato. A v historii to není poprvé, co se značky AC a Zagato setkaly, například již v roce 1958 odeslalo švýcarské dealerství značky AC podvozek modelu AC Ace s číslem BEX 477 do dílen Carrozzeria Zagato, kde na něj postavili krásnou uzavřenou karoserii.

AC Ace Bristol Zagato 1.jpgAC Ace Bristol Zagato 2.jpgAC Ace Bristol Zagato 3.jpg
Prototyp AC Ace Bristol Zagato  z roku 1958

Vyrobena byla z hliníkových slitin a střecha nad sedadly nesla typické „bubliny“, jež charakterizují i řadu pozdějších kreací karosárny Zagato. Za zmínku stojí, že tento prototyp stále jezdí a je ozdobou nejen výstav a soutěží elegance, ale také se s úspěchy účastní různých závodů historických vozidel.

Než se dostaneme k ženevské novince, je třeba připomenout, že karosárna Zagato o sobě v poslední době dává vědět stále častěji. Vzpomeneme si třeba na loňský projekt Zagato TZ3 Stradale kombinující mechanické skupiny vozu Dodge Viper ACR s prvky typickými pro značku Alfa Romeo.

AC 378 GT 09.jpgAC 378 GT 01.jpg

Na loňském autosalonu v Ženevě byl představen také prototyp Fiat 500 Coupé Zagato (opět s „bublinami“ ve střeše!), přičemž hlavním letošním ženevským projektem Zagata se stal špičkový model Aston Martin Vantage V12 Zagato. Poněkud stranou zájmu stála premiéra modelu AC 378 GT Zagato, jež se navíc málem vůbec neudála…

Prototyp AC 378 GT Zagato byl totiž z blíže neuvedených důvodů pozdržen švýcarskými celními úřady. Vše ale nakonec dobře dopadlo, takže pokud se do Ženevy ještě chystáte, tento stroj si prohlédnete. Ihned si pak všimnete typicky odvážných, přesto ale vyvážených křivek a proporcí, jež odkazují na to nejlepší z historie Carrozzeria Zagato a vozu dodávají pocit pohybu i ve chvíli, kdy stojí.

AC 378 GT 02.jpgAC 378 GT 07.jpgAC 378 GT 03.JPG

Po stránce základní koncepce zůstává novinka věrná legendární předloze v podobě Shelbyho AC Cobry, která mimochodem letos slaví své 50. výročí. Celá konstrukce je tedy i v tomto případě lehká a kompaktní a o pohon se stará velký americký osmiválec GM 6,2 l V8 o výkonu 434 koní (319 kW).    

AC 378 GT 08.jpgAC 378 GT 04.jpg
AC 378 GT Zagato je novou a vážně míněnou nadějí automobilky AC

Společnost AC v posledních letech, podobně jako většina ostatních malosériových automobilek, strádala a prošla řadou přemetů, nicméně pod vedením nového předsedy představenstva Sira Jeremyho Mackenzie se zdá, že vykročila konečně tím správným směrem. AC má v současnosti svá konstrukční a výrobní střediska nejen ve Velké Británii, ale také v Německu a Jižní Africe.

AC 378 GT 06.jpgAC 378 GT 05.jpg
S vozy AC 378 GT Zagato se počítá také pro automobilové závody

Nový model AC 378 GT Zagato bude nabízen zatím pouze ne britském a německém trhu a jeho základní cena se má v přepočtu pohybovat okolo 2,7 mil. Kč. Vedení značky AC zároveň zvažuje zahájení omezené série replik v úvodu tohoto článku zmíněného prototypu AC Ace Bristol Zagato.

AC MkII Classic.jpg
Repliky původního AC Ace v nabídce značky AC stále zůstávají

Výroba originálu, z kterého před půlstoletím vyšel Carroll Shelby při stavbě své Cobry, ve výrobě zůstává jako model AC Mk. II Classic.
 

Doporučujeme

Články odjinud