Tatra 613 vznikala během své produkce mezi polovinou 70. až 90. let v celé plejádě nejrůznějších provedení. Otevřená varianta s dodatkem K však nepochybně patří mezi ty nejvzácnější exempláře této modelové řady. | Tatra 613 K Zdroj: Archiv/Tatra

Tatra 613 vznikala během své produkce mezi polovinou 70. až 90. let v celé plejádě nejrůznějších provedení. Otevřená varianta s dodatkem K však nepochybně patří mezi ty nejvzácnější exempláře této modelové řady. | Tatra 613 K | Zdroj: Archiv/Tatra

O bizarní kabriolet pro zámožné civilisty se pochopitelně nejednalo, ještě honosněji měla totiž vozit na přehlídkách nejvyšší státní představitele Československa. | Tatra 613 K Zdroj: Archiv/Tatra

O bizarní kabriolet pro zámožné civilisty se pochopitelně nejednalo, ještě honosněji měla totiž vozit na přehlídkách nejvyšší státní představitele Československa. | Tatra 613 K | Zdroj: Archiv/Tatra

Myšlenka přehlídkového vozidla vznikla u Ministerstva národní obrany už v roce 1977, přičemž v prvních krocích tvorby zadání se měl na projektu podílet i známý Metalex... | Tatra 613 K Zdroj: Archiv/Tatra

Myšlenka přehlídkového vozidla vznikla u Ministerstva národní obrany už v roce 1977, přičemž v prvních krocích tvorby zadání se měl na projektu podílet i známý Metalex... | Tatra 613 K | Zdroj: Archiv/Tatra

... na jehož tvorbu u nás jsme se podrobněji koukli už dříve , a rovněž  Ústav pro výzkum motorových vozidel  (ÚVMV). V rukách tohoto týmu nicméně projekt nevydržel příliš dlouho. | Tatra 613 K Zdroj: Archiv/Tatra

...na jehož tvorbu u nás jsme se podrobněji koukli už dříve, a rovněž Ústav pro výzkum motorových vozidel (ÚVMV). V rukách tohoto týmu nicméně projekt nevydržel příliš dlouho. | Tatra 613 K | Zdroj: Archiv/Tatra

Po vytvoření zmenšeného modelu otevřené varianty Tatry 613 byl projekt již kompletně převeden do rukou kopřivnické automobilky. Kde jinde taky tvořit speciální tatrovku než přímo u zdroje. | Tatra 613 K Zdroj: Archiv/Tatra

Po vytvoření zmenšeného modelu otevřené varianty Tatry 613 byl projekt již kompletně převeden do rukou kopřivnické automobilky. Kde jinde taky tvořit speciální tatrovku než přímo u zdroje. | Tatra 613 K | Zdroj: Archiv/Tatra

Jako základ se využila již prodloužená Tatra 613 Special s rozvorem 3130 mm. | Tatra 613 K Zdroj: Archiv/Tatra

Jako základ se využila již prodloužená Tatra 613 Special s rozvorem 3130 mm. | Tatra 613 K | Zdroj: Archiv/Tatra

S ohledem na dostatečnou torzní tuhost karoserie bylo rozhodnuto, že si 613 K udrží zastřešenou přední část kabiny. I přesto se ale původní limuzíně dostalo extra vytužení konstrukce. | Tatra 613 K Zdroj: Archiv/Tatra

S ohledem na dostatečnou torzní tuhost karoserie bylo rozhodnuto, že si 613 K udrží zastřešenou přední část kabiny. I přesto se ale původní limuzíně dostalo extra vytužení konstrukce. | Tatra 613 K | Zdroj: Archiv/Tatra

S částečně otevřenou čtyřmístnou kabinou pak není 613 K vlastně kabriolet, ale přesněji landaulet. | Tatra 613 K Zdroj: Archiv/Tatra

S částečně otevřenou čtyřmístnou kabinou pak není 613 K vlastně kabriolet, ale přesněji landaulet. | Tatra 613 K | Zdroj: Archiv/Tatra

A zatímco na skládací plátěné střeše se rovněž pracovalo, původní prototyp vytvořený v roce 1981 najížděl testovací kilometry i s nasazovací pevnou laminátovou střechou. | Tatra 613 K Zdroj: Archiv/Tatra

