Tenhle hybridní supersport, nástupce legendárního modelu Ferrari Enzo se zvukomalebným jménem LaFerrari, disponuje výkonem téměř tisíc koní. Je schopen překročit rychlost 350 km/h. To z něj činí nejrychlejší Ferrari všech dob.
O pohon modelu LaFerrari se stará vidlicový dvanáctiválec o objemu 6262 cm³ doplněný elektromotorem v rámci soustavy HY-KERS. Benzinový motor produkuje 800 koní (588 kW) při 9000 ot/min, točivý moment dosahuje 700 N.m při 6750 ot/min, elektromotor má výkon 163 koní (120 kW), jeho 270 N.m je k dispozici okamžitě.
Co to znamená na silnici? LaFerrari se na „sto“ dostane za necelé 3 sekundy, na „200“ pod 7 sekund, na „300“ za 15,5 sekundy. To, že nejrychlejší Ferrari všech dob, potvrdil vůz i na závodní dráze ve Fioranu.
Supersport je dlouhý 4702 milimetrů, široký 1992 milimetrů a vysoký pouhých 1116 milimetrů. Také jeho pohotovostní hmotnost ohromuje, činí jen 1255 kilogramů.
Převodovka je sedmistupňová, dvouspojková, brzdy karbokeramické, pneumatiky vpředu mají rozměr 265/30-19, vzadu 345/30-20.
Už bez Pininfariny?
Nový supersport LaFerrari je první model, který byl navržený Centro Stile, designérským centrem Ferrari. A vypadá to, že i s dalšími vozy to bude obdobné. Šéf Ferrari Luca di Montezemelo na tiskové konferenci v Ženevě řekl, že to ale neznamená nic špatného pro dlouholetého partnera Pininfarinu. Že to nevysílá žádný špatný signál.
Ferrari od roku 1951 až dosud úzce spolupracoval s designérským centrem Pininfarina. To navrhlo téměř celou produkci automobilky z Maranella. Jedinou výjimku představoval model Dino 308 GT4 v roce 1973, ten nesl podpis Bertone.
„V tomto autě není nic od Pininfariny. Ale my s nimi spolupracujeme i nadále a budeme pokračovat,“ vyvrátil spekulace o konci dlouholetého přátelství šéf Ferrari Luca di Montezemelo v Ženevě. „V současnosti pracujeme společně na dalších dvou modelech. Ty, jak doufám, již brzy představíme.“
Jeden z těch vozů by měl nahradit „letitý“ (alespoň optikou Ferrari), pět let starý kabriolet California. Ten byl představený v roce 2008.
Kdy vlastně došlo k odklonu od Pininfariny? Zřejmě ve chvíli, kdy Ferrari najalo Flavia Manzoniho, tehdy se pohnulo směrem k větší nezávislosti na designérských centrech. Ital Manzoni se podílel na návrzích karoserií ve Volkswagenu, předtím také navrhoval pro Lancii, Seat a Fiat.
Obrovský zájem
Luca di Montezemolo řekl, že italská automobilka během pár týdnů obdržela více než 700 žádostí o LaFerrari. Jeden z vozů si objednal i Sergio Marchionne, šéf Fiatu.
Ale obrovský zájem nic nezměnil na plánech italské automobilky. Produkce zůstane omezena na 499 kusech. Stejně tak zůstane nezměněna cena. Ta začíná na 1 milionu eur (plus daň). Zůstane stejná až do chvíle, než bude vyroben poslední vůz LaFerrari. Což bude koncem příštího roku.
Podle Ferrari všichni zákazníci dostanou stejný vůz. Jediné, v čem se objednané vozy mohou lišit, bude barva. Pro ty, kteří nebudou chtít jednu ze tří standardních – červenou, žlutou a černou – je tu novinka: budou si moci objednat jakoukoli jinou barvu. Je dokonce možné objednat i dvoubarevnou kombinaci.
Zelený Ferrari?
Proč hybridní pohon? I tuto otázku dostal Luca di Montezemolo v Ženevě. Znamená to snad odklon značky, začne od nynějška produkovat ekologicky šetrné vozy?
„Měli jsme dva důvody. První - chtěli jsme vylepšit jízdní vlastnosti, získat nové zkušenosti. Chtěli jsme si obrazně řečeno osahat technologie, kterými budou vybaveny i další vozy Ferrari. A ten druhý - potřebovali jsme snížit emise CO2,“ odpověděl šéf Ferrari.
A na závěr ještě jedna otázka, co ten název vlastně znamená? Vysvětlení je prosté, „la“ je italský určitý člen. Takže to auto se jmenuje vcelku nepřekvapivě - Ferrari.
„Pojmenovali jsme ho takto, abychom i tím jménem potvrdili, že LaFerrari je vyjádřením nejvyšších schopností a ambicí naší značky,“ řel Montezemolo.