Máme pro vás další statistiku spolehlivosti aut z Německa, dnes podle zkušebny Dekra. Jak moc se výstupy liší od závěrů TÜV?
Konec každého roku je již tradičně spjat s vyhlašováním statistik všeho druhu a automobily tato tradice rozhodně nemíjí, právě naopak. Těmi nejzajímavějšími jsou všemožné statistiky spolehlivosti automobilů, z nichž vám obvykle přinášíme pohledy TÜV, Dekry a J.D.Power. První dvě jmenované jsou vyhlašovány obvykle konce koncem prosince či začátkem leda, letos byly ale obě publikovány o něco dříve a prakticky současně. Té přece jen rozsáhlejší z německých „STK” s logem TÜV jsme se velmi podrobně věnovali jako první, s menším odsupem vám nabízíme i tu druhou z dílen Dekry. I následující statistika vychází z technických kontrol vozů, s obdobnými daty ale pracuje poněkud odlišně.
Metodika Dekry je totiž zcela jiná než u TÜV, přesto ani v tomto případě nelze hovořit o neprůstřelné objektivitě. Podobně jako v minulých dvou ročnících, také v tom pro rok 2011 byly využity stejné kategorie, což nám umožňuje pohodlné a rychlé porovnání meziročních změn. Za pozornost stojí, že na rozdíl právě od TÜV je při celkovém hodnocení zohledňován primárně kilometrový nájezd namísto roku výroby, což zřejmě o stavu opotřebení auta vypovídá lépe, také srovnání v rámci třídy působí přinejmenším přehledněji. Do hodnocení se započítávají pouze relevantní závady vzniklé opotřebením, tedy nikoliv takové, které majitel vozu způsobí zanedbáním péče o automobil (například opotřebené lišty stěračů či pneumatiky se sjetým vzorkem).
Vyhlášeno tedy bylo celkem 24 kategorií, z nichž plných 18 ovládly výrobky německých automobilek. Pánové z Dekry zpracovali údaje z kontrol patnácti milionů automobilů z posledních dvou let. Každá třída je rozdělena podle kilometrového náběhu do tříd do 50 tis. km, do 100 tis. km a do 150 tis. km (stejně jako vloni uvádíme vždy tři nejlepší).
Nejprve se ale podívejme na dvě absolutní hodnocení. Prvním je pořadí vozů bez ohledu na třídu s nájezdem do 50 tis. km. V tomto ohledu zvítězil Opel Insignia (vloni to byla Corsa), neboť 96,1 % ze zkoušených aut tohoto typu prošlo testy bez problémů, následovaly vozy Ford Fiesta a Toyota Prius.
Absolutně nejspolehlivější auta s nájezdem do 50 tisíc kilometrů
- Opel Insignia
- Ford Fiesta
- Toyota Prius
Opel Insignia / Ford Fiesta / Toyota Prius - podle Dekry nejspolehlivější auta vůbec
Stejně jako v ročnících 2009 a 2010, také pro rok 2011 byla vyhlášeno pořadí absolutně nejspolehlivějších napříč všemi třídami. Nejúspěšnější jsou zde vozy s nejlepším průměrným výsledkem ve všech třech kategoriích kilometrového nájezdu. A v této svým způsobem prestižní disciplíně již třetí rok v řadě uspělo nejlépe Audi A6, následované tentokrát modely BMW 3 a Volkswagen Passat (oproti loňsku Passat nahradil BMW X3).
Absolutně nejspolehlivější auta napříč třídami a kilometrovými nájezdy
- Audi A6
- BMW 3
- Volkswagen Passat
Audi A6 / BMW 3 / VW Passat - Dekra říká, že jde o nejspolehlivější auta napříč všemi sledovanými třídami a nájezdy
Oproti předchozím ročníkům tu máme jednu systémovou změnu. Dekra totiž vůbec poprvé do svého hodnocení také užitková vozidla, přičemž výpis příslušných výsledků ale nemáme k dispozici, takže jej ani v niže připojeném přehledu nenajdete. V kategorii do 50 tis. km zvítězil Mercedes-Benz Sprinter a dvě zbývající opanoval Volkswagen Crafter.
Výsledky jednotlivých dílčích kategorií přikládáme. K druhé uvedené se sluší dodat, že čeští patrioti mají vůbec poprvé důvod k radosti, neboť se do výběru těch nejlepších propracovala vůbec poprvé také Škodovka. V nižší střední třídě se mezi auty s nájezdem do 150 tis. km Octavia umístila na velmi pěkném druhém místě. A ještě poslední upozornění na závěr, německé řazení do kategorií se může od našich zvyklostí mírně lišit.
Tip: Porovnejte si aktuální výsledky se stejným přehledem z loňského roku a nebo z předloňska.
Minivozy
- Do 50 000 km: Ford Fiesta, Renault Twingo, Toyota Yaris
- Do 100 000 km: Toyota Yaris, Opel Corsa, Mazda2
- Do 150 000 km: Honda Jazz, Audi A2, Ford Fiesta
Ford Fiesta / Toyota Yaris / Honda Jazz
Nižší střední třída
- Do 50 000 km: Toyota Prius, Volkswagen Golf VI, Volvo C30
- Do 100 000 km: Toyota Prius, Toyota Auris, Volkswagen Jetta
- Do 150 000 km: Volkswagen Golf V, Škoda Octavia, Mercedes-Benz A
Toyota Prius / Volkswagen Golf V
Střední třída
- Do 50 000 km: Opel Insignia, Audi A4, Ford Mondeo
- Do 100 000 km: Mercedes-Benz C, BMW 3, Volkswagen Passat
- Do 150 000 km: Volkswagen Passat, BMW 3, Volvo S40
Opel Insignia / Mercedes-Benz C / Volkswagen Passat
Vyšší střední třída
- Do 50 000 km: Audi A6, BMW 5, Mercedes-Benz S
- Do 100 000 km: Audi A8, Volkswagen Phaeton, Audi A6
- Do 150 000 km: Audi A6, Audi A8, BMW 7
Audi A6 / Audi A8
Sportovní vozy
- Do 50 000 km: Mazda MX-5, Volkswagen Eos, Audi TT
- Do 100 000 km: Volkswagen Eos, Porsche 911, BMW 6
- Do 150 000 km: Porsche 911, Mercedes-Benz CLK, Mercedes-Benz SL
Mazda MX-5 / Volkswagen Eos / Porsche 911
SUV a off-road
- Do 50 000 km: Honda CR-V, Toyota RAV4, Nissan Qashqai
- Do 100 000 km: Porsche Cayenne, Toyota RAV4, BMW X3
- Do 150 000 km: BMW X3, Volkswagen Touareg, Mercedes-Benz M
Honda CR-V / Porsche Cayenne / BMW X3
Velkoprostorové vozy
- Do 50 000 km: Volkswagen Golf Plus, Nissan Note, Toyota Corolla Verso
- Do 100 000 km: Volkswagen Golf Plus, Toyota Corolla Verso, Ford Galaxy
- Do 150 000 km: Ford Galaxy, Volkswagen Golf Plus, Toyota Corolla Verso
Volkswagen Golf Plus / Ford Galaxy