113
Fotogalerie

Opel Meriva 2014: více elegance, skvělý motor [první jízdní dojmy]

Odlišit se od ostatních, to je poslední dobou stále náročnější. A aby „odlišnost“ byla opravdu užitečná, tak to se opravdu jen tak nevidí. Opel Meriva to umí. Navíc dostala nový motor a řadu vylepšení.

Kapitoly článku:


Významná proměna

první generace Opelu Meriva z roku 2003 přinesla do segmentu kompaktních MPV cosi nového. Byl to velmi zdařilý vůz, jenž i přes své kompaktní vnější rozměry nabízel prostorný interiér, ale také docela dobře jezdil. Skutečnou novinkou na hranice senzace se ale stala až premiéra Opelu Meriva druhé generace z roku 2010, jež přinesla zadní dveře otevírané proti směru jízdy. Připomeňme, že se navíc tento Opel Meriva stal vítězem TÜV Reportu pro rok 2014.

IMG_3752.JPGIMG_3753.JPGIMG_3756.JPGIMG_3758.JPGIMG_3760.JPGIMG_3762.JPG
Opel Meriva ve své nejnovější podobě

Ačkoli Opel o této Merivě sveřepě hovoří jako o třetí generaci, je to ve skutečnosti typický příklad faceliftu, nicméně je třeba uznat, že úprav je zde více, než bývá při podobných příležitostech zvykem. Facelift se dotknul hlavně upravené přídě s výraznější a širší maskou chladiče ve stylu Insignie, přepracovaných světlometů s vestavěnými zdroji LED pro denní svícení a nových zadních svítilen rovněž složených z LED.

Na palubě se nic zásadního nezměnilo, za zmínku stojí hlavně multimediální soustava Opel IntelliLink se sedmipalcovým displejem sloužícím také k projekci obrazu couvací kamery, kterou mimochodem u přímé konkurence najdete jen výjimečně. IntelliLink pro Merivu je v zásadě podobný, jaký známe z Insignie a nebo Zafiry, ovšem jde o jeho poněkud zjednodušenou verzi.

IntelliLink a spol.

Displej sice nelez nic vytknout ani v oblasti rozměrů, ani co do kvalit zobrazení, ale není dotykový a vše je třeba ovládat z panelu na středové konzole. Ačkoli třeba Ford při modernizaci Fiesty či Focusu přikročil k radikálnímu omezování počtu samostatných tlačítek, v Merivě jich je na středové konzole stále spousta. I díky tomu jsou tlačítka malá a na logiku jejich rozmístění se zvyká jen velmi těžko. A i když jsou těch tlačítek desítky, nenajdete v nich spínač vedoucí do menu audiosoustavy, kam se dostanete jedině přes hlavní menu…

IMG_3794.JPGIMG_3795.JPGIMG_3796.JPGIMG_3797.JPG03-A288483.jpg04-A288484.jpg
Také interiér Merivy byl poněkud přiblížen aktuálním modelům značky Opel

K mezititulku předchozí kapitoly: auto dělá motor, s jehož kvalitami stojí i padá. V omlazené Merivě nastupuje zcela nový vznětový čtyřválec 1,6 CDTI EcoTec konečně přímo z konstrukční dílny GM, jenž postupně nahradí jak 1,3 CDTI (Fiat), tak 1,7 CDTI (Isuzu). Tyto motory sice zatím v nabídce zůstávají, ale současně jsou k mání také 1,6 CDTI ve verzích 81 kW (vs. 1,7 CDTI/81 kW, jen s automatem) a 99 kW, připravovaná verze 70 kW pak nahradí stejně výkonný motor od Fiatu.

08-A283104 1.6 CDTI.jpg09-A289282 1.6 CDTI.jpg01-A289666.jpg01-A289676 X-Ray Illustration.jpg02-A289670 FlexDoors.jpg03-A289668 Passive Safety.jpg
Významnou novinkou Merivy se stává nový motor 1,6 CDTI

Jistě, JTD od Fiatu stále patří k velmi dobrým motorům, ale Isuzu 1,7 l už nemohou s novou dobou držet krok. V přímém srovnání se stejně výkonným motorem GM 1,6 l mají nižší točivý moment, horší dynamické vlastnosti a výrazně vyšší spotřebu. Motor 1,6 CDTI EcoTec jsme zkoušeli teprve nedávno (byť v silnějším provedení) při testu Opelu Zafira Tourer a opět potvrdil své kvality.

Na silnici

Nejvíce jsme toho při testech nové Merivy najezdili právě s vozem v nejvyšší výbavě Cosmo a motorem 1,6 CDTI/81 kW. Motor žhaví jen za studena (asi 2 s) a má mimořádně klidný a tichý chod, takže při poslechu zvenčí budete možná chvíli přemýšlet, jestli to náhodou není „benzín“. Ačkoli nezahřátý motor při zátahu z nízkých otáček chvílemi zaklape, je od prostoru pro cestující znamenitě odhlučněn.

08-A289283.jpg11-A289274.jpg12-A289277.jpg13-A289278.jpg10-A289300.jpg23-A289298.jpg
Meriva s faceliftem nabyla na serióznosti

Do interiéru přenášené vibrace pohonné jednotky jsou minimální, co ale řidiče potěší ještě více, to je přesvědčivý zátah ve středních otáčkách, v nichž se bude běžný uživatel pohybovat nejčastěji. Mírný „turboefekt“, čili odezva motoru na prudké prošlápnutí plynu v nízkých otáčkách, je sice znát (turbína se prostě musí nějak roztočit), ale tento čtyřválec se ochotně sbírá už od 1 500 ot./min. a průběh točivého momentu je až k 4 000 ot./min. prakticky lineární.

V běžném provozu nižší výkon (vs. Zafira Tourer) prakticky nezaznamenáte, neboť se projeví až v oblasti přes 3 000 ot./min., kdy už ale máte dostatek tlaku v plnění pro přeřazení na vyšší rychlostní stupeň. V tomto ohledu je třeba ocenit kvality nových převodovek pro Merivu, jež mají vhodnější odstupňování a krátké dráhy řadicí páky. Celkově vzato, s nástupem motoru GM 1,6 CDTI dostává motor Honda 1,6 i-DTEC z Civicu konečně adekvátní konkurenci.

Opel

Němec Adam Opel založil svou společnost už v roce 1862. Od roku 1899 v ní začal vyrábet automobily a v roce 1914 se stal největším německým výrobcem.

V letech 1929–1931 se vlastníkem Opelu stal General Motors. Od roku 2017 byl Opel dceřinou společností koncernu Groupe PSA, od roku 2021 patří do skupiny Stellantis.

Opel Astra • Opel Corsa • Opel Crossland X • Opel Grandland X • Opel Mokka • Opel Zafira • Opel Combo • Insignia Country Tourer • Insignia GSi

Doporučujeme

Články odjinud