Nejen Toyota sází na hybrid. Do hry o ekologicky zaměřené zákazníky se na českém trhu nově přihlásil také Opel, který u nás oficiálně začal prodávat model Ampera. Sebevědomí této automobilce rozhodně nechybí, rovnou se pasovala do role leadera.
Kapitoly článku:
Co je Opel Ampera, respektive Chevrolet Volt, zač? Jednoduše řečeno je to něco jako hybrid naopak. Klasické hybridní automobily v čele s Toyotou Prius jsou primárně poháněny spalovacím motorem, kterému pomáhá jeden nebo dva elektromotory. Ampera funguje zcela opačně, hlavní roli zde hraje dvojice elektromotorů, těm pomáhá benzinový čtyřválec o objemu 1,4 litru.
Všechny tři motory spojuje dohromady planetové ústrojí, přes které jsou poháněna kola přední nápravy. V rychlostech do 64 km/h pracuje hlavní elektromotor o výkonu 111 kW, nad touto hranicí se přidá druhý, menší elektromotor, který převážně plní roli generátoru. Jak už asi víte, pokud dojde elektrická energie uložená v akumulátorech (klesne pod 30%), přidává se do hry ještě spalovací motor. Ten může pohánět pouze menší elektromotor a tedy vyrábět elektrickou energii, případně se také on zapojí přímo k pohonu předních kol. Celé ústrojí pracuje v několika různých režimech a Ampera se pohybuje od čistého elektromobilu, přes elektromobil s prodlouženým dojezdem až po klasický hybrid.
Opel Ampera je velice zajímavou alternativou a velmi chytře vyřešeným elektromobilem. Problémem ovšem zůstává cena.
Řešení to je minimálně chytré. Relativně použitelný automobil může sloužit jako elektromobil, ale zároveň odpadají starosti s omezeným dojezdem. Vlastně se bavíme o něčem na způsob Priusu Plug-in Hybrid, který jsme vám nedávno představovali, v tomto případě lze ale ujet na elektrickou energii podstatně větší vzdálenost. Oficiální údaje slibují 40 – 80 kilometrů v závislosti na aktuálních podmínkách. Během testovací jízdy jsem zvládl nějaký 86 kilometrů, nutno ale podotknout, že jsem jel spíše ve stylu ekologické rallye. Běžným stylem bude reálný dojezd někde kolem šedesáti kilometrů.
200 článků, 200 kg
Relativně zajímavému dojezdu obětoval Opel Ampera několik věcí, především pak prostřední zadní místo. Akumulátory vážící 200 kilogramů jsou uspořádány do tvaru písmene T, takže kromě v zavazadelníku je najdete také mezi sedadly. Celkem Ampera používá 200 článků o kapacitě 16 kWh. Aby se zákazníci nebáli, dává Opel na baterii záruku osm let nebo 160 000 km. Životnost se počítá na 10 let.
Po stránce designu se Ampera jednoznačně povedla.
Amperu lze dobíjet z klasické domácí zásuvky, přičemž sám automobil si vybere proud nejvhodnější pro konkrétní síť, ze které jej chcete dobíjet. Pracuje se s proudy 6, 10, 13, 16 A, respektive s časy na plné dobití 10 hod, 5 hod 45 min, 4,5 hod, 4 hod. Údajně ovšem není celá věc tak jednoduchá, protože se v některých státech objevily problémy s proudem 16 A. Domácím standardem proto je maximálně 10 A. Pokud si chcete doma dobíjet větším proudem, musíte si připlatit za zařízení, které vám to umožní. Zákazník si při koupi může rovněž vybrat, zda mu postačí pětimetrový kabel, nebo zda využije kabel desetimetrový. Tolik stručná teorie.