Španělská vesnička, z níž jsme startovali na úzkou cestu nad propastí, se jmenovala poeticky – Dos Aguas (Dvě vody). Ale proč, to opravdu nevím. Všude kolem byly jen skály, ohořelé stromy a prach. Prima místo pro vyzkoušení terénních schopností nového Fordu Kuga.
Kapitoly článku:
Nová Kuga, SUV střední velikosti, má ambice oslovit lidi po celém světě. Je to další takzvané globální auto, jinými slovy sen každého výrobce. Alespoň takový dojem jsem nabyl z prezentace vozu ve španělské Valencii.
Zvláštní, jak už to dnes představitelé automobilek říkají nahlas a netají se tím. I když to má ze strany automobilek logiku. Čím více kusů jedné modelové řady vyrobí a prodají, tím více budou mít financí na vývoj nových systémů, technologií, motorů... a tím více vydělají, samozřejmě.
Nová Kuga měla svého předchůdce. Byl jím model Escape, který se objevil v USA už loni na jaře.
Dávno už se výrobci aut pro masový trh nevyplatí pouštět se do vozu, kterého pak prodá po světě třeba 70 000 kusů. To by dnes byla čirá byznysová sebevražda.
V této souvislosti je dobré říci, že Ford Kuga první generace se prodával od roku 2008 a zaujal 300 000 zákazníků. Číslo to nebylo nijak impozantní. Ford má ale nyní větší plány.
S internetem v zádech
Výrobcům automobilů nahrává bezesporu rozvoj internetu. Ještě před deseti lety to pro ně bylo horší. Ale dnes je svět tak provázaný, že se „vkus“ ovlivňuje mnohem lépe. Mají to snadnější.
U nové Kugy podle svých slov v tomto ohledu nic nepodcenili. Auto testovali po celém světě a když se pečlivě vybranému vzorku lidí něco nelíbilo, okamžitě od toho ustoupili.
Tak jaká je nová Kuga po všech těch průzkumných sondách? Zaujme opravdu všechny – protinožce i Evropany? (Vždyť se bude prodávat v podstatě ve stejném provedení v Evropě, Asii i Severní Americe.)
Získala nový a hodně výrazný vzhled. Působí tak trochu jako tvrďák z amerických akčních filmů. Byla důkladně přestavěná. Je nyní delší o 8 centimetrů, měří 4,52 m, je nižší, užší, uvnitř prostornější.
Nakopnutý kufr
Jedním z hlavních problémů minulé generace byla velikost zavazadlového prostoru. Ten je nyní o 96 litrů větší, jeho kapacita narostla z 360 litrů na 456 litrů. Ale pozor – jen u verze bez rezervy. S ní už to je horší, velikost zavazadlového prostoru se v tom případě smrskne na 406 litrů a Kuga hledí s odstupem na nejbližší soupeře.
K zavazadlovému prostoru ještě jednu věc: i Ford má své „simply clever“. Je jím bezdotykové otvírání kufru. Pokud máte plné ruce, tak si zadní dveře můžete otevřít „nakopnutím“ (viz snímek).
Stačí symbolický pohyb nohou a dveře se otevírají...
Zadní sedadla se sklápějí jedním pohybem, cestující na nich mají dost místa. V klidu si za sebe mohou sednou dva lidé měřící 185 centimetrů. Prima vychytávkou je také u zadních sedadel polohovatelné opěradlo. Můžete ho nastavit na tři způsoby.
Co mi ale vyloženě vadilo, byly sedáky. Na můj dotaz proč jsou tak krátké na předních sedadlech, mi představitel Fordu, který byl na testování ve Valencii, řekl, že tak krátké nejsou. A vysvětlil mi, že je možné si je nastavit tak, aby nebyly ve vodorovné pozici, ale nakloněné. Pak to prý bude lepší.
Neměl jsem ani dobrý pocit z prostoru, když jsem si sedl na místo spolujezdce. Při pokusu uvelebit se pohodlněji, mi vadil masivní středový tunel. Byla to podle mne daň za to, že auto je nyní užší.
Když méně není více
Líbil se mi vcelku elegantní design interiéru. Přístrojová deska byla skoro kopie té z Focusu, měla i většinu stejných filigránských tlačítek. Horší to ale bylo s čitelností. Na mně to bylo všechno moc mrňavé a nešikovné. A malá byla podle mého soudu i obrazovka navigace.
Kuga ale vedle toho nabídla i spoustu příjemných překvapení, mnoho elektronických systémů a pomocníků. Například hlasové vyhledávání skladeb na flash disku, systém umí i přivolat bezplatně pomoc po nehodě.
Při prezentaci vozu také zástupci americké automobilky vypíchli, že Kuga získala nejvyšší ocenění ohledně bezpečnosti. A to jak v Evropě, tak v Americe. To si považovali, protože crash testy jsou na obou kontinentech rozdílné.
A rozhostilo se ticho
Jak už jsem řekl, skvělé bylo odhlučnění. Aerodynamický hluk je nyní o třetinu nižší oproti předcházejícímu modelu.
Tahle informace by na jedné straně mohla navozovat dojem, že u vozu první generace něco konstruktéři zanedbali, ale nebylo tomu tak. Ani u ní to nebylo špatné. Ale teď je to jedním slovem vynikající.
Nově vyvinutá zpětná zrcátka.
Ticho se u nové Kugy „rozhostilo“ poté, když designéři zapracovali na zpětných zrcátkách, ta nyní ve větru jen obrazně řečeno šumí, a vycpali vůz všude možně novou tlumicí pěnou. Své sehrála i silnější skla a kapota pohlcující zvuk.