S narůstající technickou složitostí aut i jejich novými funkcemi je samozřejmě logické, že potřebují velké množství čipů, ale možná budete překvapeni, kde všude je v moderních vozech najdete. Zdroj: Škoda Auto

S narůstající technickou složitostí aut i jejich novými funkcemi je samozřejmě logické, že potřebují velké množství čipů, ale možná budete překvapeni, kde všude je v moderních vozech najdete. | Zdroj: Škoda Auto

Řídicí jednotka dveří Zdroj: Škoda Auto

Řídicí jednotka dveří | Zdroj: Škoda Auto

Řídicí jednotka dveří zevnitř Zdroj: Škoda Auto

Řídicí jednotka dveří zevnitř | Zdroj: Škoda Auto

Zapojení kabeláže řídicí jednotky dveří  Zdroj: Škoda Auto

Zapojení kabeláže řídicí jednotky dveří  | Zdroj: Škoda Auto

Deska s tištěnými spoji, rezistory a čipy Zdroj: Škoda Auto

Deska s tištěnými spoji, rezistory a čipy | Zdroj: Škoda Auto

Řídicí jednotka hlídání mrtvého úhlu Zdroj: Škoda Auto

Řídicí jednotka hlídání mrtvého úhlu | Zdroj: Škoda Auto

Zesilovač rádia Zdroj: Škoda Auto

Zesilovač rádia | Zdroj: Škoda Auto

CO2 senzor Zdroj: Škoda Auto

CO2 senzor | Zdroj: Škoda Auto

Multifunkční displej Zdroj: Škoda Auto

Multifunkční displej | Zdroj: Škoda Auto

Zadní kamera Zdroj: Škoda Auto

Zadní kamera | Zdroj: Škoda Auto

Řídicí jednotka dveří Zdroj: Škoda Auto
Řídicí jednotka dveří zevnitř Zdroj: Škoda Auto
Zapojení kabeláže řídicí jednotky dveří  Zdroj: Škoda Auto
Deska s tištěnými spoji, rezistory a čipy Zdroj: Škoda Auto
10
Fotogalerie

Čipy jsou v autě zapotřebí i tam, kde byste to nečekali. I kvůli nim se na nová auta čeká tak dlouho

Globální nedostatek polovodičů je jednou z největších příčin propadu prodejů nejedné automobilky. Možná vás překvapí, k čemu všemu jsou zapotřebí

O tom, že je nedostatek čipů problém, nedávno promluvil i předseda představenstva automobilky Škoda. „Rok 2021 byl v historii společnosti Škoda Auto jedním z nejnáročnějších. Pandemie Covid-19 spolu s nedostatkem polovodičů výrazně zbrzdily náš růst,“ uvedl Thomas Schäfer ve zprávě o prodejích v loňském roce. Jeho slova potvrzuje i Martin Jahn, člen představenstva společnosti Škoda Auto za oblast Prodeje a marketingu: „Pandemie Covid-19 a nedostatek polovodičů vedly v uplynulém roce k prodloužení dodacích lhůt,“ uvedl.

S narůstající technickou složitostí aut i jejich novými funkcemi je samozřejmě logické, že potřebují velké množství čipů, ale možná budete překvapeni, kde všude je v moderních vozech najdete. Čipy samotné mohou mít řadu podob, od součástky s jediným tranzistorem, až po komplexní integrovaný obvod. Například i LED osvětlení je samo o sobě čipem – a diod jsou dnes v autech desítky až stovky. Dále jsou čipy zapotřebí třeba pro emisní řízení motoru nebo regulaci odběru elektřiny z baterie.

Ve vozech mladoboleslavské značky se vyskytují téměř všechny druhy čipů, snad až na ty nejvýkonnější. „Vzhledem k decentralizovanému systému v moderních automobilech nedosahují například čipy pro řídicí jednotky takového výkonu jako u počítačů nebo špičkových mobilních telefonů. Není to ani potřeba,“ říká Marek Jancák, vedoucí výroby vozů Škoda. V galerii si můžete prohlédnout výběr prvků, které se bez čipů neobejdou – věděli jste, že je potřebují i dveře?

Čipy jako jeden důvodů dlouhých dodacích lhůt

Globální „čipová“ krize je jedním z důvodů, kvůli kterým se prodlužují dodávky vozů k zákazníkům. Automobilky by samozřejmě rády prodávaly ty největší a nejdražší modely, protože na nich mají největší marži, nedostatek čipů se však dotýká i méně vybavených vozů a dodací lhůty se mohou lišit také na základě toho, jaký motor a převodovku si vyberete. Dva na první pohled stejné městské hatchbacky se stejným ryze spalovacím motorem kvůli tomu mohou k dealerovi dorazit v rozdílném čase, protože vůz s automatickou převodovkou potřebuje více čipů než ten s manuálem.

Jednoduchý návod, jak co nejvíce zkrátit dodací lhůtu automobilu, zřejmě neexistuje. Dříve pomohlo nevybírat si doplňkovou výbavu navíc, tato možnost však není v době, kdy bývají i kompaktní vozy hardwarově prakticky plně vybaveny už ve standardu a zákazník si připlácí vlastně jen za zpřístupnění té či oné funkce, vždycky spolehlivá. Čeští zákazníci nemají vždy hluboko do kapsy a rádi si připlácejí za luxusní výbavu navíc, pak se ale může stát, že na novou octavii či kodiaq čekají i déle než rok.

Škoda

Škoda Auto je největší česká automobilka. Vychází ze společnosti Laurin & Klement založené v roce 1895, od roku 1990 je součástí skupiny Volkswagen Group.

Škoda Fabia • Škoda ScalaŠkoda Rapid • Škoda Octavia  Škoda Superb • Škoda Yeti • Škoda Kodiaq • Škoda Citigo • Škoda Kamiq • Škoda Karoq • Škoda Enyaq iV

Doporučujeme

Články odjinud