Jedním z vůbec nejrozporuplnějších vozů značky BMW posledních let se stala v roce 2003 řada 5 (E60/E61). Jak si vede jako ojetina?
Kapitoly článku:
- Komerčně úspěšný pokus o zlom, Progresivní konstrukce, Nové motory i X-Drive, Zásadní facelift z roku 2007
- Zkoušený vůz, Při zkouškách na ISŠ Automobilní, Na první pohled
- Všechno je jinak!, Pracoviště řidiče, Zase ten iDrive…
- Impozantní motor, Podvozek nemusí vyhovovat všem, Nač si dávat pozor
- A vystupujeme, Technické údaje, Naměřené hodnoty
- Fotogalerie
Komerčně úspěšný pokus o zlom
Vozy BMW byly na konci devadesátých let konzervativně střiženými automobily, jejichž technika i design od generace ke generaci procházely kontinuální evolucí a postupným vylepšováním tradičního receptu. Co se stylingu a ergonomie prvků v okolí řidiče týče, stala se v roce 2003 revolucí „pětka“, tedy BMW řady 5 (sedan E60, kombi Touring E61). Koncepčně se nic výrazného nezměnilo, ale designéři měli jasný záměr: udělat všechno jinak, než bylo dosud. Zkrátka jinak, a to za každou cenu.
BMW řady 5 v generaci E60/61 znamenalo v kontinuitě modelu zlom
Zvláště konfigurace pracoviště řidiče tím výrazně utrpěla v otázce snadného a přehledného ovládání. BMW 5 řady E60/E61 u veřejnosti, a zejména pak u tradičních zákazníků BMW, zprvu tvrdě narazilo, ovšem když v roce 2010 odcházelo do výslužby nahrazeno generací F10, byla to paradoxně prodejně nejúspěšnější „pětka“ všech dob. Značná část veřejnosti tuto generaci kvůli jejímu designu a nepraktickému interiéru zavrhla, nicméně je třeba zdůraznit, že šlo o jedno z nejmodernějších aut své třídy a doby, jež vyniklo celou řadou novátorských řešení.
Oproti řadě 7 (E65) z roku 2001 tým Chrise Bangla vytvořil v generaci E60 poněkud uhlazenější a kompaktnější celek, a to zvláště v oblasti zádi sedanu. Významnou novinkou se stala přední část karoserie, jež byla až k patám sloupků A vyrobena v převážné míře z hliníku, z lehkých slitin tak nebyly jen blatníky a kapota, ale také většina strukturálních prvků (blatníky byly šroubované, zkrátka žádné svary), což přineslo oproti BMW řady 5 generace E39 snížení hmotnosti o 36 kg.
Progresivní konstrukce
Stejně jako u předchozí generace BMW řady 5 E39 byly všechny díly závěsů kol i u tohoto modelu z hliníkových slitin, rozvor náprav narostl o 62 mm a rozchod kol byl rozšířen o 46 mm vpředu a o 56 mm vzadu pro zlepšení stability a zvětšení prostoru pro posádku a její zavazadla. Změnami prošlo také hřebenové řízení. Převod se stal strmějším, standardem byl posilovač řízení Servotronic s proměnným účinkem v závislosti na rychlosti jízdy a připlácet bylo možno za aktivní řízení AFS s variabilním převodem upravovaným elektronicky podle aktuálních provozních podmínek.
Řízení podvozku mohlo být doplněno soustavou Dynamic Drive omezující náklony karoserie v zatáčkách s přispěním proměnné tuhosti zadního stabilizátoru. V seznamu příplatkové výbavy najdeme řadu na svoji dobu progresivních prvků od adaptivního tempomatu přes natáčecí světlomety a Bluetooth až po head-up displej s projekcí nejdůležitějších údajů přímo do zorného úhlu řidiče.
Ledvinky zachovány zůstaly, podobně jako možnost samostatně otevírat zadní okno
Zprvu byla většina motorů převzata z předchozí generace E39, řeč je přitom o zážehových verzích 520i (2,2 l/125 kW), 525i (2,5 l/141 kW) a 530i (3,0 l/170 kW) a vznětovém „třílitru“ 530d s výkonem 160 kW. Je třeba připomenout, že ve všech případech šlo výhradně o ortodoxní řadové šestiválce, přičemž ještě před koncem roku 2003 do seznamu přibyl osmiválec 545i (4,4 l/245 kW).
