Hyundai i30 N Fastback

Hyundai i30 N Fastback

Hyundai i30 N Fastback

Hyundai i30 N Fastback

Hyundai i30 N Fastback

Hyundai i30 N Fastback

Hyundai i30 N Fastback

Hyundai i30 N Fastback

Hyundai i30 N Fastback

Hyundai i30 N Fastback

Hyundai i30 N Fastback

Hyundai i30 N Fastback

Hyundai i30 N Fastback

Hyundai i30 N Fastback

Hyundai i30 N Fastback

Hyundai i30 N Fastback

Hyundai i30 N Fastback

Hyundai i30 N Fastback

Hyundai i30 N Fastback

Hyundai i30 N Fastback

Hyundai i30 N Fastback

Hyundai i30 N Fastback

Hyundai i30 N Fastback

Hyundai i30 N Fastback

Hyundai i30 N Fastback

Hyundai i30 N Fastback

Hyundai i30 N Fastback

Hyundai i30 N Fastback

Hyundai i30 N Fastback

Hyundai i30 N Fastback

Hyundai i30 N Fastback

Hyundai i30 N Fastback

Hyundai i30 N Fastback

Hyundai i30 N Fastback

Hyundai i30 N Fastback

Hyundai i30 N Fastback

Hyundai i30 N Fastback

Hyundai i30 N Fastback

Hyundai i30 N Fastback

Hyundai i30 N Fastback

Hyundai i30 N Fastback

Hyundai i30 N Fastback

Hyundai i30 N Fastback

Hyundai i30 N Fastback

Hyundai i30 N Fastback

Hyundai i30 N Fastback

Hyundai i30 N Fastback

Hyundai i30 N Fastback

Hyundai i30 N Fastback

Hyundai i30 N Fastback

Hyundai i30 N Fastback

Hyundai i30 N Fastback

Hyundai i30 N Fastback

Hyundai i30 N Fastback

Hyundai i30 N Fastback

Hyundai i30 N Fastback

Hyundai i30 N Fastback

Hyundai i30 N Fastback

Hyundai i30 N Fastback

Hyundai i30 N Fastback

Hyundai i30 N Fastback

Hyundai i30 N Fastback

Hyundai i30 N Fastback

Hyundai i30 N Fastback

Hyundai i30 N Fastback

Hyundai i30 N Fastback

Hyundai i30 N Fastback

Hyundai i30 N Fastback

Hyundai i30 N Fastback

Hyundai i30 N Fastback

Hyundai i30 N Fastback

Hyundai i30 N Fastback

Hyundai i30 N Fastback

Hyundai i30 N Fastback

Hyundai i30 N Fastback

Hyundai i30 N Fastback

Hyundai i30 N Fastback

Hyundai i30 N Fastback

Hyundai i30 N Fastback

Hyundai i30 N Fastback

Hyundai i30 N Fastback

Hyundai i30 N Fastback

Hyundai i30 N Fastback

Hyundai i30 N Fastback

Hyundai i30 N Fastback

Hyundai i30 N Fastback

Hyundai i30 N Fastback

Hyundai i30 N Fastback

Hyundai i30 N Fastback

Hyundai i30 N Fastback

Hyundai i30 N Fastback

Hyundai i30 N Fastback

Hyundai i30 N Fastback

Hyundai i30 N Fastback

Hyundai i30 N Fastback

Hyundai i30 N Fastback

Hyundai i30 N Fastback

Hyundai i30 N Fastback

Hyundai i30 N Fastback

Hyundai i30 N Fastback

Hyundai i30 N Fastback

Hyundai i30 N Fastback

Hyundai i30 N Fastback

Hyundai i30 N Fastback

Hyundai i30 N Fastback
Hyundai i30 N Fastback
Hyundai i30 N Fastback
Hyundai i30 N Fastback
52
Fotogalerie

TEST Hyundai i30 N Fastback: Obří stádo koní v těsném výběhu

Vstup do světa ostrých aut se značce Hyundai povedl na výbornou již před dvěma lety. Nyní se modelová řada rozšiřuje. Bolístky zůstávají, jedna přibyla.

