V představování zajímavých archivních materiálů pokračujeme československým prospektem k modelové řadě Renault i příslušnými dobovými ceníky.
Ačkoli si tu dobu většina z čtenářů pamatuje, je to už kus historie. Sametová revoluce proběhla teprve před několika měsíci, žili jsme ve společné, České a Slovenské Federativní Republice a desítkami let komunistické diktatury poznamenané prostředí se začalo blížit tomu tržnímu, k němuž u nás s němým úžasem vzhlížely celé generace. Kupní síla většiny Čechoslováků byla s ohledem na výši platů minimální a ceny ze západu dovážených výrobků zatížené nejrůznějšími cly a poplatky byly vysoké, přesto Renault připravil docela reprezentativní barevný prospekt nabízející průřez modelovými řadami.
Obálka katalogu Renault Československo pro modelový rok 1992
Přiložená brožura vznikla v říjnu roku 1991 pod hlavičkou Renault Československo se sídlem Na můstku 9, Praha 1, a heslem „Renault – umění žít“ a zahrnovala pohled na typovou řadu osobních Renaultů modelového roku 1992. A jak na tom tehdy Renault byl? Prakticky jediným skutečně novým modelem bylo Clio, jež se představilo teprve v červnu roku 1990 a získalo titul Auto roku 1991 (COTY).
Renault Clio a Renault 5
Snad proto tento prospekt začíná právě mimořádně úspěšným Cliem první generace a teprve na dalších stránkách figuruje levnější, ovšem již dosluhující Renault 5. Jeho výroba byla ve chvíli odhalení Clia, jež tento letitý model částečně nahrazovalo, přesunuta do Slovinska, kde v menších počtech vznikal až do roku 1996, než jej v pozici nejlevnějšího Renaultu konečně nahradilo Twingo.
Renault 19 a Renault 19 Chamade
Dalším v řadě modelů nabízených Renaultem československým spotřebitelům v modelovém roce 1992 byl Renault 19 ve svém původním provedení, jenž se v Evropě také vyráběl do roku 1996, ovšem již v kalendářním roce 1992 prošel modernizací, která vylepšila nejen vzhled karoserie zvenčí i uvnitř, ale také nabídku moderních motorů. Ve stejný moment bylo zrušeno samostatné jméno Chamade, pod nímž se ještě v tomto prospektu skrývá Renault 19 jako čtyřdveřový sedan.
Následuje Renault 21 jako sedan a kombi (Nevada) střední třídy. Tehdy jeho výroba běžela již od roku 1986, ovšem na stránkách tohoto prospektu se samozřejmě prezentuje jeho v roce 1989 důsledně modernizované provedení. Kombík Nevada na své palubě usadil až sedm cestujících a do roku 1994 celkově vznikly více než 2 mil. těchto vozů, kdy řadu 21 plně nahradila první generace Renaultu Laguna.
Renault 21 a Renault 21 Nevada
Vlajkovou lodí Renaultu byl v roce 1992 Renault 25, s nímž tehdy jezdila většina francouzské politické reprezentace včetně prezidenta. Ve své době se vyznačoval v tomto segmentu nepříliš obvyklou pětidveřovou karoserií liftback a jeho kvality jej pasovaly v roce 1984 na druhé místo v soutěži Auto roku 1985 (COTY). Rok 1992 byl pro Renault 25 tím posledním a k mání byl již pouze s čtyřválcovými motory do objemu 2,1 l, záhy přišla náhrada v podobě modelu Renault Safrane.
Renault 25 a Renault Espace
Závěr katalogu patří modelu Renault Espace, jenž se stal v Evropě pionýrem v segmentu MPV. Na snímcích vidíte druhou generaci představenou v roce 1991, ovšem šlo tehdy spíše o rozsáhlý facelift generace první z roku 1984. Kromě Clia je Espace jediným jménem v nabídce Renaultu, jež se dožilo dnešních dnů.
Ceník a seznam výbavy vozů Renault z července 1991
Pro dokreslení celé situace přikládáme také kompletní ceník Renaultu z července roku 1991. V něm najdete kromě osobních modelů rovněž užitkové vozy Rapid, Trafic a Master, standardní a příplatkovou výbavu všech typových řad i ceny, jež jsou ale ještě uvedeny v německých markách.
Ceník vozů Renault ze září 1992, koncové prodejní ceny v Kčs
A abyste je nemuseli složitě přepočítávat, dohledali jsme pro vás ještě ceník Renaultů s platností k 1. září roku 1992. Pochází z Autokatalogu 92/93 vydavatelství MOTO-PRESS. Jsou to koncové ceny v Kčs a mezi tehdy nabízenými modely najdete všechny z uvedeného prospektu, ovšem s výjimkou špičkového Renaultu 25, který již tehdy čekal na střídání Safranem.