Optimal Drive představila Toyota vloni v Paříži. Nyní se stává standardem, který má pomoci klasickým motorům k vyššímu výkonu a nižší spotřebě.
Automobilka Toyota nepatří k těm producentům, kteří několikrát do měsíce čeří hladinu veřejného mínění prezentací svých „revolučních“ technologií, které takřka vždy „řeší palčivý problém současného motorizmu“. Konstruktéři Toyoty jsou známi spíše svým mravenčím úsilím, jímž se snaží průběžně zlepšovat automobil jako celek, což odpovídá firemní strategii Always Optimise, tedy vždy optimalizuj.
Nová technologie Optimal Drive, jež nyní nastupuje jako standard k zážehovým i vznětovým jednotkám instalovaným pod kapoty vozů Auris a Corolla, je pouhou evolucí, nicméně účinně přispívá ke kombinaci dobrých dynamických parametrů s relativně nízkou spotřebou paliva. Základem jsou nové motory a převodovky využívající technologie šetrné k životnímu prostředí, komponenty s nízkým třením, lehká a prostorově nenáročná konstrukce, stejně tak jako zvýšená účinnost spalování.
V roce 1997 si Toyota předsevzala dlouhodobý strategický cíl „nulových emisí“. Současně byl na trh uveden vizionářský model Prius s hybridním pohonem, a to již v době, kdy téma životního prostředí nebylo zdaleka tak aktuální (či spíše probíhající hysterie s ním spojená nebyla tak markantní) jako dnes. Toyota Optimal Drive je základní strategií, která posouvá celou firmu Toyota ke splnění jejího dlouhodobého cíle. Toyota Optimal Drive je nasazována do 85 % celé modelové řady značky Toyota, coiž má pomoci Toyotě splnit cíl pro rok 2009, kterým je snížení celkových průměrných emisí CO2 pod hladinu 140 g/km.
Na konci roku 2008 bylo na trh uvedeno hned několik modelů vybavených koncepcí Toyota Optimal Drive - malý iQ, nový Avensis (o obou jsme se zmiňovali v souvislosti se znamenitými výsledky v nových testech EuroNCAP na tomto místě), Yaris v modelovém provedení 2009, Aygo a RAV4. Nyní Toyota spustila program modernizace hnacích jednotek u modelů Auris a Corolla. Prvním krokem je uvedení nového zážehového motoru 1,33 l Dual VVT-i s technologií Stop & Start. První polovinu roku 2009 doprovází druhá vlna modernizace motorů, kdy se představují dva nové zážehové motory 1,6 l a 1,8 l, ale i tři modernizované vznětové jednotky.
Nově uváděné i modernizované motory přispějí k vyšší dynamice jízdy a příznivější hladině emisí CO2 a všechny se objeví v autosalonech již na jaře 2009. Auris vyjede s novými zážehovými motory 1,6 l a 1,8 l vybavenými technologií Valvematic, která je výsledkem modernizace osvědčené technologie variabilního časování ventilů Dual VVT-i. Valvematic optimalizuje časování ventilů a současně řídí míru zdvihu ventilů. Díky tomu dosahuje významného zlepšení co do spotřeby paliva i výkonu motoru. Nasazením technologie Valvematic se snižují hydraulické ztráty i mechanické tření při nízkém zatížení motoru, což se odráží v nižší spotřebě paliva. Proměnná délka sacího potrubí pak zase zlepšuje točivý moment v pásmu středních až vysokých otáček.
Výkon nového motoru 1,6 l Valvematic se zvýšil o 8 koní na výsledných 132 koní, přičemž maximum točivého momentu narostlo z původních 157 Nm/5200 ot./min na 160 Nm při 4400 ot./min. Vůz s touto motorizací lze objednat buď s novou šestistupňovou manuální převodovkou, nebo novou převodovkou MultiMode se stejným počtem převodových stupňů. V případě osazení manuální převodovkou se hladina emisí CO2 snížila o 14 g/km na 152 g/km a spotřeba paliva poklesla ze 7,1 l/100 km na 6,5 l/100 km.
Nový zážehový agregát 1,8 l je klíčovou pohonnou jednotkou vozů značky Toyota a dále rozšiřuje seznam hnacích jednotek vybavených pokrokovou technologií Valvematic. Do modelové řady Auris přináší kultivovaný sportovní charakter a vyšší úroveň dynamiky. Nabízí 145 koní a nejvyšší točivý moment 180 Nm při 4000 ot./min. Hladina emisí CO2 je 155 g/km a kombinovaná spotřeba paliva dosahuje 6,6 l/100 km.
Modely Auris i Corolla se budou dodávat i s modernizovaným motorem 1,4 l D-4D o výkonu 90 koní v kombinaci s objemi převodovkami. Maximum točivého momentu motoru narostlo o 15 Nm na 205 Nm při 1800-2800 ot./min. Hladina emisí CO2 u vozů Auris se šestistupňovou manuální převodovkou poklesla o 8 g/km na 124 g/km, zatímco spotřeba paliva činí 4,7 l/100 km. Přestože hladina emisí CO2 patří mezi nejlepší v této třídě, došlo i ke zlepšení reakce motoru na pokyny plynového pedálu. Na zdokonalení má podíl účinnější mísení paliva se vzduchem v rámci upraveného piezoelektrického vstřikování, kdy se používá kratší časový interval u seřízení vstřiku, přesnější časování předvstřiku a vícenásobný vstřikovací impuls.
Vozy s motorizací 2,0 l D-4D 125 jsou nyní standardně vybaveny filtrem pevných částic DPF. Motor prostřednictvím šestistupňové manuální převodovky nabízí maximum výkonu 126 koní a točivého momentu 310 Nm při 1800-2400 ot./min. Vozy Auris vybavené touto pohonnou jednotkou se mohou pochlubit snížením hladiny emisí CO2 o 13 g/km na 138 g/km, přičemž spotřeba paliva poklesla o 0,5 l/100 km na výsledných 5,2 l/100km. U modelu Corolla se stejnou motorizací pak emise CO2 činí 136 g/km a spotřeba paliva je 5,2 l/100 km. Auris s výkonným agregátem Toyota 2,2 l D-CAT 180 vybaveným filtrem pevných částic DPF a filtrem DPNR na snížení emisí NOx nabízí výkon 177 koní a slušný točivý moment 400 Nm v pásmu 2000-2800 ot/min. Spotřeba paliva přitom klesla o 0,3 l/100 km na výsledných 5,9 l/100 km, zatímco hladina emisí CO2 se snížila o 10 g/km na 154 g/km.
Výkon obou motorů se zvýšil díky použití vyššího tlaku vstřikování paliva (200 MPa) a nasazení upravených a účinnějších piezoelektrických vstřikovacích ventilů s menším průměrem otvoru trysky, který umožňuje kvalitnější rozprášení paliva. K lepší spotřebě paliva přispívá i optimalizovaný tvar spalovací komory, přičemž narůstá i točivý moment v pásmu nízkých otáček. Všechny tři vznětové motory vyrábí továrny firmy Toyota v Polsku. Podrobné technické údaje všech zmíněných motorů pro typy Auris a Corolla najdete v přiložených tabulkách.