Radosti
Skvělé řízení
Čitelný podvozek
Přijatelná cena
Starosti
Vyšší spotřeba
Pocitově lehce přidušený tah motoru
Malá možnost individualizace
8  /10

S i30 N v provedení hatchback se známe už moc dobře. Bylo to v loňském roce a já na něm za ten týden mohl ruce nechat. Bylo to silné a intenzivní. Pořád jsem totiž nedokázal pochopit, že sedím v Hyundai. Nyní se v Česku začala prodávat i druhá karosářská verze, elegantní Fastback. Zažiji znova totéž vzplanutí?

Fastback pro automobilku není přelomový a myslím si, že ani kdovíjak důležitý. Tohle všechno si totiž odbyl už předchozí ostrý hatchback, který byl zároveň opravdu prvním ostrým vozem Hyundai. Tenkrát byl okolo něj hrozný humbuk, který vlastně dodnes ani moc neopadl.

Možná i to byl důvod, proč se okolo testovaného Fastbacku neustále hromadily davy lidí. Samé otázky, zvídavé pohledy, fotografování a zdvižené palce. Tohle jsem nezažil ani s Jaguarem F-Type, a to je co říct. V našich končinách jsou tyto vozy nesmírně populární, lidé je prostě mají rádi.

Nejhezčí Hyundai? Určitě!

Světle modrá barva je pro ostré vozy této značky již takovým poznávacím znakem. Prostě víte, že jde o eNko. Jedná se o příplatkovou barvu Performance Blue za 16.900 korun. A pokud byste drsňáckou verzi na první pohled přesto nepoznali, upoutá vás na ten druhý agresivními doplňky.

Drsnější přední masku doplňuje červená lišta vespod předního nárazníku. Pozornosti neuniknou ani 19palcová kola, za kterými se skrývají červené brzdové třmeny s písmenem N. Zezadu si pak asi jako první všimnete dvojice výfuků zabudovaných v difuzoru a černé lišty integrovaného spoileru na víku kufru.

Vypadá fajn, neříkám nic. Automobilka Hyundai už ostatně před nedávnem ohlásila, že končí s nudnými vozy. Tohle beru jako velmi dobrý krok směrem k hezkému designu a v portfoliu Hyundaie bych si asi hezčí auto nenašel. Jen se pořád neumím zbavit dojmu, že z profilu působí tak trochu stlačeně.

Jen tak zlehka

Kokpit i30 mě vzhledově zase tak moc nebaví. Co mu ale nemůžu upřít, je praktičnost a každodenní použitelnost. Je tu třeba spousta velkých odkládacích prostor, ty se vždycky hodí. Konektivita je super, máte tu Apple Carplay, bezdrátové nabíjení telefonu, loketní opěrku, dobré rádio… Prostě všechno důležité.

A to je dobře. Protože i přes nově přítomné prvky, která vás upozorní, že sedíte v autě s výkonem 275 koní, si nepřipadáte o nic ochuzení. Ostrou verzi poznáte na první pohled třeba podle anatomicky tvarovaných sedadel. Jsou naprosto skvělá a v našem příplatkovém balíčku  Everyday za 30.000 Kč i s nastavitelnou délkou sedáku.

Uvnitř se sedí mnohem lépe než ve standardní i30. Co mě ale na ostrých Hyundaích baví asi nejvíce, jsou ty detaily. Tachometr do tří set, červeně orámované výdechy klimatizace, červené ručičky budíků, hliníkové pedály... Vše je vyvedeno decentně, ale velmi vkusně.

Na každý den i30 Fastback N určitě využijete. Zavazadlový prostor má pořád objem 450 litrů, i když verze Performance se kvůli dodatečné vzpěře za zadními sedadly musí spokojit s hodnotou 436. Nedovedu si představit, že by někomu těch pár litrů chybělo, to spíš bude vadit o malinko menší praktičnost.

Pokračování 2 / 3

Proč se dusíš?

Pod kapotou hřmí dvoulitrový čtyřválec přeplňovaný turbem. Nejde však o žhavou novinku. Když v Hyundai před pár lety najali Alberta Biermanna z divize M od BMW, začal sice s čistým stolem, ale pracoval s tím, co už bylo.

Motor Theta 2.0 T-GDI druhé generace má totiž svůj původ třeba již v americké Sonatě či Genesisu Coupé. Jde o jeho vylepšenou verzi, která dává výkon 184 kW (250 koní) v případě obyčejné verze a 202 kW (275 koní) v případě zkoušené verze Performance. Obě jsou spárovány s precizním šestistupňovým manuálem s krátkými drahami řazení.

