27
Fotogalerie

Nejúžasnější kabria všech dob (1. díl)

V našem novém seriálu vám stručně představíme ty nejlepší otevřené vozy ze všech období motoristické historie.

Kapitoly článku:


Je teplý letní podvečer, vítr jemně pofukuje a vy právě vycházíte z plážového baru v objetí s nádhernou dívkou. Jdete směrem k parkovišti, kde stojí zaparkován váš rudě červený „miláček“, saháte do kapsy pro klíče a po stisknutí tlačítka otevíráte krásné ženě dveře, aby mohla pohodlně nastoupit. Poté s blaženým výrazem na tváři obcházíte vůz a nasedáte.

Než se ovšem rozjedete, stisknete malé tlačítko na přístrojové desce, čímž se v zápětí nad vámi rozezní symfonie elektromotorků, kterým nelze upřít jistý šarm při jejich práci. Jakmile je dílo dokonáno, můžete vyrazit. Myslím, že následujících 20 km po azurovém pobřeží bude minimálně stejně vzrušujících, jako noc strávená s dívkou po vaší pravici.

Ano, je to sen, ale není nesplnitelný. V dnešní době, kdy automobilky zahlcují trh svými modely CC, které jsou relativně dostupnější než čistokrevná kabria, je splnění výše psaného dostupné téměř každému. Upřímně, kdo z vás nikdy netoužil po tom okusit jízdu v otevřeném? Myslím, že většina z vás by takovou možností neopovrhla.

Pokud vám kabriolety a roadstery něco říkají, snad vezmete za vděk naším novým seriálem. Během následujících několika týdnů vám přineseme přehled těch nejlepších otevřených vozů automobilové historie. Stručně vám představím vozy, které podle mne do takového článku patří. Někteří z vás možná namítnou, proč tam není zrovna ten jejich oblíbený nebo proč zde ta či ona značka chybí, ale tak už to bývá, vybral jsem to nejlepší dle vlastního uvážení, není možné obsáhnout vše.

Vozidla jsou seřazená chronologicky, tedy dle data uvedení do výroby. Tento díl se specializuje na exempláře vyrobené do r. 1990. Některé z nich se dnes dají sehnat za vcelku přijatelnou cenu, jiné dosahují milionových částek.

Pro začátek si ujasníme dva pojmy týkající se vozů s otevřenou střechou.

Kabriolet = otevřený vůz s tříprostorovou, dvou nebo čtyřdveřová karoserie, prostor pro 4 - 5 osob. Vyznačuje se tedy dvěma řadami sedadel.
Roadster = otevřený vůz s dvou- nebo tříprostorovou dvoudvéřovou karoserií pro 2 - 3 osoby. Vyznačuje se tedy jen jednou řadou sedadel.
V obou případech může být střecha plátěná skládací, kovová skládací nebo pevná odnímatelná (tzv. hard-top).

Mnoho lidí tyto pojmy neodlišuje, existuje však mezi nimi výše definovaný rozdíl.

Dost bylo řečí, pojďme na věc.

BMW 507 1956 – 1960

01.jpg 02.jpg 03.jpg

Na počátku 50. let to s BMW nevypadalo příliš šťastně. Jeho pochod pouští byl ukončen díky uvedení modelu 501 a následně 502. To přineslo zlepšení finanční situace a připravilo tak velice příznivou půdu pro zrození výjimečného vozidla – roadsteru 507.

Automobil určený především na vývoz však nezažil předpokládaný úspěch. Max Hoffman, rakouský emigrant a dovozce prvotřídních automobilů do USA, chtěl tehdy převálcovat vševládu amerických sportovních vozů. Obrací se tedy na vedení BMW a je úspěšný, okamžitě se spouští vývoj a za rok a půl jsou vyrobeny hned dva modely 503 a 507. Avšak druhý zmíněný je ušlechtilejší, dílo Albrechta Goertze. Model byl představen v roce 1955, jeho výroba se však rozjela až v roce 1956, což mělo velký dopad na jeho úspěch.

Pozdní uvedení na americký trh a vysoké výrobní náklady zničily naděje tohoto automobilu. Poháněl jej motor V8 o objemu 3,2 litru s výkonem 150 k při 5000 ot./min, výkon na zadní kola přenášel automat se čtyřmi stupni. Maximální rychlost činila 205 km/h. I přes tehdejší neúspěch jde dnes o vysoce ceněný vůz, mezi sběrateli je to jeden z nejvyhledávanějších kousků vůbec.

