Škoda ukazuje počítačový design vozu Vision GT, který navazuje na závodní automobil Škoda 1100 OHC, konkrétně na jeho otevřenou verzi. Rozdíly tu ale jsou, třeba novinka je jen jednomístná se sedadlem uprostřed. Zdroj: Škoda Auto

Škoda ukazuje počítačový design vozu Vision GT, který navazuje na závodní automobil Škoda 1100 OHC, konkrétně na jeho otevřenou verzi. Rozdíly tu ale jsou, třeba novinka je jen jednomístná se sedadlem uprostřed. | Zdroj: Škoda Auto

Zajímavostí je, že nízké čelní okno vozu slouží také jako promítací obrazovka důležitých informací. Stejně tak má fungovat i vnitřek hledí helmy závodníka. K vyrovnání přetížení zároveň slouží odpružené sedadlo. Vzhled vozu má připomínat současné závodní vozy seriálu  Formule E . Zdroj: Škoda Auto

Zajímavostí je, že nízké čelní okno vozu slouží také jako promítací obrazovka důležitých informací. Stejně tak má fungovat i vnitřek hledí helmy závodníka. K vyrovnání přetížení zároveň slouží odpružené sedadlo. Vzhled vozu má připomínat současné závodní vozy seriálu Formule E. | Zdroj: Škoda Auto

Škoda 1100 OHC Coupé Zdroj: Škoda Auto

Škoda 1100 OHC Coupé | Zdroj: Škoda Auto

Na vavříny sice nedošlo kvůli poruše, rychlými časy na okruhu ale byla Škoda na dobré cestě k úspěchu. Zdroj: Škoda Auto

Na vavříny sice nedošlo kvůli poruše, rychlými časy na okruhu ale byla Škoda na dobré cestě k úspěchu. | Zdroj: Škoda Auto

V laminátové karoserii velmi nízkého spideru možná uvidíte náznaky zmiňovaného kupé, které přišlo o pár let později. Zdroj: Škoda Auto

V laminátové karoserii velmi nízkého spideru možná uvidíte náznaky zmiňovaného kupé, které přišlo o pár let později. | Zdroj: Škoda Auto

Konečný výkon 92 koní (68 kW) putoval na zadní kola přes pětistupňovou převodovku. Nezdá se to jako moc, ale drobný spider o hmotnosti pouze 550 kg upaloval pěkně. Zdroj: Škoda Auto

Konečný výkon 92 koní (68 kW) putoval na zadní kola přes pětistupňovou převodovku. Nezdá se to jako moc, ale drobný spider o hmotnosti pouze 550 kg upaloval pěkně. | Zdroj: Škoda Auto

Přesněji až 200 km/h. Skvělá ovladatelnost pak byla důsledkem ideálního rozložení hmotnosti s motorem uloženým až za přední nápravou. Zdroj: Škoda Auto

Přesněji až 200 km/h. Skvělá ovladatelnost pak byla důsledkem ideálního rozložení hmotnosti s motorem uloženým až za přední nápravou. | Zdroj: Škoda Auto

První dva vyrobené kusy začaly soupeřit na okruzích už krátce po představení v roce 1958. Při pohledu do výsledkových listin se můžeme pouze divit, proč během pěti let vskutku úspěšného závodění nakonec nedošlo k vysněnému startu v Le Mans. Zdroj: Škoda Auto

První dva vyrobené kusy začaly soupeřit na okruzích už krátce po představení v roce 1958. Při pohledu do výsledkových listin se můžeme pouze divit, proč během pěti let vskutku úspěšného závodění nakonec nedošlo k vysněnému startu v Le Mans. | Zdroj: Škoda Auto

V roce 1963 už ale Škoda vozy v podstatě odeslala do důchodu a nabízela je soukromníkům. Zdroj: Škoda Auto

V roce 1963 už ale Škoda vozy v podstatě odeslala do důchodu a nabízela je soukromníkům. | Zdroj: Škoda Auto

V době největších úspěchů, kdy se spiderem piloti Miroslav Fousek a Václav Bobek drtili konkurenci doma nebo třeba na závodech v Budapešti či Leningradu (Petrohrad), se však ještě inženýři Škody rozhodli trochu zaexperimentovat. Zdroj: Škoda Auto

V době největších úspěchů, kdy se spiderem piloti Miroslav Fousek a Václav Bobek drtili konkurenci doma nebo třeba na závodech v Budapešti či Leningradu (Petrohrad), se však ještě inženýři Škody rozhodli trochu zaexperimentovat. | Zdroj: Škoda Auto

