Je to horké. Je to hatch. Je to hot-hatch. Má 200 koní a váží necelých 1 200 kg. Funguje výborně. Seznamte se: Peugeot 208 GTi.
Kapitoly článku:
- Velké cíle, nebo jen zbožná přání…?, 208 GTi jako moderní interpretace, Zkoušený vůz
- Na první pohled, Vzhůru na palubu, serpentiny volají,
- Peklo za volantem, Přesvědčivý motor, Na silnici
- A vystupujeme, Technické údaje, Naměřené hodnoty
- Kompletní fotogalerie
Velké cíle, nebo jen zbožná přání…?
V souvislosti s nedávným testem kupé Peugeot RCZ se v tuto chvíli začínám obávat, že mě po přečtení následujících řádek začnete nazývat vyznavačem francouzských automobilů. Tím se ale necítím. Zkrátka se to tak semlelo, že jsem měl možnost v krátké době vyzkoušet dvě skutečně dobrá francouzská auta, navíc téže značky.
Peugeot 208 GTi
Přesněji řečeno, přímo jsem přesedal z jednoho do druhého, takže se připravte na to, že se chvílemi na test Peugeotu RCZ odkážu. Peugeot 208 GTi byl představen přesně před rokem na autosalonu v Paříži se záměrem vzkřísit slávu modelu 205 GTi z osmdesátých let. Značce Peugeot se totiž od té doby vlstně nepodařilo postavit vůz, který by se svými úspěchy v běžném provozu a na závodních tratích mohl zmíněné řadě plně vyrovnat.
Původní Peugeot 205 GTi byl odhalen v roce 1984 s atmosféricky plněným čtyřválcem 1,6 l (XU5J) s výkonem 105 koní (77 kW), později přibyla varianta 1,9 l (XU9JA) se stejným vrtáním naladěná až na 128 koní (94 kW). Právě základní krátkozdvihová „šestnáctistovka“, která byla v roce 1987 opatřena modernější hlavou z XU9JA s většími ventily, se však zapsala do povědomí tehdejších řidičů jako mimořádně točivý a zábavný motor.
208 GTi jako moderní interpretace
Sportovně střižený Peugeot 208 GTi stojí totéž co podobně zacílená a nedávno „zaříznutá“ Škoda Fabia RS. Oproti ní se vyznačuje o 20 koní vyšším výkonem, výhradně třídveřovou karoserií (Fabia RS je naopak pouze pětidveřová) a šestistupňovou převodovkou s manuálním řazením, zatímco mladoboleslavský matador je k mání (bohužel) pouze s automatem, který se pro vůz tohoto typu prostě nehodí.
Na první pohled se špičková verze řady 208 vyznačuje především většími koly
Elixír namíchaný z výkonu 200 koní, manuálně řazené převodovky, pohotovostní hmotnosti 1 190 kg a tuhé třídveřové karoserie má kvalitní ingredience, ale přesto nemusí být namíchán správně. Aby k tomu v případě modelu 208 GTi nedošlo, zapracovali konstruktéři důkladně na mechanických částech vozu. Nové jsou brzdy včetně kotoučů a ovládání, nápravy dostaly nově odladěné tlumiče i pružiny.
Změnami oproti standardní verzi Peugeot 208 prošly i materiály silentbloků, stabilizátor na přední nápravě má větší průměr, rozkrok vozu byl rozšířen novými koly s širšími pneumatikami a těžiště vozu nepatrně pokleslo v souvislosti se snížením světlé výšky na 110 mm. Pokud ale čekáte neotesaný kostitřas, který by z vás ve městě vytloukal duši a na výmolech poskakoval, pletete se: s tímto autem lze pohodlně jezdit i v každodenním provozu a nerovnosti mu nevadí.
Zdroje LED najdeme v předních i zadních svítilnách
Motor je další adaptací čtyřválce 1,6 THP ze společného vývoje PSA/BMW, ovšem oproti slabším verzím překvapivě dostal kratší převodovku usnadňující vysloveně sportovní jízdu. Pro představu, na šestku při 130 km/h jsme změřili 2 900 ot./min., což je oproti zmíněnému kupé Peugeot RCZ se slabší verzí téhož agregátu o 200 ot./min. více.
Zkoušený vůz
Model Peugeot 208 GTi stojí v základu rozumných 510 000 Kč a jako špičkový model celé řady 208 se vyznačuje docela širokou výbavou již ve standardu. Za tuto cenu tak dostanete kromě čiperného zážehového turbomotoru a manuálně řazené převodovky třeba sportovní podvozek snižující světlou výšku, zcela odpojitelnou stabilizaci nebo tempomat s omezovačem rychlosti.
Samozřejmostí jsou též sedmnáctipalcové lité ráfky, přední blinkry a denní svícení ze zdrojů LED, samočinné stěrače a světlomety, elektricky ovládaná přední okna a sklopná i vyhřívaná zrcátka, palubní počítač, dvouzónová klimatizace, atd. Výbava zkoušeného vozu byla rozšířena o předozadní parkovací asistent s automatickým naváděním do podélného i příčného stání (+ 6 000 Kč), středovou loketní opěrku mezi předními sedadly (+ 5 000 Kč) a metalízu (+ 11 000 Kč).
Na palubě se nacházela také „nejchytřejší“ verze multimediální soustavy SMEG s dotykovým monitorem, navigací, Bluetooth, párem vstupů USB a přehrávačem CD detašovaným ve schránce před spolujezdcem (+ 12 000 Kč). Celkově vůz na snímcích stál v době našeho testu stále ještě docela zajímavých 544 000 Kč.
Peugeot 208 GTi |
Rok výroby | 2013 |
Cena zkoušeného vozu (vč. DPH) | 544 000 Kč |
Cena základního provedení (vč. DPH) | 219 000 Kč |
| |
Výbava | |
Posilovač řízení | Ano |
Airbagy | 6x |
El. řízení podvozku | ESP, ABS, REF, EVA |
Centrální zamykání | Ano, na DO |
El. ovládání oken | Ano, 2x, aut. |
El. ovládání zrcátek | Ano vč. vyhřívání a přiklápění |
Čalounění | kůže/látka |
Výškově stavitelné sedadlo řidiče | Ano |
Stavitelná bederní opěra | Ano |
Stavitelný volant | Ano, výškově i podélně |
Zadní opěradla | Dělená a sklopná |
Tempomat | Ano |
Klimatizace | Ano, aut., dvouzónová |
Autorádio | CD, MP3, AUX, USB |
Bluetooth | Ano |
Navigace | Ano |
Přední mlhová světla | Ano |
Nárazníky v barvě vozu | Ano |
Litá kola | Ano |
Xenonové světlomety | Ne |
Denní svícení | Ano, LED |
Palubní počítač | Ano |
Kožený potah volantu | Ano |
Vyhřívaná sedadla | Ne |
Vyhřívaný volant | Ne |
Parkovací asistent | Ano, vpředu i vzadu |
Start/stop systém | Ne |
Metalíza | Ano |