Motor samotný je na poměry čtyřválcových ostrých hatchbacků téměř umělecké dílo. Je radost ho poslouchat a vytáčet. Maximum výkonu podává při 6000 otáčkách za minutu, což je také místo, kde budete téměř pořád. Díky aktivní klapce nastává největší divadlo v pěti tisících otáčkách, když odstavíte plyn a necháte střílející výfuk ohromovat všechny okolo. Tohle totiž od auta s logem Hyundai na kapotě nikdo nečeká!

Jen se v myšlenkách vracím k původnímu hatchbacku. Tam to totiž bylo ještě trochu jiné. Motor měl stejnou pružnost a gradaci výkonu, jen mám pocit, že mu to táhlo lépe. A pocit je to oprávněný, protože nyní se do ostrých vozů Hyundai montuje filtr pevných částic a tím pádem se jim hůře dýchá. Jestliže to před rokem bylo na sto procent, teď je to stěží devadesát pět. Škoda.

Stačí jedno písmeno

Pojďme teď ale tam, kam tohle auto patří. Na limit. Hyundai i30 Fastback N je totiž jednoduše naprosto skvělé auto na okresní silnice. Ze všeho nejlíp mu je na mokru, což později vysvětlím. Nejdřív je potřeba něco si ujasnit.

Budeme se teď bavit o testované verzi Performance, kterou dostanete za příplatek dvacet tisíc korun oproti standardu. Pokud chcete konkurenta pro VW Golf GTI nebo Renault Mégane R.S., spokojíte se se základní verzí, respektive bez Performance. To je takový příjemný rychlý společník.

Performance už ale nenechá nikoho na pochybách. Dostanete navíc 19palcová kola, která zaprvé vypadají dobře, ale hlavně jsou obuta do pneumatik Pirelli 235/35 R19 namísto standardních Michelinů. Dále jsou tu větší brzdové kotouče, elektronicky řízený diferenciál e-LSD nebo ona dodatečná vzpěra v kufru, která auto ještě více semkne v jeden celek.

Nastavení posilovače řízení je tak akorát. Nemám k němu výhrady. V nejostřejším režimu jsou pohyby rukou přesně spojeny s tím, co dělá auto. Bude vás bavit s ním jezdit rychle a nebude zbytečně tuhé, když pojedete pomalu.

Pravá ruka si pak užívá bravurní převodovku s přesnými drahami řazení a jasně zřetelným mechanickým „cvaknutím“ při změně převodového stupně. S každým ujetým metrem v tomto autě je vám jasné, že tady si někdo dal opravdu hromadu práce s tím, aby fungovalo jako celek. Je až neuvěřitelné, jak se ostrá verze od té základní liší.

Samosvorný diferenciál odvádí práci profesionála. Dělá všechno pro to, aby přenesl co nejvíce výkonu na vozovku. Při jízdě na mokru nechá kola lehce sklouznout, aby do nich vzápětí nacpal všechnu sílu a v bezpečí vás vytáhl ven ze zatáčky. Zbytek nepřilnavosti potom krotí kontrola trakce. Tento setup prostě baví. Není v něm ani trochu nervozity. Jistota, to je to pravé slovo.

A co spotřeba? S tou je to už trochu horší. Samozřejmě musíte počítat s větší hodnotou, přeci jen sedíte v ostře laděném autě. Týdenní průměr se zastavil na hodnotě 10,4 litrů na 100 km. Půjde to za osm, půjde to za patnáct. Záleží na řidiči a stylu jízdy.

Pokračování 3 / 3

Závěr

Vadí mi na Hyundai i30 N Fastback něco vedle přítomnosti filtru pevných částic? No, jak už jsem psal na začátku, Fastback si nese některé neduhy z hatchbacku. Tím největším je asi to, že se po přepnutí do sportovního režimu nevypne start/stop. Zapomenete jej vypnout manuálně, což se běžně stává, přijedete ke křižovatce s rozpáleným autem a ono zhasne motor. 

Potom jsou tady takové ty drobnosti, jako je rozeznění uklidňujících vítacích písní při nasedání a vypnutí motoru. To by nemuselo být. Mezi režimy Eco, Normal a Sport pak nevidím téměř žádný rozdíl. Něco se pořádně děje až od režimů Race a Custom. Ale to už bych byl jako kontrola z berňáku. Prostě... vždycky se něco najde.

