Na světě je první Land Rover v dějinách, jenž postrádá ambice v provozu mimo zpevněné silnice. Je jím Freelander 2 pro rok 2011.
To jsou věci. Automobilka Land Rover představila faceliftovanou verzi svého nejmenšího modelu Freelander s modernizovaným vzhledem, vylepšeným vznětovým motorem a možností volby pohonu pouze předních kol. Automobilka nás tak dokázala překvapit, i když jsme první snímky faceliftovaného Freelanderu viděli již v půli července. Jiný vzhled jsme čekali, jakýsi „polopohon” nikoli. Pojďme si ale jednotlivé změny probrat pěkně jednu po druhé.
Po stránce vzhledu se až tak mnoho nezměnilo. V rámci faceliftu dostal Freelander jiné přední mlhovky a pozměněnou masku chladiče, seznam modifikací uzavírají nová přední a zadní sdružená světla. V nabídce barev karoserie přibyly odstíny Kosrae Green, Baltic Blue a Fuji White, vybírat lze z nových litých ráfků s průměrem 18 a 19 palců.
Uvnitř je jiná grafika přístrojového štítu a v nabídce se nachází čtyři druhy čalounění včetně vrcholné celokožené verze Premium Pack. Ta disponuje i plným elektrickým ovládáním sedadel, specifickými koberečky a čalouněným odkládacím prostorem ve středové konzoli.
Větší změny jsou technického rázu. Tou nejzásadnější je doplnění verze s pohonem jediné osy. Takto nevybavený Freelander 2 ponese označení eD4 a na trh se dostane těsně před premiérou zcela nového modelu Evoque, jenž bude mít rovněž pohon předních kol. Verze eD4 disponuje výhradně šestistupňovou převodovkou s manuálním řazením a soustavou řízeného zhášení motoru start/stop. Freelander eD4 se i díky tomu stane nejhospodárnějším Land Roverem v historii, když má vykazovat průměrnou spotřebu 6,0 l/100 km a emise CO2 ve výši 158 g/km.
O jeho se přitom postará nový vznětový čtyválec s TD4 objemem 2,2 l, variabilní geometrií lopatek turbodmychadla a výkonem 150 koní (110 kW), který představuje další klíčovou změnu. Krom zmiňovaného stopadesátikoňového provedení TD4 bude nabízen i ve verzi SD4 s výkonem 190 koní a automatickou rychlostní skříní. Tomuto provedení bude již vlastní výlučně pohon všech kol, na stovku zrychlí za 8,7 sekundy a zvládne rychlost až 190 km/h.
Nemůžeme si odpustit poznámku, že pro Land Rover je nabídnutí verze Freelanderu eD4 s pohonem předních kol velký krokem zpět, svým způsobem se poněkud zpronevěřuje vlastním tradicím. Je ale třeba dodat, že nezanedbatelných 23 % evropských prodejů SUV patří právě vozům s pohonem pouze jedné nápravy, a automobilka tak po vzoru mnohých konkurentů mění vlastní zásady za vyšší prodeje.
Vylepšený Freelander LR2 se začne prodávat příští měsíc, cena za provedení s pohonem předních kol ještě nebyla stanovena.
Land Rover Freelander 2 s faceliftem pro rok 2011