Historie modelů Lamborghini je velice zajímavá. Podívali jsme se na původ názvu každého významného a produkčního modelu a připravili pro vás stručný přehled.
Italská superautomobilka Lamborghini své modely pojmenovává podle významných jmen z kultury býčích zápasů. Kdy se tento trend poprvé objevil a co jednotlivá jména znamenají? Na to se podíváme v tomto článku.
Lamborghini 350 GT, první automobil od stavitele traktorů Ferruccia Lamborghiniho, vzniklo v roce 1964. Všichni víme, že první vůz Lamborghini vznikl pouze z hecu a na truc, když se Lamborghini pohádal s Enzem Ferrarim. Tehdy padla Enzova památná věta: „Jsi jenom obyčejný stavitel traktorů, co tak můžeš vědět o sportovních autech?“. Kdyby jen tušil, jaké tenkrát zasel semínko.
Ale zpět ke jménům. Názvy modelů 350 GT a 400 GT nemají žádný hlubší význam. Název 350 GT značí použití motoru o objemu 3,5 litru. GT je pak zkratka pro grand tourer. Nemusíte být Einstein, abyste si odvodili, co znamená název modelu 400 GT. Samotné logo býka na výrobcích Lamborghini pak prý odkazuje na znamení zvěrokruhu zakladatele.
Miura
Ferruccio byl v roce 1962 na návštěvě na ranči, který vlastnil Don Eduardo Miura Fernández. Ten choval speciální odnož španělských bojových býků Miura a vnukl Lamborghinimu nápad pojmenovávat své vozy podle této kultury. První býk Miura vstoupil do arény v Madridu v roce 1849. Po něm pojmenované auto vyjelo poprvé z Boloňské továrny v roce 1966.
Islero
Zatímco Miura byl supersport, původní modely 350 GT a 400 GT byly grand tourery. Když pak přišla řada na jejich náhradu, musel Ferruccio vymyslet adekvátní jméno. Přišlo Islero (celým názvem Islero 400 GT), které dostalo svůj název po býkovi, který v roce 1947 zabil toreadora Manuela Rodrigueze. Není náhoda, že býk Islero byl z plemene Miura.
Espada
Tento vůz z roku 1968 byl nejluxusnějším automobilem, který Lamborghini nabízelo. Byl to prostorný grand tourer se silným motorem, který se nebál té nejtvrdší světové konkurence. Své jméno dostal podle meče, který používají toreadoři.
Jarama
Jarama je náhrada za Islero. Vůz má zkrácené šasi z Espady, takže je velmi široký a krátký. S mrkačkami pak vypadá jako temný poutník. Jarama je další druh býka ze Španělska, který se chová v okolí stejnojmenné řeky. Jde ale také o název závodního okruhu ve Španělsku.
Urraco
Tento vůz měl za úkol dostat jméno Lamborghini do garáží ne tak bohatých majitelů. Šlo o relativně dostupný model s osmiválcovým motorem. Podle toho se také jmenuje. Urraco znamená „malý býk“.
Jalpa
První a jediný model představený v éře hranatých osmdesátých let se rychle adaptoval na nadcházející trend a měl velmi aktuální tvary. Jeho úspěch předznamenal již koncept Silhouette, ze kterého pak výsledek vzešel. Jalpa je dalším nebezpečným plemenem býků.
Countach
O původu názvu tohoto modelu kolovala spousta mýtů a legend. Pravda je ale taková, že název vznikl během vtipkování v dílně. Jeden pracovník rád používal termín countach, který se používá v italském Piedmontu, nejčastěji pro vyjádření úžasu. Jméno pro vůz bylo na světě. Tento model tak poprvé rozbil tradici pojmenovávání po kultuře býčích zápasů.
LM002
Ne, žádný takový býk nikdy neexistoval. Tento vůz byl původně pokusem automobilky získat zakázku americké armády na víceúčelové vozidlo, které by nahradilo stárnoucí Willys. Soutěž však vyhrála značka AM General s modelem, kterému se říkalo HMMWV a později dostal přezdívku Humvee. Ze soutěžních výrobků Lamborghini pak vznikl model LM002, asi první luxusní SUV na světě.
Diablo
Lamborghini Diablo již není z tak vzdálené minulosti. Exotický supersport s dveřmi, které se otevírají nahoru, si zamilovali boháči po celém světě. Nemusíte být přehnaně důvtipní, aby vám došlo, že diablo znamená ve španělštině „ďábel“. Byl to ale také býk, který v madridské aréně v roce 1869 sehrál památnou býčí bitvu.
Murciélago
První model značky, který vznikl pod křídly koncernu Volkswagen. Své jméno má po býkovi, který v roce 1879 přežil 24 ran mečem Espada. Na nátlak publika byla poté býkovi udělena milost. Býka si poté odkoupil chovatel plemene Miura.
Gallardo
Další španělské býčí plemeno, které v 18. století vyšlechtil Francisco Gallardo. U Lamborghini značil vstupní model s desetiválcovým motorem, který zaznamenal celosvětový prodejní úspěch. Z býčího plemene Gallardo se postupem času vyšlechtilo plemeno Miura.
Aventador
Tento supersport byl pro automobilku obrovským krokem kupředu. Měl totiž zcela nový motor, který nahradil původní, několik desítek let starou jednotku. Pojmenován byl po býkovi, který v roce 1993 předvedl neuvěřitelnou kuráž a byl mu udělen titul „Trofeo de la Peña La Madroñera“.
Huracán
Nástupce Gallarda dostal svůj název taktéž po býkovi. Stejným slovem se ale ve španělštině označuje i hurikán. Býk Huracán bojoval v roce 1879. Samozřejmě i v tomto případě šlo o statečné a odolné zvíře, které bojovalo v aréně španělského přístavního města Alicante.
Urus
Urus bylo plemeno obrovských a silných býků, jejichž rohy dosahovaly délky až 80 centimetrů. Poslední žijící býk plemena Urus zemřel v roce 1627 v Polsku. Lamborghini podle tohoto plemena pojmenovalo své první SUV a první supersportovní SUV na světě.
Ferruccio Lamborghini založil společnost vyrábějící sportovní automobily v roce 1963 coby konkurenta značkám, jako je Ferrari.
Po vyhlášení úpadku a změně vlastníků přešlo Lamborghini v roce 1987 pod Chrysler. Od roku 1998 ho vlastní Audi (Volkswagen Group).
Lamborghini Aventador • Lamborghini Huracán • Lamborghini Urus