Hyundai i30 Fastback N je v první řadě skvělé sportovní náčiní. Nejlepší je režim Custom, kde si můžete auto individuálně nastavit přesně podle potřeby. Ať už půjde o intenzitu posilovače řízení, kontrolu trakce nebo třeba zvuk motoru. Je to na vás.

Je hezký, jezdí jako z praku, skvěle se řídí a je cenově dostupný. Navíc se s ním dá jezdit každý den. Co ale konkurence? Kdo nabídne tuto karoserii v tomto výkonném balení za 799.990 Kč? Říkalo se, že Fastback N bude konkurentem Octavie RS. Ta sice vyjde na stejné peníze, ale zdaleka nedosahuje takových sportovních kvalit.

Takže tady je. Auto v podstatě bez konkurence se sportovním a osobitým přístupem. Díky tužším tlumičům se chová ještě o chlup lépe než hatchback, a je tím pádem tím nejlepším vozem Hyundai, jaký si dnes můžete koupit. Tedy pouze pokud vám v žilách koluje benzin a máte sportovní ambice. Za ty prachy je to paráda!

Hyundai i30 Fastback N - souhrn cen
Základní cena vozu                    779.990 Kč (i30 Fastback N)
Cena s testovaným motorem a výbavou 799.990 Kč (i30 Fastback N Performance)
Cena testovaného vozu  846.900 Kč (i30 Fastback N Performance)

Technické údaje: Hyundai i30 Fastback N

Rok • stupeň výbavy
2019 • N Performance
Počet válců/ventilů na válec • rozvod
4/4 • DOHC
Typ motoru • zdvihový objem
zážehový • 1 998 cm3
Vrtání • zdvih
86,0 mm • 86,0 mm
Stupeň komprese
9,5:1
Nejvyšší výkon
202 kW (275 koní)
Nejvyšší výkon při otáčkách
6 000 ot/min
Nejvyšší krouticí moment
353 Nm při 1 450 až 4 700 ot/min
Zrychlení z 0 na 100 km/h
6,1 s
Nejvyšší rychlost
250 km/h
Převodovka: způsob řazení • počet stupňů
manuální • 6 stupňů
Zákl./max. objem zavazadlového prostoru
436 l • 1 337 l
Objem palivové nádrže
50 l
Hmotnost: provozní • celková
1 494 kg • 1 950 kg
Prům. spotřeba: město • mimo • komb.
12,1 • 7,0 • 8,2 l/100 km
Rozvor náprav
2 650 mm
Rozměr pneumatik
235/35 R 19
Rozměry: délka × šířka × výška
4 455 × 1 795 × 1 419 mm

Základní výbava: sportovní nárazníky v barvě vozu, prahové lišty N, bi-LED přední světlomety, antiblokovací systém ABS + elektronický rozdělovač brzdné síly EBD + brzdový asistent BA + stabilizační systém ESC, asistent pro vedení vozu v jízdních pruzích LKA, 6 reproduktorů (2 přední + 2 zadní + 2 výškové) , Rozpoznávání dopravních značek omezujících rychlost ISLW, Vyhřívání předních sedadel, Vyhřívaný volant, Duální automatická klimatizace s funkcí automatického odmlžování, Elektronicky řízené tlumiče s nastavitelnou charakteristikou odpružení, Bezdrátové nabíjení mobilních telefonů, Bluetooth handsfree, USB & iPod

Volitelná výbava: N Performance - 19palcová kola z lehké slitiny, brzdové kotouče Performance, elektronicky řízený samosvorný diferenciál e-LSD, aktivní ventil výfukové soustavy, výztuha v zavazadlovém prostoru (20.000 Kč), Paket everyday - sportovní anatomicky tvarovaná sedadla s čalouněním semiš/kůže, elektrická bederní opěrka spolujezdce, přední sedadla s manuálně nastavitelnou délkou sedáku (30.000 Kč), barva Performance Blue (16.900 Kč)

Hyundai

Výroba automobilů je u jihokorejského Hyundaie jen jednou z částí rozsáhlého, především strojírenského zaměření. Společnost byla založena v roce 1947. V roce 1998 koupila značku Kia.

Hyundai i10Hyundai i20Hyundai i30Hyundai i40Hyundai KonaHyundai TucsonHyundai NexoHyundai Sante FeHyundai GenesisHyundai IONIQ

Doporučujeme

Články odjinud