11
Fotogalerie

Malé SUV od Nissanu má vážný problém. Takto dopadlo v losím testu bez ESP

Globální kompaktní crossover Nissanu, který postupně nahrazuje model Juke, propadl při vyhýbacím manévru v Mexiku, kde je v prodeji také jeho verze bez elektronického stabilizačního programu ESP.

Předpokládáme, že ti starší z vás si dost možná ještě vzpomenou na slušnou blamáž, kterou ve druhé polovině devadesátých let zažil Mercedes se svou na tu dobu revoluční třídou A. Jen pro pořádek připomínáme, že auto pouze pár dní po svém uvedení na trh neuspělo v takzvaném losím testu švédského magazínu Teknikens Värld, po kterém skončilo na střeše.

Německá automobilka toto faux pas nakonec částečně otočila ve svůj prospěch, když všechna auta sériově a bez příplatku vybavila systémem ESP, tato změna však pro ni levná určitě nebyla a z losího testu se stala světově uznávaná normovaná zkouška.

Pokud myslíte, že se dnešních aut podobné starosti netýkají a jsou na tom (pokud jde o celkovou stabilitu) na míle daleko před svými předchůdci, není to tak docela pravda. Losí test za těch necelých dvacet let nachytal na švestkách kupříkladu Jeep Grand Cherokee, Toyotu Hilux a další auta a nejnověji bude své svědomí zpytovat také Nissan.

Konkrétně kvůli novému globálnímu crossoveru Kicks, který se vyrábí v Brazílii, Mexiku, Číně a Malajsii a kupříkladu ve Spojených státech je jeho úkolem nahradit i nám dobře známý Juke. Jestli tato novinka dorazí rovněž do Evropy, vám prozatím říci nedokážeme, každopádně aktuální potíže má pouze specifický model prodávaný v Mexiku.

Na tamním trhu je totiž v prodeji kromě jiného i levnější verze bez ESP, což znamená, že na starém kontinentu by takový vůz už nesměl do prodeje, nicméně v Mexiku k mání je a domácí internetový magazín Autología ji protáhl losím testem.

Jak Nissan Kicks dopadl, zjistíte v přiloženém videosnímku, a abyste konkrétní akci nemuseli hledat, prozradíme vám, že to důležité začíná od deváté minuty. Už při rychlosti 60 km/h se vůz při překlopení na druhou stranu postaví na dvě kola, relativně snadno se však ještě srovná a test zvládne. Hůře to dopadne při 65 km/h, kdy pouze zásah řidiče zabrání překlopení auta na střechu.

Pro srovnání se pak dané zkoušky zúčastní ještě stříbrný model, který ve výbavě stabilizační program má a je vidět, že úhybný manévr před virtuálním losem zvládne s naprostým přehledem a problémy se stabilitou nemá ani v rychlosti 69 km/h, ačkoli profesionální pilot za volantem auto do správné stopy již nenavede.

Co z daného vyplývá, asi není těžké uhodnout. Rozhodně tím nechceme říci, že by byl Nissan Kicks nebezpečný a je lepší se mu obloukem vyhnout. Pravděpodobnost, že budete mít cestu do Mexika, půjčíte si právě tento vůz v levnější výbavě bez ESP a budete se muset vyhýbat nenadálé překážce je asi jen o málo větší, jako výhra v loterii.

Varianta pro Spojené státy samozřejmě dostane stabilizaci už ve standardu, a pokud by se Kicks jednou objevil v EU, platí pro něj naprosto to samé. Bez ESP by nedostal homologaci. Navíc předpokládáme, že Nissan po tomto incidentu své rozhodnutí změní a začne stabilizační program montovat do svého vozu paušálně a změny provede i dodatečně u již prodaných kusů.

 

Nissan

Historie japonského Nissanu sahá do roku 1911. Jeho automobily se však až do 1982–1984, kdy nastalo přejmenování, nazývaly Datsun.

Nissan v roce 1989 vytvořil samostatnou luxusní značku Infiniti. V roce 1999 uzavřel partnerství s Renaultem.

Nissan Micra • Nissan Leaf •​ Nissan Qashqai •​ Nissan X-Trail •​ Nissan Juke •​ Nissan Navara •​ Nissan 370Z •​ Nissan Ariya •​ Nissan GT-R

Doporučujeme

Články odjinud