Nové motory i X-Drive
Nejvýznamnější novinkou roku 2004 se stala premiéra kombi s tradičním jménem Touring a označením E61, sestavu pohonných jednotek navíc obohatily šestiválce 525d (2,5 l/130 kW) a špičkový 535d (3,0 l/200 kW) s přeplňováním dvojicí turbodmychadel Variable Twin Turbo s pevnými rozváděcími lopatkami a výhradní kombinací se samočinnou převodovkou. V roce 2005 se do vozů BMW řady 5 vrátil (předchozí generace E39 jej na rozdíl od E34 vůbec nenabízela!) pohon všech kol s dnes již notoricky známým označením X-Drive.
BMW řady 5 bylo v generaci E60/61 dostupné v celé řadě verzí a s vesměs šestiválcovými motory, do nabídky se vrátil i pohon všech kol
Rok 2005 znamenal také nástup nové generace zážehových šestiválců N52 pro verze 523i (2,5 l/130 kW), 525i (2,5 l/160 kW) a 530i (3,0 l/190 kW) a osmiválců 540i (4,0 l/225 kW) a 550i (4,8 l/270 kW), jež nahradily do té doby vyráběný 545i. Monstrózní špičkou nabídky se stal ikonický BMW M5 E60 (také jako kombi E61) s vysokoobrátkovým desetiválcem s objemem 5,0 l a výkonem 516 koní (380 kW).
Předchozí BMW M5 E39 je však s odstupem času hodnocena celkově lépe, možná také z důvodu, že M5 E60/E61 byly k mání výhradně s nepříliš zdařilou robotizovanou převodovkou SMG. V tuto chvíli je třeba zmínit, že všechny vozy E60/E61 byly opatřeny výhradně šestistupňovými převodovkami, ať už s manuálním, nebo samočinným řazením. Ve stejném roce, kdy se představilo BMW M5, byl do nabídky motorů pro BMW řady 5 v tichosti včleněn první čtyřválec v podobě vznětové verze 520d (2,0 l/120 kW).
Zásadní facelift z roku 2007
Největší modernizací prošlo BMW řady 5 v generaci E60/61 v polovině roku 2007, byť zvenčí se úpravy projevily pouze minimálně, a to zvláště v novém předním nárazníku a rozšířených ledvinkách. Většina modifikací se dotkla mechanických skupin a interiéru. Ten po výtkách na kvalitu pracoviště řidiče doznal řady úprav včetně zcela nového čalounění dveřních výplní, jež se vrátilo do dříve nastavené linie vozů BMW.
Facelift z roku 2007 přinesl řadu zlepšení, zejména v interiéru
Alespoň částečně bylo vylepšeno rozhraní ovládacího palubního systému iDrive, úpravami prošla také spodní část středové konzole a panel klimatizace a volič samočinné převodovky se dočkal „namačkávacího“ ovládání a podoby, v níž se objevuje v nových vozech BMW prakticky dodnes. Dále rozšířena byla komfortní a bezpečnostní výbava, takže faceliftované BMW řady 5 E60/E61 patřilo ve své době k prvním velkosériovým autům evropské provenience s aktivním tempomatem schopným zcela zastavit a rozjet se, hlídáním nechtěného opuštění jízdního pruhu, infračervenou soustavou nočního vidění Night Vision nebo samočinným přepínáním dálkových světel.
Modernizace řady E60/61 se již nesla v duchu známého hesla EfficientDynamics, což přineslo snížení spotřeby paliva všech nabízených jednotek. Zážehové motory začaly přecházet na přímé vstřikování HPI a „diesely“ na třetí generaci vysokotlakého vstřikování common-rail. K omezení spotřeby přispěly kromě upravených převodových poměrů také proměnný účinek prvků příslušenství motoru (pracují pouze v případě, že je jich skutečně třeba) nebo indikace vhodného momentu pro řazení u manuálních převodovek. A jaký byl technický stav zkoušeného vozu?