Hned na začátku 60. let tak vzniklo ve dvou exemplářích ono dvoumístné kupé, jež může z některých úhlů připomínat britská nebo italská sportovní auta těchto časů. Zdroj: Škoda Auto

Hned na začátku 60. let tak vzniklo ve dvou exemplářích ono dvoumístné kupé, jež může z některých úhlů připomínat britská nebo italská sportovní auta těchto časů. | Zdroj: Škoda Auto

Z technického hlediska se toho proti spiderům moc nezměnilo, použil se identický rám se stejně výkonným motorem, tudíž i rozvor zůstal stejný. Zdroj: Škoda Auto

Z technického hlediska se toho proti spiderům moc nezměnilo, použil se identický rám se stejně výkonným motorem, tudíž i rozvor zůstal stejný. | Zdroj: Škoda Auto

Základem byl trubkový rám, v němž byla usazena upravená jedenáctistovka původem ze Škody 440. Zdroj: Škoda Auto

Základem byl trubkový rám, v němž byla usazena upravená jedenáctistovka původem ze Škody 440. | Zdroj: Škoda Auto

Kromě bloku motoru se toho ale dost změnilo, použila se nová hliníková hlava válců, dvojice vačkových hřídelí a podle názvu vozu samozřejmě v rámci rozvodu OHC. Zdroj: Škoda Auto

Kromě bloku motoru se toho ale dost změnilo, použila se nová hliníková hlava válců, dvojice vačkových hřídelí a podle názvu vozu samozřejmě v rámci rozvodu OHC. | Zdroj: Škoda Auto

Přibylo také výkonnější zapalování se dvěma svíčkami na každý válec. Dodávku paliva zajišťovaly dva karburátory Jikov. Zdroj: Škoda Auto

Přibylo také výkonnější zapalování se dvěma svíčkami na každý válec. Dodávku paliva zajišťovaly dva karburátory Jikov. | Zdroj: Škoda Auto

Zajímavostí je, že nízké čelní okno vozu slouží také jako promítací obrazovka důležitých informací. Stejně tak má fungovat i vnitřek hledí helmy závodníka. K vyrovnání přetížení zároveň slouží odpružené sedadlo. Vzhled vozu má připomínat současné závodní vozy seriálu  Formule E . Zdroj: Škoda Auto
Škoda 1100 OHC Coupé Zdroj: Škoda Auto
Na vavříny sice nedošlo kvůli poruše, rychlými časy na okruhu ale byla Škoda na dobré cestě k úspěchu. Zdroj: Škoda Auto
V laminátové karoserii velmi nízkého spideru možná uvidíte náznaky zmiňovaného kupé, které přišlo o pár let později. Zdroj: Škoda Auto
15
Fotogalerie

Nová Škoda Vision GT je neskutečné závodní auto inspirované 1100 OHC. Přetížení vyrovnává odpruženým sedadlem

Existuje pouze v digitálním světě a tak to také zůstane. Představte si ale, že by Škoda s něčím takovým v budoucnu skutečně závodila...

Určitě si ještě pamatujete na sérii digitálních konceptů Ikony v novém kabátě od naší domácí automobilky, kde se designéři vždy zasnili nad tím, jak by klasické vozy značky vypadaly dnes, respektive jak by vypadaly jejich koncepty. Nyní se k tomu částečně vrací, a to v rámci výstavy s názvem Design a transformace konané v Bruselu.

U příležitosti předsednictví České republiky v Radě EU zde řada českých firem představuje výrobky a návrhy z let 1990 až 2020. Škoda zde ukazuje počítačový design vozu Vision GT, který navazuje na závodní automobil Škoda 1100 OHC, konkrétně na jeho otevřenou verzi. Rozdíly tu ale jsou, třeba novinka je jen jednomístná se sedadlem uprostřed.

Zajímavostí je, že nízké čelní okno vozu slouží také jako promítací obrazovka důležitých informací. Stejně tak má fungovat i vnitřek hledí helmy závodníka. K vyrovnání přetížení zároveň slouží odpružené sedadlo. Vzhled vozu má připomínat současné závodní vozy seriálu Formule E. Stále jde ale o vizi závodního auta budoucnosti, které nemá reálné základy. Nic podobného na silnicích určitě neuvidíme.

Škoda

Škoda Auto je největší česká automobilka. Vychází ze společnosti Laurin & Klement založené v roce 1895, od roku 1990 je součástí skupiny Volkswagen Group.

Škoda Fabia • Škoda ScalaŠkoda Rapid • Škoda Octavia  Škoda Superb • Škoda Yeti • Škoda Kodiaq • Škoda Citigo • Škoda Kamiq • Škoda Karoq • Škoda Enyaq iV

Doporučujeme

Články odjinud