22
Fotogalerie

Čínské automobilky: detailní přehled (část I.)

Pocházejí z východu a nabízejí levná auta, nad jejichž kvalitou se vznášejí otazníky. Ale jak vlastně vznikly a co vše o nich víme?

Kapitoly článku:


Čínské automobilky. Velmi skoňovaný termín posledních měsíců a let zůstává zahalen rouškou tajemství. Některé nahánějí strach konkurenci, jiné spíše zákazníkům, málokdo o nich ale opravdu něco ví. Kde se ale vlastně vzaly, jaká je jejich historie a s čím hodlají oslovit zákazníky mimo svůj domovský kontinent? Připravili jsme pro vás seriál věnující se čínským autům, který se pokusí do celé věci vnést trochu světla.

Chery

Automobilka Chery byla založena čínskou vládou v roce 1997, aby vylepšila ekonomickou situaci zaostávajícího regionu Wuhu. V počátku své existence byly výrobní závody vybaveny staršími technologiemi, které nakoupila u Fordu v Evropě. První modely byly navíc postaveny na podvozku Seatu Toledo z roku 1999, na který si automobilka koupila licenci.

Přestože byla firma podporována státem, nedostala licenci k prodeji svých vozů na celém území Číny a prodávat tak mohla pouze ve vybraných regionech. Tento problém ovšem padl v roce 2001, kdy koupila přes 20 procent jejích akcií jiná čínská automobilka - Shanghai Automotive Industry Corporation (SAIC).

Díky vstupu tohoto kapitálu se Chery otevřely dveře k prodejům v celé Číně, což se odrazilo na výrazném nárůstu prodejů a také na vývoji nových modelů. Během pěti let se z této automobilky stala čínská dvojka a svou pozici chce do budoucna ještě posílit.

Automobilka Chery je ve světě automobilového průmyslu známa také díky svému souboji o licenční práva na Daewoo Matiz. Chery totiž v roce 2003 vyráběla vůz (Chery QQ), který zcela kopíroval korejský model, což se nelíbilo novému majiteli, koncernu General Motors. Chery se bránila tím, že licenci získala ještě před akvizicí Daewoo pod křídla GM a odmítla ukončit výrobu. Navíc k tomuto modelu přidala i další (Chery Eastar), který opět věrně kopíroval jiný model Daewa a to Magnus.

chery-qq-1.jpg chery-qq-15.jpg chery-qq-3.jpg
Chery QQ

Vozy této automobilky navíc dlouhodobě vykazovaly velmi nízkou kvalitu, což ve spojení se spory s GM a poté i Volkswagenem vedlo k tomu, že se SAIC svého podílu v této společnosti zbavil, aby neodradil tyto investory.

Velká změna v politice této automobilky přišla v roce 2005, kdy byla zcela přeorganizována výroba a vozy začaly dosahovat kvalitativních standardů světových automobilek. Automobilka přišla s novou řadou vlastních modelů, které pokrývají velmi široké spektrum zákazníků. Vedení navíc začalo při vývoji spolupracovat s věhlasnými designéry Bertone a Pininfarina.

chery-flagcloud-1.jpg chery-flagcloud-4.jpg chery-flagcloud-5.jpg
Chery Flagcould

Spolupráce s Rakouskou společnosti AVL pak znamenala výrazné rozšíření nabídky motorů včetně moderních přeplňovaných naftových motorů. Emisní normy Euro IV, přímý vstřik paliva, hliníkové bloky a hlavy motorů jsou dnes u této automobilky samozřejmostí.

Díky těmto opatřením získala automobilka Chery výraznou podporu od státu. Nyní plánuje expanzi na americký a evropský trh, kde chce se svými novými modely uspět. Moderní design, moderní technologie a vysoká kvalita za velmi příznivou cenu. To vše má být Chery ve světě.

Vývoj výroby automobilky Chery

2000: cca 2 000
2001: cca 28 000
2002: cca 50 000
2003: cca 90 000 (8. v Číně)
2004: cca 86 000 (10. v Číně)
2005: cca 188 000 (5. v Číně)
2006: přes 300 000 (2. v Číně)

chery-oriental_son-1.jpg chery-oriental_son-2.jpg chery-oriental_son-7.jpg  
Chery Oriental
chery-tiggo-2.jpg chery-tiggo-3.jpg chery-tiggo-6.jpg
Chery Tiggo
chery-windcloud-1.jpg chery-windcloud-2.jpg chery-windcloud-3.jpg
Chery Windcould

Doporučujeme

Články odjinud