Brexit bude mít dopad na ekonomiku Velké Británie. Některým automobilkám se už možná zdejší výroba nevyplatí a budou se muset posunout někam jinam.
Pro Velkou Británii je automobilový průmysl podobně důležitý, jako je tomu u nás. Nad budoucností továrny Nissanu v Sunderlandu však nyní kvůli Brexitu visí otazník. Vadí především zvýšené náklady kvůli opuštění jednotného evropského trhu. Podle Bruselu si totiž Velká Británie zachová přístup k jednotnému evropskému trhu pouze v případě, umožní-li volný pohyb občanům Evropské unie. To se však britským zástupcům příliš nelíbí.
Informace z agentury Reuters přichází od toho nejpovolanějšího, šéfa aliance Renault-Nissan Carlose Ghosna. Ten se na toto téma minulý týden sešel s britskou premiérkou Theresou Mayovou. „Nechceme od Británie žádné úlevy, ale nechceme ani ztratit nic ze své konkurenceschopnosti,“ řekl po jednání Ghosn. Dodal však, že se díky přístupu britské vlády, který označil za „extrémně opatrný“ na celý problém nyní dívá s větším klidem. Premiérka jej totiž ujistila, že její vláda bude automobilový průmysl nadále podporovat.
Debaty kolem výroby nového Qashqaie se začínají roztáčet, protože nová generace se očekává již v roce 2018, maximálně o rok později. Výrobce však již nyní musí vědět, kde bude novinku vyrábět, pročež si chce pochopitelně zajistit, že britské vystoupení z Evropské unie nebude mít na stěžejní model Nissanu a jeho výdělečnost žádný vliv. Definitivní rozhodnutí má padnout příští měsíc.
Qashqai není jediným modelem, který Nissan ve Velké Británii vyrábí. Ve stejné továrně vzniká i menší crossover Juke, elektromobil Leaf či malé MPV Note. Krom mnoha malosériových a domácích automobilek ve Velké Británii vyrábí i další zahraniční výrobci jako Opel, Honda či Toyota. Pokud se zdejší výroba ukáže jako nesmyslná, bude odchod dalších automobilek pro ekonomiku Velké Británie veliký problém.