24
Fotogalerie

Nové crash testy: Škoda Yeti, VW Polo, japonské hybridy ad.

U Euro NCAP si střihnuli další demoliční derby. Tentokrát na párty nechyběla ani Škoda Yeti.

Zdá se, že crash testy Euro NCAP začínají pomalu ztrácet svůj původní význam. Jako jasné měřítko pro srovnání pasivní bezpečnosti jednotlivých vozů totiž za situace, kdy téměř všechny dostanou pětihvězdičkové hodnocení, nutně přestávají sloužit.

Mohli jsme se o tom přesvědčit v testech minulých, ale i v těch předminulých - čtyřhvězdičkových „odpadlíků” bylo minimum a tři hvězdičky byly hotovou exotikou. Na scestí těmto testům přitom paradoxně pomohlo i nové hodnocení, které rezignovalo na zpřísnění posuzování faktických následků nárazu, zato začalo nesmyslně hodnotit věci, které s dopady nehody na posádku nemají vůbec nic společného.

Tímto tématem jsme se podrobně zabývali již kdysi, nyní se ale definitivně ukazuje, že to opravdu nebyla správná cesta. Pokud Euro NCAP chce více diferencovat mezi výsledky jednotlivých vozů, bude zkrátka muset zpřísnit samotné hodnocení hrozby poranění pro posádku, nebo alespoň změnit kritéria pro udělování toho či onoho počtu hvězdiček. Např. pětibodovou stupnici rozprostřít mezi poslední tři body současného hodnocení - kdo má dnes dva, bude mít zítra nulu, kdo má dnes čtyři, bude mít zítra dva a půl. Mělo-li být smyslem těchto testů donutit automobilky k tomu, aby pasivní bezpečnosti věnovali pozornost (a teď se nebavme o tom, je-li to správné nebo nikoli a kam až to vlastně zašlo), pak situace „všichni mají za pět a vesele spolu tančí” jistě nepřináší kýženou motivaci k dalšímu zlepšení.

Tak, organizaci Euro NCAP jsme již poradili, pojďme se nyní podívat na výsledky jejích posledních testů.

Uspěli všichni, nejvíce Škoda

Mezi osmičku nejnověji otestovaných vozů se zařadily následující modely: Citroen C3, Honda Insight, Kia Sorento, Renault Grand Scénic, Škoda Yeti, Subaru Legacy, Toyota Prius a Volkswagen Polo.

Vzhledem k výše uvednému asi nepřekvapí konstatování, že všechny vozy uspěly takřka v maximální možné míře a odnesly si skutečně skvělá hodnocení. Čtyři hvězdičky obdržel pouze Citroën C3, nikoli však pro svou pasivní (ne)bezpečnost, ale právě kvůli inovovaným pravidlům - nemá ESP v základní výbavě a není ani za příplatek dodávano podle klíče, kdy by mohlo být vnímáno tak, že je v  podstatě v základu (alespoň nějak takto to chápe NCAP). Pokud se ale podíváme na výsledky samotného crash testu detailně, je zjevné, že jde o relativně bezpečnější vůz než jiné právě či dříve testované, které ESP v sérii měly. Tento krok je opravdu přehmatem a činí hodnocení následků nárazu, které přítomnost ESP absolutně neovlivňuje, pouze zbytečně nepřehledným a hvězdičková hodnocení nesrovnatelnými. Budeme se tedy zabývat především procentuelním hodnocením jednotlivých faktických následků simulovaných nehod.

Crash testy 2009 08 prehled.jpg
Globální přehled výsledků posledních testů

Potěšitelné pro příznivce domácí automobilky je jistě fakt, že hodnocení nové Škody Yeti je v některých aspektech z nových testů vůbec nejlepší. V ochraně dospělé posádky získala plných 92 %. Jistě zajímavá jsou i vysoká hodnocení nových hybridů Toyota Prius a Honda Insight, u kterých bylo kvůli mnohdy složité konstrukci, umístění těžkých akumulátorů v prostoru vozidla a dalším specificům o pasivní bezpečnosti pochybováno. Zjevně neprávem.