Cena tohoto modelu dosahuje částky cca 4 milionů korun (přepočet).

Jaguar E-type Roadster 1962 - 1975

05.jpg 06.jpg 04.jpg

Jaguar E-type spatřil světlo světa na autosalonu v Ženevě v roce 1961 a vyvolal senzaci srovnatelnou, ne-li větší než v případě jeho předchůdce, modelu XK120. Nová stylizace karoserie, její líbivost a nové standardy ve všech technických ohledech, tak přesně takové bylo představení modelu E-type. Z technických vymožeností bych vyjmenoval zcela nové zavěšení zadní nápravy, které vozu udělovalo jedinečné držení stopy v zatáčkách a celkově vynikající jízdní vlastnosti.

Vůz byl vybaven motorem XK o obsahu 3,8 l s trojitým karburátorem, který byl poprvé použit u modelu XK150 „S“. Díky výkonu motoru 220k (160 kW) a lehčí aerodynamické karoserii dosahoval vůz maximální rychlosti 235 km/h a zrychlení z 0 na 100 km/h zvládl během 7,6 vteřiny.

Výroba tohoto modelu byla rozdělena do několika sérií, později vůz také dostal dvanáctiválcový motor. Cena za tento vůz startuje někde za hranicí 1 milionu korun, pro zájemce o restaurátorství se dají sehnat i kusy s cenou někde okolo 500 tisíc.

Tip: Podrobné informace o tomto voze naleznete zde.

Aston Martin DB5 Cabriolet 1963 - 1965

08.jpg 09.jpg 07.jpg

Další vůz z britské produkce, jeho coupé verze si dokonce zahrála svou roli ve známé sérii příběhů agenta 007. To, že se kupé od Astona Martinu vidí zřídkakdy, platí dvojnásob pro kabriolety, které byly vyrobeny pouze jako jednotlivé kusy pro pár „ošátkovaných“ zákazníků. Roční produkce kabrioletu DB5 se pohybovala kolem několika tuctů, zatímco Jaguar prodával v tisících.

Pod kapotou mu bušilo srdce v podobě řadového šestiválce o objemu 3995 cm3. Měl dvě vačkové hřídele uložené nahoře a disponoval výkonem 177 kW (240 k) při 5000 tisících otáčkách. O přenos výkonu se starala čtyřstupňová automatická převodovka, která hnala sílu na zadní nápravu. Maximální rychlost se pohybovala okolo 240 km/h.

DB5 se svými 125 vyrobenými exempláři ve dvou letech patří nejvyhledávanějším kouskům ze stáje Aston Martin. Odtud ovšem plyne jeho současná cena, která bez problému dosahuje osmiciferných čísel. Zkratkou k vlastnictví takového vozu by však mohl být některý z výrobců modelů aut...

Ford Mustang Convertible ´65

10.jpg 11.jpg 12.jpg

Jednoduchý součet (1945 + 18 = 1963) vedl k jednomu z největších úspěchů v poválečné historii  amerického automobilového průmyslu.V roce 1960 se Lee Iacocca dostal, coby president, ke špičce Firmy Ford. Pomocí tohoto jednoduchého vzorce zjistil, že děti velkého poválečného babyboomu dosáhly v šedesátých letech zralého automobilního věku. Iacocca usoudil, že jednoduchý a levný sportovní automobil by musel mít okamžitě úspěch.

Roční produkce byla stanovena na 100 000 exemplářů a cena na 2500 dolarů. V dubnu 1964 kdy byl Mustang představen veřejnosti učinil Iacocca bláznivé rozhodnutí a nařídil zvýšení produkce na 240 tisíc kusů. Jak se ukázalo, Iacocca se tímto krokem pořádně zmýlil = prodeje nedosáhli 240 tisíc exemplářů, ale rovnou 680 000 (všechny karosářské verze) ještě před koncem roku 1964.

První „pony car“ v historii slavil nebývalý úspěch a konkurence se jej snažila napodobit, nikdy však neohrozila vedoucí postavení Mustangu na trhu. O pohon se staral V8 o objemu 4,8 litru a výkonu 165 kW při 4500 ot./min. Třístupňový automat přenášel výkon na zadní nápravu, maximální rychlost byla 177 km/h.

Ceny tohoto bestselleru mají velký rozptyl a pohybují se od takřka 50 tisíc korun za jízdy schopný model až do cca 500 000 Kč za zachovalý exemplář.

Tip: Detailní historie Fordu Mustang.

Doporučujeme

Články odjinud