A zatímco na skládací plátěné střeše se rovněž pracovalo, původní prototyp vytvořený v roce 1981 najížděl testovací kilometry i s nasazovací pevnou laminátovou střechou. | Tatra 613 K | Zdroj: Archiv/Tatra

Jízdní zkoušky probíhaly opravdu důsledně, což byste u vládního speciálu taky očekávali – před nasazením do akce najel vůz přes 50.000 kilometrů. | Tatra 613 K Zdroj: Archiv/Tatra

Jízdní zkoušky probíhaly opravdu důsledně, což byste u vládního speciálu taky očekávali – před nasazením do akce najel vůz přes 50.000 kilometrů. | Tatra 613 K | Zdroj: Archiv/Tatra

Ona plátěná střecha se klasicky skládala dozadu za posádku, kde ji zakrývala koženková plachta. Ještě předtím se ale musely odstranit podélné výztuhy střechy, které našly místo v zavazadlovém prostoru vepředu. | Tatra 613 K Zdroj: Archiv/Tatra

Ona plátěná střecha se klasicky skládala dozadu za posádku, kde ji zakrývala koženková plachta. Ještě předtím se ale musely odstranit podélné výztuhy střechy, které našly místo v zavazadlovém prostoru vepředu. | Tatra 613 K | Zdroj: Archiv/Tatra

Každopádně měla 613 K fungovat na přehlídkách s otevřenou střechou a salutujícím generálem na očích – pro něj bylo ostatně na zbylé části pevné střechy vepředu madlo k přidržování. | Tatra 613 K Zdroj: Archiv/Tatra

Každopádně měla 613 K fungovat na přehlídkách s otevřenou střechou a salutujícím generálem na očích – pro něj bylo ostatně na zbylé části pevné střechy vepředu madlo k přidržování. | Tatra 613 K | Zdroj: Archiv/Tatra

S dalších zajímavostí 613 K lze vypíchnout stahovací zadní okna včetně jejich rámů a absenci opěrek hlavy předních i zadních sedadel. | Tatra 613 K Zdroj: Archiv/Tatra

S dalších zajímavostí 613 K lze vypíchnout stahovací zadní okna včetně jejich rámů a absenci opěrek hlavy předních i zadních sedadel. | Tatra 613 K | Zdroj: Archiv/Tatra

Aby mohla posádka vzadu při jízdě nerušeně promlouvat do instalovaného mikrofonu (viz galerie), Tatra byla rovněž vybavena novou sadou pneumatik Goodyear, která produkovala nižší valivý hluk. Více v článku... | Tatra 613 K Zdroj: Archiv/Tatra

Aby mohla posádka vzadu při jízdě nerušeně promlouvat do instalovaného mikrofonu (viz galerie), Tatra byla rovněž vybavena novou sadou pneumatik Goodyear, která produkovala nižší valivý hluk. Více v článku... | Tatra 613 K | Zdroj: Archiv/Tatra

O bizarní kabriolet pro zámožné civilisty se pochopitelně nejednalo, ještě honosněji měla totiž vozit na přehlídkách nejvyšší státní představitele Československa. | Tatra 613 K Zdroj: Archiv/Tatra
Myšlenka přehlídkového vozidla vznikla u Ministerstva národní obrany už v roce 1977, přičemž v prvních krocích tvorby zadání se měl na projektu podílet i známý Metalex... | Tatra 613 K Zdroj: Archiv/Tatra
... na jehož tvorbu u nás jsme se podrobněji koukli už dříve , a rovněž  Ústav pro výzkum motorových vozidel  (ÚVMV). V rukách tohoto týmu nicméně projekt nevydržel příliš dlouho. | Tatra 613 K Zdroj: Archiv/Tatra
Po vytvoření zmenšeného modelu otevřené varianty Tatry 613 byl projekt již kompletně převeden do rukou kopřivnické automobilky. Kde jinde taky tvořit speciální tatrovku než přímo u zdroje. | Tatra 613 K Zdroj: Archiv/Tatra
14
Fotogalerie

Tatra 613 vznikla i jako kabriolet. Krásný raritní speciál má automat a pořád žije

Z historie řady 613 jde nepochybně o jednu z nejméně známých specifikací slavné limuzíny.