Z ostatních výsledků nevyčnívá v žádném směru žádný, snad pouze pokud plánujete rozjezdit nenáviděnéno souseda po ránu na přechodu, doporučujeme Citroën C3, který je směrem k chodcům ohleduplný jen z 33 %.

Pojďme si ale výsledky jednotlivých vozů projít podrobněji.

Citroën C3

A začínáme dle abecedy právě u „cé-trojky”. Když už jsme nakousli možnost útoku vozem, pak se jako nejvhodnější místo k nabrání souseda jeví levá přední část vozu, která má vynikající devastační účinky zejména na tělo, získala v tomto směru přesně nula bodů. Ale dost černého humoru.

V ochraně posádky nemá C3 vyloženou slabinu, pouze náraz zezadu odhalil špatnou ochranu krku. Jinak je karoserie vozu dostatečně pevná a zejména čelnímu nárazu odolala bez zásahu do prostoru cestujících. Též zpracování interiéru nedovolilo vážnější ohrožení žádné z částí těla dospělých cestujících.

Ochrana dětské posádky je nadprůměrná, o chodcích již byla řeč...

Citroen C3 Predni.jpg Citroen C3 Ridic.jpg Citroen C3.jpg

Kompletní výsledky testu naleznete zde.

Honda Insight Hybrid

Nový Insight je z hlediska ochrany dospělé posádky prakticky bez chybičky, pseudoposádka bez významné újmy odolala čelnímu, bočnímu i zadnímu nárazu. I v tomto případě lze hovořit o mimořádné pevné karoserii a (z hlediska ohrožení posádky) bezvadném zpracování interiéru.

Ochrana dětí je též nadprůměrná a zcela mimořádná je ohleduplnost k chodcům. Šestasedmdesátiprocentní hodnocení, to se jen tak nevidí. Skoro jako v peřince bude hlavně hlava případného sraženého nešťastníka, 15,4 bodu za tuto oblast je zcela výjimečné číslo.

 Honda Insight Prid.jpg Honda Insight Ridic.jpg Honda Insight.jpg

Kompletní výsledky testu naleznete zde.

Kia Sorento

Špatně opravdu nedopadl žádný vůz, takže ani pasivní bezpečnost Kiy Sorento nelze nikterak hanit. Přesto je o něco horší než třeba u Insightu, i když pevnost karoserie je bez otazníků. Mírné riziko pro řidičovy nohy totiž představuje nedokonalá konstrukce sloupku řízení a spínací skříňky. Také hrudník může přijít při obdobné jako simulované nehodě k menší újmě. Boční náraz znamená opět pouze menší riziko pro hrudník, náraz zezadu nepřinesl žádná nepříjemná zjištění.

Ochrana dětí je vysoká, chodcům asi po kontaktu se Sorentem prima nebude (44 %).

Kia Sorento Prid.jpg Kia Sorento Ridic.jpg Kia Sorento.jpg

Kompletní výsledky testu naleznete zde.

Renault Grand Scénic

Renault je přeborníkem většiny crash testů a i v tomto posbíral velmi vysoká hodnocení. Zajímavé je přitom především devětadevadesátiprocentní hodnocení elektronických pomocníků, tedy právě toho, co opakovaně kritizujeme. Třeba takový omezovač rychlosti je při nehodě skvělá věc, máme několik zpráv o tom, že řidiči hned na místě nehody zázračně vyléčil zlomenou ruku...

Ani v ostatních aspektech ale Renault nezaostal, ba právě naopak. Jedenadevadesátiprocentní hodnocení ochrany dospělé posádky je výjimečné, při čelním i bočním nárazu je riziko pro posádku vpředu minimální. Pouze ochrana krku při nárazu zezadu je jen průměrná.

Děcka jsou v případě Grand Scénicu zase v suchu (76 %), tedy opét nadprůměrný výsledek, chodci jsou na tom opět zle (42 %).

Renault Grand Scenic Prid.jpg Renault Grand Scenic Rdiic.jpg Renault Grand Scenic.jpg

Kompletní výsledky testu naleznete zde.

Škoda Yeti

A míříme za zlatým hřebem posledních crash testů, a to hned v několika smyslech tohoto rčení. Škoda Yeti je u nás jistě nejsledovanějším adeptem, navíc si odnesla opravdu výborné hodnocení.

