První pohled na závoďák spalující vodík je tady. A Toyota přidává další zajímavé informace.
Toyota se nedávno pustila do vývoje nového motoru, který přímo spaluje vodík. Značka tak prozkoumává další větev možné cesty vodíkového pohonu mimo již zavedené využití palivových článků jako třeba v novém Mirai. První testy nového motoru již proběhly a my si ho teď můžeme na krátkém videu poslechnout.
Japonská automobilka totiž motor testuje v závodní Corolle Sport, která půjde do ostré akce již zanedlouho ve 24hodinovém závodě podniku Super Taikyu Series na okruhu Fuji International Speedway. Záběr odjíždějícího auta z boxů potvrzuje, že i vodík spalující závoďák zní prostě jako správný závoďák.
Vodíkový motor je přitom pouhým tříválcem, přesněji o objemu 1618 cm³. Jde vlastně o klasický pístový agregát, který ovšem díky upravenému palivovému vedení a systému vstřikování zvládá spalovat stlačený vodík ve směsi se vzduchem. Kromě spálení minimálního množství motorového oleje (což se děje rovněž u zážehových motorů) pak neprodukuje vodíkový motor žádné emise CO2.
Příbuznost k normálnímu benzinovému motoru potvrdil i závodní pilot Hiroaki Ishiura za volantem vodíkové Corolly. „Není to tak velký rozdíl, jak jsem původně čekal. Chová se jako normální motor. Nevědět to, klidně bych si myslel, že jde o klasický benzinový motor,“ uvedl Ishiura po prvních jízdách.
Toyota věří, že její dlouholeté know-how z vývoje vodíkových vozů, dnešní technické prostředky a následně testování v motorsportu by mohlo technologii vodíkových motorů posunout dále. Do běžné automobilové produkce se totiž motory přímo spalující vodík nikdy nerozšířily. V nejbližší době ale sériovou Toyotu s vodíkovým motorem nečekejme. Automobilka si musí teprve ověřit, zda má tato větev vývoje v dnešní době smysl.