22
Fotogalerie

Motory Mazda Skyactiv – nevyšlapanou cestou

Mazda je jednou z mála automobilek, které se snaží chodit i jinými cestami. Jako příklad může posloužit Wankelův motor.

Nebo nyní nové motory Skyactiv-G a Skyactiv-D, pro něž je dnes tak módní downsizing cizím slovem.

Inženýři Mazdy se rozhodli výrazně snížit spotřebu paliva a emise vývojem nových zážehových a vznětových motorů Skyactiv, které mají stejný počet válců i zdvihový objem jako jejich předchůdci.

V případě zážehového motoru Skyactiv-G se jedná o atmosféricky plněný dvoulitr s přímým vstřikováním benzinu, jehož kompresní poměr byl zvýšen na 14:1, což je v současnosti mezi sériově vyráběnými zážehovými motory rekordní hodnota. Motor je přitom uzpůsoben pro spalování běžného benzinu Natural 95.

SKYACTIV_D_2011_01upr.jpg
První jednotky Skyactiv se objeví ve vozech Mazda na evropském trhu v roce 2012.

Důsledné zvyšování účinnosti

Vyšší kompresní poměr znamená vyšší účinnost, která vede k lepším výkonovým parametrům a nižší spotřebě paliva. Sklon zážehového motoru k nežádoucímu „klepání“ při vysokém kompresním poměru se podařilo eliminovat mimo jiné přímým vstřikováním benzinu s lepším rozprášením paliva, použitím speciálních pístů s důmyslně tvarovanými dny a novým sběrným potrubím 4-2-1.

Motor je dále vybaven proměnným časováním sacích a výfukových ventilů. Mazda se chlubí snížením celkového tření uvnitř motoru o 30 % a snížením hmotnosti motoru o 10 %. Výsledkem má být o 15 % nižší spotřeba paliva a o 15 % vyšší točivý moment v porovnání se současným motorem 2.0 MZR.

Euro 6 bez složitých a drahých systémů

Zatímco zážehový motor Skyactiv-G je údajně stejně úsporný jako aktuální turbodiesel 2.2 MZR-CD, slibuje Mazda pro motor Skyactiv-D snížení spotřeby paliva o další pětinu. Řidiči se mohou těšit také na vyšší točivý moment v nízkých a středních otáčkách.

Bez zajímavosti není ani plnění emisní normy Euro 6 bez nákladných systémů čištění výfukových plynů zaměřených zejména na eliminaci NOx. Inženýři Mazdy přišli totiž na to, že při kompresním poměru 14:1, který je nejnižší mezi současnými sériově vyráběnými turbodiesely pro osobní vozy, je možné spalovací proces optimalizovat tak, aby vznikalo jen minimum škodlivin a motor zároveň pracoval s vysokou účinností.

Mezi technické zajímavosti motoru Skyactiv-D patří proměnný zdvih výfukových ventilů, postupné přeplňování dvěma turbodmychadly a snížení hmotnosti o 10 %.

Cílovými parametry jsou nejvyšší výkon 129 kW (175 k) při 4500 min-1, maximální točivý moment 420 N.m při 2000 min-1 a nejvyšší otáčky 5200 min-1.

01_SKYACTIV-D_Powertrain1upr.jpg 02_SKYACTIV-D_Powertrain2upr.jpg SKYACTIV_D_2011_13upr.jpg
Nový dieselový motor Skyactiv-D.
09_SKYACTIV-G_Powertrain1upr.jpg SKYACTIV_G_2011_13upr.jpg
Nový benzinový motor Skyactiv-G.
03_SKYACTIV-D_Crank_Shaftupr.jpg  05_SKYACTIV-D_Conrodupr.jpg  07_SKYACTIV-D_Pistonupr.jpg  SKYACTIV_D_2011_03upr.jpg
SKYACTIV_D_2011_04upr.jpg  SKYACTIV_G_2011_10upr.jpg 
Součásti nového dieselového motoru.
SKYACTIV_D_2011_05upr.jpg SKYACTIV_D_2011_06upr.jpg SKYACTIV_D_2011_07upr.jpg SKYACTIV_D_2011_08upr.jpg SKYACTIV_D_2011_09upr.jpg 
SKYACTIV_G_2011_05upr.jpg SKYACTIV_G_2011_06upr.jpg SKYACTIV_G_2011_07upr.jpg SKYACTIV_G_2011_08upr.jpg
SKYACTIV_G_2011_09upr.jpg    

Mazda

Japonskou automobilku založil v roce 1920 Jujiro Matsuda. Název se někdy odkazuje na jeho jméno, jindy na perského boha Ahura Mazda.

V roce 1979 vstoupil do Mazdy Ford, který postupně navyšoval a prodával svůj podíl. Dnes ale vlastní už malou část společnosti.

Mazda MX-30 • Mazda2 •​ Mazda3 •​ Mazda6 •​ Mazda CX-3 •​ Mazda CX-30 •​ Mazda CX-5 •​ Mazda MX-5

Doporučujeme

Články odjinud