Při čelním nárazu zůstal prostor pro posádku prakticky nedotčen a všechny části těla jsou proti následkům střetu chráněny dobře, nebo adekvátně. Přítomnost bočních a hlavových airbagů se podílela na prakticky perfektním hodnocení bočního nárazu, a to jak při střetu s vozem, tak s úzkou překážkou typu strom. Též náraz zezadu nevykázal žádné nedostatky.

To vše ve výsledku znamená hodnocení 92 %, nejvíce z posledních testů. Pokud se tedy chystáte bourat, je Yeti dobrá volba, jestliže ovšem chcete přežít.

Ochrana dětí je nadprůměrná (78 %), ohleduplnost k chodcům lepší než u většiny SUV, ale jinak nikterak zajímavá (46 %).

Skoda Yeti Prid.jpg Skoda Yeti Ridic.jpg Skoda Yeti.jpg

Kompletní výsledky testu naleznete zde.

Subaru Legacy

Nové Legacy si z testu odneslo nejhorší hodnocení v oblasti ochrany dospělé posádky, a tak bude konečně co kritizovat. S nadsázkou řečeno, samozřejmě, výsledek vozu je i tak velmi dobrý.

Čelní náraz sice neznamenal zásah do prostoru pro cestující ve smyslu deformace karoserie, konstrukce palubní desky ale znamenala riziko pro kolena a stehna řidiče i spolujezdce. Proto byla jejich ochrana vyhodnocena jen jako průměrná. Naopak boční náraz od vozu skončil absolutoriem, méně již od užší překážky, zde byla zjištěna slabá ochrana hrudníku.

Dětská posádka je opět za vodou, další nadprůměrný výsledek (73 %) a i chodci v tomto případě nejsou lovnou zvěří (58 %).

Subaru Legacy Prid.jpg Subaru Legacy.jpg

Kompletní výsledky testu naleznete zde.

Toyota Prius

Další hybrid a další vynikající výsledek. Čelní náraz nevykázal větší riziko pro posádku, stejně jako boční srážka s jiným vozem. Boční náraz do úzké překážky znamená o něco menší než perfektní ochranu pro celý trup a zadní přinesl jen průměrnou ochranu krku.

Ochrana dětí hodnocená 82 % znamená třetí nejlepší výsledek těchto testů a ochrana chodců 68 % druhý nejlepší. Vypadá to jako jasné pravidlo - pokud na přechodu nedat někomu přednost (nebo si ji nenechat dát), pak hybridu.

Toyota Prius Prid.jpg Toyota Prius Ridic.jpg Toyota Prius.jpg

Kompletní výsledky testu naleznete zde.

Volkswagen Polo

A je tu další očekávaný crash test a nutno dodat - další „nudně dobrý” výsledek. Polo si odneslo vynikající hodnocení ochrany dospělé i dětské posádky, snad jen ochrana krku při nárazu zezadu mohla být významně lepší. Výsledné hodnocení? Devadesát procent v případě dospělých a 86 % v pŕípadě dětí, na mini klobouk dolů.

Chodci ovšem tleskat nebudou, 41 % je druhé nejhorší číslo po C3. Že by další pravidlo - na přechodech se vyhýbejte malým vozům? Možná.

Volkswagen Polo Prid.jpg Volkswagen Polo Ridic.jpg Volkswagen Polo.jpg

Kompletní výsledky testu naleznete zde.


Toť vše k posledním crash testům. Zájemcům o detailnější informace doporučují následovat uvedené odkazy, kde najdou další přehledy, fotografie i videozáznamy z jednotlivých testů.

Volkswagen

Volkswagen je německá automobilka, vedoucí člen Volkswagen Group. Vznikla v roce 1937. Začala vyvíjet předchůdce slavného „Brouka“, plná výroba se ale rozběhla až po válce. Název značky Volkswagen znamená v překladu lidový vůz.

Volkswagen Golf • Volkswagen Passat • Volkswagen Touran • Volkswagen Touareg • Volkswagen Polo • Volkswagen up! • Volkswagen e-up! • Volkswagen T-Roc • Volkswagen T-Cross • Volkswagen Tiguan • Volkswagen Sharan • Volkswagen ID.3

Doporučujeme

Články odjinud