Tatra 613 vznikala během své produkce mezi polovinou 70. až 90. let v celé plejádě nejrůznějších provedení. Otevřená varianta s dodatkem K však nepochybně patří mezi ty nejvzácnější exempláře této modelové řady. O bizarní kabriolet pro zámožné civilisty se pochopitelně nejednalo, ještě honosněji měla totiž vozit na přehlídkách nejvyšší státní představitele Československa.

Myšlenka přehlídkového vozidla vznikla u Ministerstva národní obrany už v roce 1977, přičemž v prvních krocích tvorby zadání se měl na projektu podílet i známý Metalex, na jehož tvorbu u nás jsme se podrobněji koukli už dříve, a rovněž Ústav pro výzkum motorových vozidel (ÚVMV). V rukách tohoto týmu nicméně projekt nevydržel příliš dlouho.

Nechcete za kabrio utratit majlant? Tady jsou kousky do 100.000 Kč!

Po vytvoření zmenšeného modelu otevřené varianty Tatry 613 byl projekt již kompletně převeden do rukou kopřivnické automobilky. Kde jinde taky tvořit speciální tatrovku než přímo u zdroje. Jako základ se využila již prodloužená Tatra 613 Special s rozvorem 3130 mm. S ohledem na dostatečnou torzní tuhost karoserie bylo rozhodnuto, že si 613 K udrží zastřešenou přední část kabiny. I přesto se ale původní limuzíně dostalo extra vytužení konstrukce.

S částečně otevřenou čtyřmístnou kabinou pak není 613 K vlastně kabriolet, ale přesněji landaulet. A zatímco na skládací plátěné střeše se rovněž pracovalo, původní prototyp vytvořený v roce 1981 najížděl testovací kilometry i s nasazovací pevnou laminátovou střechou. Jízdní zkoušky probíhaly opravdu důsledně, což byste u vládního speciálu taky očekávali – před nasazením do akce najel vůz přes 50.000 kilometrů.

Ona plátěná střecha se klasicky skládala dozadu za posádku, kde ji zakrývala koženková plachta. Ještě předtím se ale musely odstranit podélné výztuhy střechy, které našly místo v zavazadlovém prostoru vepředu. Každopádně měla 613 K fungovat na přehlídkách s otevřenou střechou a salutujícím generálem na očích – pro něj bylo ostatně na zbylé části pevné střechy vepředu madlo k přidržování.

S dalších zajímavostí 613 K lze vypíchnout stahovací zadní okna včetně jejich rámů a absenci opěrek hlavy předních i zadních sedadel. Aby mohla posádka vzadu při jízdě nerušeně promlouvat do instalovaného mikrofonu (viz galerie), Tatra byla rovněž vybavena novou sadou pneumatik Goodyear, která produkovala nižší valivý hluk.

A zatímco vzadu 613 K se nacházel známý vzduchem chlazený V8 o výkonu 165 koní (121 kW), následně 168 koní (123,5 kW), velké změny se dočkala převodovka Tatry. Na přehlídkách se totiž musel speciál pohybovat i pouhou rychlostí chůze (5 km/h) a zajistit ještě plynulejší změnu rychlosti. Motor byl proto spojen s automatickou třístupňovou převodovkou BorgWarner. S pohotovostní hmotností 1873 kg byla Tatra schopna dosáhnout rychlosti až 130 km/h.

Po výrobě a důsledném otestování prvního prototypu v roce 1981 byla schválena výroba dalších dvou exemplářů 613 K v roce 1984, které doplnila další dvojice vozů v roce 1985. A právě v roce 1985 se otevřené Tatry poprvé ukázaly veřejnosti na vojenských přehlídkách 9. května v Praze a Bratislavě. První prototyp tehdy fungoval na pozici záložního vozu v Praze.

Dodnes má všech pět Tater 613 K existovat v zachovalém stavu, přesněji najdete jeden kus v Technickém muzeu Tatry v Kopřivnici, zbylé exempláře po konci služby zamířily do soukromých rukou sběratelů.

Doporučujeme

Články odjinud